کانادا

پیش بینی مرگ حدود ۴۰۰ هزار کانادایی در اثر مقاومت دارویی تا سال ۲۰۵۰

پیش بینی مرگ حدود 400 هزار کانادایی
پیش بینی مرگ حدود ۴۰۰ هزار کانادایی

بنابر یک گزارش احتمالا طی ۳۰ سال آینده ابرمیکروبها موجب مرگ حدود ۴۰۰ هزار کانادایی و خسارتی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کانادا وارد خواهند کرد.

پنلی تخصصی موسوم به « وقتی آنتی بیوتیک شکست می خورد » در این رابطه هشدار داده است که رشد فزاینده مقاومت در برابر ضد میکروبها در کانادا مبنی بر اینکه درصد آلودگی های باکتریایی در برابر درمان مقاوم است به احتمال زیادی از ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

این افزایش مقاومت در برابر میکروبها طی سه دهه جان ۳۹۶ هزار نفر در کانادا را گرفته و بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه بیمارستانی و ۳۸۸ میلیارد دلار خسارت در تولید ناخالص ملی خواهد داشت.

«بِرِت فینلی» استاد میکروبیولوژی از داشنگاه بریتیش کلمبیا و رئیس این هیات گفت: اعداد مبهوت کننده است. این موضوع اگر از تغییرات آب و هوایی بزرگتر نباشد به همان اندازه مهم است چراکه مستقیما بر روی مردم اثر دارد و اکنون وقت آن است که کاری انجام دهیم.

بر همین اساس وزارت بهداشت و درمان کانادا گزارشی را در رابطه با تاثیرات مقاومت میکروبی تنظیم و در اختیار شورای آکادمیهای کانادا قرار داد.

در همین رابطه سندی ۲۶۸ صفحه ای روز سه شنبه همراه با تصاویر مختلف در رابطه با میزان مقاومت دارویی کشور و هزینه های تحمیلی آن بر اقتصاد کشور منتشر شد.

مقاومت میکروبی زمانی رخ می دهد که میکروارگانیسمها مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها در برابر داروها مقاومت پیدا می کنند چون در غیر این صورت آنها را باید از بین ببرند.

مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک ها در انسان و محصولات کشاورزی موجب تشدید این معضل می شود. مسافرتهای گسترده بین المللی و تجارت نیز باکتریهای مقاوم را در جهان گسترش می دهد.

عفونتهای مقاوم سال ۲۰۱۹ منجر به مرگ ۱۴ هزار کانادایی شده اند که از این تعداد حدود ۵۴۰۰ نفرشان مستقیما به عفونتها مربوط بوده اند چیزی در حدود تعداد بیماران آلزایمری.

یافته های این گزارش راجع به میزان تاثیرات اقتصادی و اجتماعی مقاومتهای ضد میکروبی کاملا واضح است و در حال حاضر این مشکل بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار بر سیستم مراقبتهای بهداشتی هزینه تحمیل کرده است و پیش بینی شده این رقم تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۷.۶ میلیارد دلار برسد.

همچنین پیش بینی شده هزینه این معضل بر تولید ناخالص ملی از سالی ۲ میلیارد دلار به ۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۵۰ برسد.

در این میان برخی گروه‌ها مانند بومیان ، افراد کم درآمد، بی خانمان ها و کسانیکه به کشورهای در حال توسعه بیشتر تردد دارند بیش از سایرین در معرض ابتلا به مقاومت میکروبی هستند.

در نهایت این گزارش نتیجه گیری کرده که باید مقاومت میکروبی در کانادا مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و با توجه به اینکه بعید است که ضد میکروبهای قوی تری تولید شوند از روشهای دیگری مانند واکسن برای افزایش مفاومت افراد استفاده شود.

دکتر « جان کلونی» عضو هیات علمی دانشگاه کلگری و متخصص بیماریهای مزمن گفت: کانادا باید در اسرع وقت تحقیقات را در این رابطه با تخصیص ۱۲۰ میلیون دلار و اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار برای کنترل عفونتها در استانها آغاز کند.

وی افزود: دولت و مردم باید نسبت به مقاومت ضد میکروبی نگران باشند همانطور که نگران تعییرات آب و هوا هستند. این یک سونامی آهسته است و مثل یک جزر و مد دریای خیلی زود آثارش نمایان خواهد شد.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا