مسکن و اقتصاد

آنچه باید در رابطه با ‌واگذاری قرارداد فروش بدانیم

با وجود تعداد زیاد پروژه‌های ساخت کاندو و خانه‌های نو در جی‌تی‌ای بسیار محتمل است که در جریان خرید خانه با موارد ‌واگذاری که با شرایط شما سازگار باشند روبرو شوید. با توجه به تفاوت زیاد این نوع معاملات با معاملات استاندارد ملک بسیار مهم است که اطلاعات کافی‌ از شرایط این نوع خرید داشته باشید.
در اینگونه معاملات بجای فروش خود ملک قرارداد فروش اولیه‌ آن به فروش می‌رسد. عموما این قراردادها در فاصله ۱ سال مانده به تحویل پروژه برای فروش به بازار ارائه می‌‌شوند پس اگر به فکر خرید خانه‌ای هستید که بلافاصله در آن زندگی‌ کنید اینگونه خرید مناسب شما نخواهد بود.
با شناخت هزینه‌های این نوع معامله شروع کنیم؛
– کل مبلغ پیش پرداختی‌ که توسط خریدار اصلی‌ پرداخت شده باید توسط خریدار جدید به وی پرداخت شود. در نظر داشته باشید که احتمال دارد درصدی از پرداخت هنوز انجام نشده باشد که خریدار جدید موظف به پرداخت آن به سازنده است و این مساله باید با مرور قرارداد اصلی‌ بین خریدار اول با سازنده روشن شود.
– یکی‌ دیگر از هزینه‌ها رشد ارزش ملک است. بطور مثال اگر ملکی‌ که ۴۷۵ هزار دلار خریداری شده را به مبلغ ۴۷۵ هزار دلار می‌خریم تفاوت ۷۵ هزار دلاری باید در زمان نهایی‌ شدن قرارداد ‌واگذاری به خریدار اول پرداخت شود.
– هزینه‌های اشغال موقت یکی‌ دیگر از هزینه‌ها است که برای درک بهتر مفهوم آن باید راجع به دو تاریخ مهم اطلاعاتی‌ داشته باشید؛
۱) تاریخ اشغال موقت: تاریخی‌ که کلید را تحویل می‌‌گیرید و اجازه استفاده از خانه را پیدا می‌‌کنید. در این دوران مبلغی را بطور ماهیانه به سازنده می‌‌پردازید که در ازای وام شما نیست و تقریبا معادل است با مجموع هزینه‌های وام ماهیانه، سود ماهیانه تفاوت قیمت خرید و پیش پرداخت، هزینه‌های نگهداری و مالیات ماهیانه ملک.
۲) تاریخ ثبت ساختمان:زمانی‌ که ساختمان بطور قانونی به عنوان شرکت کاندو به ثبت می‌رسد و شما بطور رسمی‌ مالک خانه نامیده میشوید.
حد فصل این دو تاریخ عموما ۱ تا ۵ ماه است که می‌‌توانید با بررسی‌ سابقه سازنده دید بهتری از طول این زمان برای این پروژه خاص پیدا کنید.
مدارک مورد نیاز برای این نوع معاملات شامل فرم مخصوص ‌واگذاری، قرارداد اصلی‌ بین سازنده و خریدار اول، اجازه کتبی‌ از سازنده برای ‌واگذاری و بسیاری مدارک دیگر مثل نامه‌های پیشرفت کار، وارانتی، … میشود. بهتر است برای این نوع معاملات از مشاوری استفاده کنید که سابقه و تجربه کافی‌ در انجام آنها را داشته باشد.
بهتر است در انجام این معاملات علاوه بر داشتن شروط معمول در قرارداد‌ها از شرط بررسی‌ مدارک توسط وکیل هم استفاده کنید تا تمامی‌ مدارک به تایید وکیلتان برسد و نکته‌ای از دید شما پنهان نماند.
با توجه به اینکه در این نوع پروژه‌ها امکان تاخیر و جابجا شدن تاریخ‌ها زیاد است از مشاور خود بخواهید که احتمال این موضوع در پروژه مورد نظرتان را بررسی‌ کند تا برنامه ریزی‌های شما بطور دقیق و با موفقیت صورت پذیرد.

مانی شوشتری زاده
فوق لیسانس مهندسی‌ عمران  و مدیریت پروژه
مشاور امور املاک و سرمایه گذاری
۴۷۷۷- ۵۲۷ ( ۶۴۷)

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا