سبک زندگی

چگونه با گذشته‌ و خاطرات تلخ روبرو شویم؟

چگونه با گذشته‌ و خاطرات تلخ روبرو شویم؟
چگونه با گذشته‌ و خاطرات تلخ روبرو شویم؟

 

بسیاری از انسان ها، خاطرات آزاردهنده و گاه دردناکی را با خود حمل می کنند. رنج ناشی از یادآوری این خاطرات، بطور مداوم آنها را بر آن می دارد تا در پی یافتن مرهم معجزه آسایی باشند که شاید بتواند آنها را برای همیشه از صفحه ذهنشان پاک کنند اما واقعیت آن است که رد پای وقایع، بخصوص وقایع دردناک در ذهن و روان پاک شدنی نبوده و برای همیشه نقش خود را در تار و پود ذهن حک می کنند.

برای کنار آمدن با خاطرات ناخوشایند چند راه در پیش رو دارید که بسته به شرایط می توانید برگزینید:

۱. نادیده گرفتن، سرکوب کردن و واپس رانی آن خاطرات:
بدیهی است این روش هیچگاه به محو خاطرات دردناک منجر نخواهد شد و تنها موجب می‌گردد که این دردها هر از چندگاهی به ما فشار آورد.
فرض کنید که شما پس از یک جاروی حسابی کل خانه را تمییز کرده و آشغال ها را در زیر فرش خانه خود پنهان کرده اید و یا لیوان آب گل آلود که گل و لجن آن در ته لیوان بی حرکت انباشته شده باشند و به ظاهر آب زلال بنظر برسد را در نظر بگیرید.

در این صورت موجودیت آن آشغال ها و یا لجن و گل از بین نرفته و فقط از حیطه دید شما پنهان مانده اند. با کوچکترین تکان فرش آشغال ها نمایان و یا با کوچکترین تکان لیوان، آب گل آلود و کدر می شود.

با هر پیش آمد و یا ماجرایی هر چند کوچک خاطرات سرکوب شده به اشکال گوناگون بروز پیدا می کنند. کابوس های شبانه، دردهای روان تنی، احساسات سردرگم و کلافه کننده، بر خوردن های گاه و بی گاه و ….

۲. مواجهه با خاطرات بد و تلاش برای پذیرفتن و در آغوش کشیدن آنهاهر چند که درد آور باشد:

در این روش به جای اجتناب، به رویارویی خاطرات دردناک پرداخته و با شفقت و بردباری به پردازش مجدد آنها اقدام می شود.

این مواجهه شفابخش خواهد بود و موجب می گردد که خاطرات گذشته در فایلهای مناسب خود و در قفسه خاطرات گذشته جای گیرند به گونه ای که درد آنها به زمان حال نفوذ نکنند.

اگر وقایع دردناک را به مثابه زخمی روی پوست در نظر بگیرید که به دلیل نپرداختن به آن، مدام چرک کرده و دردناک باقی مانده است، با پوشاندن و پنهان کردنش بهبود نمی یابد بلکه با باز کردن دمل و خالی کردن چرک ها و پانسمان مجدد آن، زخم بهبود می یابد هر چند اگر جای آن از بین نرود اما دیگر دردناک نیست.

مانند تجربه ای است دردناک که خود ایمنی می آورد.

 

چگونه با گذشته‌ و خاطرات تلخ روبرو شویم؟
چگونه با گذشته‌ و خاطرات تلخ روبرو شویم؟

چگونه با گذشته‌ و خاطرات تلخ روبرو شویم؟

– در مورد افکار و خاطرات خود بنویسید، نقاشی بکشید. برای کنار آمدن با خاطرات دردناکتان باید آنها را بپذیرید.

– با حرف زدن و بروز احساسات و عواطف مربوط به خاطرات دردناک خود خواهید دید که چقدر آرام خواهید شد.

– در صورت امکان به عقب برگردید و با کسانی‌که در آن خاطرات دخیل بوده‌اند حرف بزنید. برای فراموش کردن گذشته‌تان باید به عقب برگردید.

– احساسات واقعی خود را با مشاورتان در میان بگذارید و به آنها اعتراف کنید.

– برای تسکین درد خاطرات تلخ گذشته‌، باید احساسات خود را بروز دهید و اگر لازم باشد باید با اشتباهات‌ خود کنار آمده و تقصیر یا گناه‌تان را گردن بگیرید.

– در صورت آزردن دیگری، غرور زیادی را کنار گذاشته و از آنها عذرخواهی و طلب بخشش کنید.

این پروسه نیاز به تلاش و انرژی بسیار دارد. مطمئن باشید که پس از آن نه تنها می‌توانید به زندگی‌تان راحتتر ادامه دهید بلکه عاقل‌تر، آرام‌تر و متمرکزتر خواهید بود.

خاطرات دردناک | کتایون خطیر | مشاور ارشد خانواده | تهرانتو نیوز | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا