سبک زندگی

هنر حل کردن مسائل و مشکلات زندگی مشترک

هنر حل کردن مسائل و مشکلات زندگی مشترک

problem solving

problem solving یا مهارت حل مسئله یکی از مهمترین مهارتهای زندگی و ارتباطی است. این مهارت به افراد کمک می کند تا در روابط محیط کار و یا روابط بین فردی خود به طور عجیبی بهتر از دیگران عمل کنند.

در این مطلب تلاش می شود تا مهارت حل مساله در روابط بین فردی و زوجی بیشتر بررسی شود.

بهتر است توجه داشته باشیم که اختلافات زناشویی اجتناب ناپذیر است و شیوه رفع و برطرف کردن آنها کلید آرامش زوج ها است. اجازه ندهید مشکلات، زندگی شما را خراب کنند.

از رابطه های خود نگهداری و محافظت کنید و نگذارید مسائل ریز و درشت شما را از داشتن رابطه ای زیبا و دوست داشتنی محروم کند.

افرادی که پدر و مادرشان از رابطه خوب زناشویی برخوردار نیستند، معمولا قادر به برقراری و نگهداری یک رابطه سالم و بدون دردسر نخواهند بود و روابط آشفته ای را تجربه می کنند.

در هر مرحله ای از زندگی پارتنرشیپی که هستیم، توانایی حل کردن مشکلات و تعارض ها، مهمترین عامل حفظ رابطه های مان خواهد بود.

برخی از مهارتهایی که سبب می شود ما در روابطمان بهتر عمل کنیم به شرح زیر است:

گفتگو و مکالمه حتی اگر با هم بحث و درگیری شدید داشته ایم ، ضروری و حائز اهمیت است که با پارتنر خودگفتگو و مکالمه کنیم.

بقول دیالوگ معروف خسرو شکیبایی «باهم قهر هستیم ولی حرف که می زنیم».

این دیالوگ بسیار ساده نشان دهنده ضرورت و اهمیت گفتگو حتی در شرایط بحرانی است. کمبود و نبود مکالمه میان یک زوج ممکن است به مشکلات جدی و ابهامات آسیب زننده ختم شود.

شیوه و طرز برخورد بعد از دعوا این شیوه و رفتار را در پیش نگیرید که بی تفاوت هستید، بی علاقگی در پیش نگیرید چرا که سردی در رفتار منجر به طلاق های بسیاری شده است.

برای مثال اگر دعوای سختی داشته اید و همسر شما گریه می کند و غرق در اشک است به سمتش بروید و همدردی خود را از وضعیت پیش آمده نشان دهید.

سعی کنید همدیگر را آرام کنید و نشان دهید که احساس وحشتناکی به این شرایط دارید.

معمولا بی تفاوت نشان دادن در شرایط بحرانی راحت ترین شیوه مقابله بنظر می رسد درحالیکه این مساله آسیب های جدی و اثرات روحی و روانی مخرب برای هر دو زوج به همراه دارد.

به اشتراک گذاشتن و یا قسمت کردن احساسات خود را به شیوه صحیح به اشتراک بگذارید. اگر در رابطه نیازی برآورده نشده است، دیده نشده اید و یا نیاز به نوازش بیشتری دارید فضایی ایجاد کنید که در آن براحتی بتوانید خواسته خود را مطرح کنید.

جملات خود با «من» شروع کنید، من نیاز داشتم که تو بدانی زیر باران ماندن چقد آزار دهنده است.» به جای «تو هیچ وقت درک نمی کنی زیر باران بودن چقدر اذیت کننده است» .

همینطور بهتر است کارهای خانه را به اشتراک بگذارید. اگر هر دو در مسائل مالی سهیم هستید کارهای منزل را عادلانه و متناسب با شرایط یکدیگر تقسیم کنید تا از ایجاد احساس اجحاف در رابطه جلوگیری شود.

کنترل یا دوباره نگری بر خشم براحساسات خود کنترل داشته باشید؛ لازمه این امر آن است که خود و احساساتی که تجربه می کنید بشناسید.

بدانید که عصبانیتان چگونه کلید می خورد و از موقعیت های برانگیزاننده خشم دوری کنید. همانطور که می دانید احساسات برانگیخته و خشمگین سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه می شود.

اگر به هر دلیلی در مکان های عمومی و یا منزل عصبانی و خشمگین شدید محیط را ترک کنید و به خود و پارتنر خود زمانی برای تحلیل و بازنگری مشکل دهید.

راستگویی و صداقت برخی افراد بر حسب عادت یا براساس تجربه مسائلی را پنهان می کنند که اصلا ضرورتی برای پنهان کاری ندارند. زمانی که همسرشان تلاش می کند واقعیت ماجرا را دریابد شروع به گفتن دروغ های به ظاهر کوچک می کنند.

صداقت پیشه کنید حتی اگر به ضرر شما باشد، دروغ های کوچک سبب می شود اعتماد بین شما از بیان برود و برگرداندن این اعتماد بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.

سخن آخر

نگذارید مشکلات بر سر شما آوار شود، زندگی آموختنی است با مهارت مسائل ریز و درشت را از پیش پا بردارید. زندگی عرصه آزمون و آزمایش است و باید بر زندگی خود مسلط باشید‌. همچون اعضا یک تیم به سراغ مشکلات بروید و آنها را فرصتی برای نزدیکتر شدن به همسرتان ببینید. از مهارت حل مساله در چالش های زندگی مشترک استفاده کنید و پیروز میدان باشید.

* زهره کلاهدوز
مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو

مشاهده بیشتر

یک دیدگاه

  1. مفید و در مواجهه با مشکلاتی که ممکن است در هر ارتباطی پیش اید کاربردی است .
    استفاده از جملات مثبت به جای منفی در انتقال انتقاد و ایراد به طرف مقابل از نکات خوبی است که اشاره شده است و البته همه موارد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا