سبک زندگی

ویژگی های رهبران موفق

ویژگی های رهبران موفق

در مقاله قبلی به بررسی واژه رهبری و اهمیت وجود آن در دنیای امروز پرداختیم. امروز می خواهیم به بررسی دقیق و عمقی تر این موضوع بپردازیم تا نه تنها درک بهتری از این پدیده داشته باشیم بلکه آن را در زندگی و کار خود به کار ببندیم تا به رهبری با نفوذ تبدیل شویم. حال ببینیم برای اینکه ویژگی های رهبری خود را بهبود بخشیم چگونه باید باشیم. بیش از ۷۰ سال تحقیق در مورد پدیده رهبری به این نتیجه گیری رسید که ویژگیهای زیادی در بین رهبران وجود دارد. بنابراین صرف برشمردن تعدادی ویژگیهای شخصیتی نمیتواند ما را به درک کامل و جامعی از این پدیده برساند. با این وجود می توان اینگونه گفت که پنج ویژگی مهم در ما میتواند قابلیت رهبری و نفوذ ما را به طور چشمگیری افزایش دهد. این ویژگی ها به شرح زیر می باشند.

ضریب هوشی: یکی از عوامل بسیار موثر در توسعه کارهای رهبران ضریب هوشی است. رهبران موفق دارای ضریب هوشی نسبتا بالا هستند چون قادرند به واسطه آن با دیدی متفاوت فراسوی آنچه دیگران می بینند را دیده و آن را به دیگران انتقال دهند. علاوه بر این افراد باهوش قادرند در شرایط سخت بهترین تصمیمات را در کمترین زمان ممکن بگیرند. همین عامل باعث می شود که ضریب هوشی کماکان یکی از عوامل موثر در تعیین قابلیت و پتانسیل رهبری افراد باشد.

حس برتری جویی: دومین عامل موثر در ارزیابی موفقیت رهبران مربوط به حس توفق و برتری جویی است. افرادی که دارای ویژگی های رهبری و هدایت دیگران هستند معمولا آماده رقابت با دیگرانند. در حقیقت وجود رقابت و مبارزه برای آنها چالشی است مطلوب و انگیزه بخش و این انگیزه به آنها این انرژی را می دهد که بتوانند با تمام وجود از امکانات خود استفاده کرده تا به موفقیت برسند. اگر شما هم می خواهید به رهبری موفق و بانفوذ تبدیل شوید سعی کنید از مبارزه کردن با دیگران لذت ببرید (منظور از مبارزه در اینجا مبارزه سالم است).حتی میتوانید رقابتهایی را در نظر بگیرید که نتیجه آن برای هر دو طرف برد است. در این صورت قادر خواهید بود نظر دیگران را به خود جلب کنید و ویژگی های رهبری خود را بهتر نشان دهید.

اعتماد به نفس: آیا شما اعتماد به نفس بالایی دارید؟ آیا شما اعتماد به نفس کافی در انجام امور تان را دارید؟ من تا کنون با افراد زیادی کار کرده ام که در مورد اعتماد به نفس خود صحبت میکنند. برخی میگویند که اعتماد به نفس ندارند و آرزو می کنند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. در اینجا میتوان گفت که هر کدام از ما در زمینه هایی خاص اعتماد به نفس خوبی داریم و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که اعتماد به نفس خودرا در این زمینه های خاص به زمینه های دیگر زندگی و کاری مان انتقال دهیم. رهبران موفق قطعا دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و قادرند بر ترس های خود غلبه کرده و به خودشان و چشم انداز شان اعتماد کنند.

سطح انرژی بالا: شاید برایتان جالب باشد ولی یکی از پنج ویژگی بارز یک رهبر موفق سطح انرژی بالاست.
ممکن است با خودتان بگویید من که انرژی بالایی ندارم یا خوش به حال آنهایی که پر انرژی هستند؛ حقیقت این است که میزان انرژی ما به خودمان بستگی دارد به اینکه از ابتدای صبح تا پایان شب به چه چیزهایی فکر میکنیم. بطور کلی سطح انرژی ما به عوامل مختلفی از جمله میزان خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش، نوشیدن آب، نحوه تنفس و همچنین افکار روزانه ما بستگی دارد. شما هم می توانید با انجام تعدادی کارهای ساده میزان انرژی خود را در طول روز در حداکثر میزان ممکن نگهدارید.

دانش مربوط به موضوع: پنجمین عاملی که باعث تقویت پدیده رهبری در ما میشود مربوط به دانش و تسلط ما در مورد موضوعی است که در آن کار میکنیم. در واقع این امر باعث می شود که تسلط و احاطه شما به محیط اطراف و شرایط کاری و اجتماعی تان بیشتر شود و دیگران به شما اعتماد کرده و از شما پیروی کنند؛ بنابراین می توانید با دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کار یا شرایط زندگی تان دیگران را بهتر هدایت و رهبری کنید چون آنها شما را به عنوان خود انتخاب می کنند. مطالعات و تحقیقات اخیر در زمینه پدیده رهبری نشان دهنده این است که هوش هیجانی نیز یکی از ارکان اصلی موفقیت و رهبری و نفوذ در ذهن و قلب دیگران است. هوش هیجانی در حقیقت توانایی ما در شناسایی احساسات و عواطف و همچنین هیجانات خود و مدیریت آن است. علاوه بر آن فردی که دارای هوش هیجانی بالایی می باشد قادر است نه تنها احساسات و عواطف خود را شناسایی و کنترل کنند بلکه می توانند به راحتی هیجانات دیگران را رصد کرده و آنها را به صورت مناسب و کارآمد مدیریت نمایند. جالب توجه در اینجا این است شما می توانید هوش هیجانی خود را با تمرین و آموزش افزایش دهید و خبر خوب در اینجا این است که برخلاف ضریب هوشی که قابل افزایش نیست هوش هیجانی ما میتواند با کمک آموزش افزایش یابد. بنابراین شما نیز می توانید به راحتی و با شرکت در کلاس های مناسب، خواندن کتاب های معتبر در این زمینه، بهره گیری از هنر یک کوچ حرفه ای، این فاکتور را در خود افزایش داده تا به رهبری کارآمد و با نفوذ تبدیل شوید.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم رهبری و اینکه چطور می توانیم آن را در خود نهادینه کنیم می توانید با ما تماس بگیرید و ما را در اینستاگرام دنبال کنید تا در یکی از سمینارهای رایگان ما به ما بپیوندید.

Facebook: ALTA Training and Coaching
دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی
(برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس
alireza@altatc.ca              (۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا