سبک زندگی

چرا تغییر سخت است؟

چرا تغییر سخت است؟

تغییر

یکی از سوالاتی که اکثر افراد از خود می پرسند این است که چرا تغییر کردن اینقدر سخت است.

خیلی از ما افرادی را میشناسیم که عاداتی دارند و میخواهند آن را تغییر دهند. در خیلی از موارد آنها می دانند که باید عادات خود را تغییر دهند ولی نمی توانند.

مثلا دختری که عادت به جویدن ناخن دارد، پسری که زود عصبانی می شود و یا پدری که روزانه یک یا دو بسته سیگار میکشد و می داند که سیگار کشیدن هم برای سلامتی او و اعضای خانواده اش مضر است و هم به کیفیت روابط او با خانواده و اطرافیان .

به چه دلیل تغییر عادات ما تا این حد به نظر سخت و در برخی موارد غیر ممکن به نظر می رسد؟

برای جواب دادن به این سوال باید به این واقعیت توجه داشت که خواستن تغییر ابتدا در سطح خودآگاه ما اتفاق میافتد در حالی که ضمیر ناخوداگاه ما هنوز برای تغییر آماده نیست.

همیشه به یاد داشته باشید که مادامی که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ما با همدیگر در تعارض هستند ضمیر ناخودآگاه پیروز می شود.

حال برای اینکه تغییر را امکان پذیر کنید می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

۱. به رفتار خود آگاه باشید.

این اولین قدم برای مبارزه با رفتارهای منفی است. آگاهی باعث می شود که در برخی موارد راحت تر جلوی عادات منفی خود را بگیرید و دلیل آن این است که زمانی که شما در مورد رفتار خود به آگاهی می رسید می توانید آن را بهتر کنترل کنید.

۲. مراقب جملاتی که به خودتان میگویید باشید.

جملاتی که شما در طول شبانه روز به خودتان و یا در مورد خودتان در ذهن خود می گویید بیشترین تاثیر را در خلق عادات و هیجانات شما دارند. در حقیقت اینگونه سخنان چه با صدای بلند و چه در ذهن به صورت مستقیم در ضمیر ناخودآگاه شما نقش بسته و هک می شود.

برای تغییر این جملات منفی باید جمله را به صورت مثبت برگردانید.

مثلا پسری که زود عصبانی می شود می تواند بگوید: من آرام هستم و هر روز آرامش من بیشتر و بیشتر می شود یا من کم کم به آرامش میرسم. یا من روی احساسات و هیجانات خود کنترل بهتری دارم یا کنترل احساسات من هر روز بهتر و بهتر می شود.

در مورد پدر سیگاری: من هر هفته و هر روز از هوای پاک تری استفاده می کنم. ن

کته مهم در این جا این است که جملات باید حتما به صورت مثبت بیان شوند و در مورد هر آنچه که نمی خواهید صحبت نکنید فقط آنچه که میخواهید باشید یا بشوید.

۳. لازم نیست تغییر به صورت ناگهانی و کامل انجام شود.

تغییر می تواند به صورت آرام و به تدریج شکل بگیرد. مثلا طی چند هفته و یا چند ماه. در مورد پدر سیگاری می توان اینگونه گفت که او میتواند تعداد سیگارهای خود را هرهفته کاهش دهد.

۴. بعد از بروز وقفه به روال مثبت قبلی خود برگردید.

در صورتی که برای یک یا چند روز از هدف خود دور شده اید به این نکته توجه کنید که هیچ اشکالی ندارد و شما میتوانید به مسیر قبلی خود بازگردید.

این نکته بسیار حائز اهمیت است به این خاطر که وقتی تلاش برای ترک عادتی دارید و در میانه راه اشتباهی می کنید به تمامیت پروسه شک می کنید و با دید همه یا هیچ به آن می نگرید. حال نکته آن است که چنانچه وقفه ای در حرکت مثبت شما پیش آمده می توانید آن را درست کنید و به مسیر مثبت قبلی بازگردید.

دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی (برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس
alireza@altatc.ca
(۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا