سبک زندگی

چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم!؟

چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم
چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم

 

در حال تحقیق روی موضوع کلاهبرداری های آنلاین بودم که بطور تصادفی پیامی از یک سرباز خوش تیپ امریکایی که خودش را «الیور» معرفی کرده بود در اینستاگرام به دستم رسید.

وقتی به درخواست سلامش پاسخ دادم از من خواست برای امنیت بیشتر وارد Google Hangouts بشوم.

من هم برای اینکه بتوانم وارد دنیای یک کلاهبردار اینترنتی شوم، بازی را با او ادامه دادم.

بازی موش و گربه من و الیور سرگرم کننده بود؛ به جز اینکه او فقط دنبال شرارت بود.

الیور بخشی از یک شبکه بین المللی اجیر کردن زنان تنها و آسیب پذیر بود.

او می گفت : من می دانم که ما همدیگر را نمی شناسیم اما با گذشت زمان به شناخت خواهیم رسید. من واقعا می خواهم تو را بهتر بشناسم و امیدوارم بتوانیم رابطه نزدیکتری داشته باشیم. من با خانمها صحبت نمی کنم و همیشه مشغول کار هستم.

او ادعا می کرد شاغل است.

الیور می گفت که در ارتش امریکا گروهبان است و به ماموریت مخفی در افغانستان رفته است. خیل زود الیور گفتن کلمات «عزیزم» و «بِی بی» و حتی  “Boo” را شروع کرد.

 

boo : someone you care about, especially a boyfriendgirlfriend, or other close friend

 

متنهای طولانی او بطور عجیبی خالص است اما ایموجی ها و پیامهای او در رابطه با جنگلهای افغانستان قلب مرا مجذوب خودش می کند.

به نظر نمی رسد چیزهایی که من می گویم برای الیور جذاب باشد و او از صحبت کردن با من ناامید شده است.

او یک روز گفت: ما آینده مشتریک داریم و باید رابطه مان را به خط بعدی برسانیم بنابراین من فکر می کنم باید صحبت کردن با تلفن را شروع کنیم. سپس افزود که چون کابل در افغانستان اینترنت ضعیف و ارتباط ویدئویی ممنوع است باید تماس بگیریم و با اینترنت ماهواره ای صحبت کنیم و ۴ هزار دلار هزینه دارد.

ارتباط با یک دوست پسر که در یک موقعیت بسیار سری در کابل – افغانستان است، خیلی سخت است.

 

چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم
چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم

 

من هم مشغول کارهای دیگر بودم و موقعی وارد Google Hangouts شدم این پیام را دیدم: لطفا با من حرف بزن. شما کلاهبردار هستید؟

او ادامه داد: تو کلاهبرداری. واقعی نیستی. من را بازی دادی.

او خیلی ناراحت شد وقتی از من بی توجهی دید و مرا به کلاهبرداری متهم کرد.

«Catfish » کلمه ای است که حتی یک دهه پیش وجود نداشت. اصطلاحی برای توصیف پروفایل و عکس جعلی برای فریب قربانیان و نقشه کشیدن برای پول هایشان.

در جریان این تحقیق بسیاری از زنان، همکاران و دوستان من سعی کردند در اینستاگرام با سربازان امریکایی صحبت کنند.

این موضوع آنقدر ادامه پیدا کرد تا اینکه ارتش امریکا بخشنامه زد و حساب های کاربری سربازان را برای جلوگیری از کلاهبرداری و ایجاد شخصیتهای جعلی بست.

 

چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم
چگونه من طعمه یک کلاهبردار اینترنتی شدم

 

تحقیقات برنامه W5 در شبکه “سی تی وی” از سازمانی به نام The Black Axe پرده برداشت و نشان داد آنها در ۲۶ کشور در سراسر جهان از جمله کانادا فعالیت می کنند. آنها سندیکای جرایم پیشرفته ای هستند که در کلاهبرداری های عاشقانه تخصص دارند و طعمه های شان را از وبسایت های دوست یابی، گروه های فیسبوکی و پروفایل های اینستاگرام به دام می اندازند.

هرکسی پاسخ پیامهای عاشقانه آنها را بدهد پس از مدتی به او می گویند پول کمی بدهد.

تحقیقات ما نشان می دهد که به محض ارسال پول، کلاهبردار به مرحله بعدی رفته و تقاضای پول بیشتری می کند. کلاهبرداران تا وقتی قربانی از نظر مالی و عاطفی تحت تاثر آنهاست، به کلاهبرداری ادامه می دهند.

بنابر اعلام مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا، کلاهبرداری های عاشقانه (رمانتیک) نوعی کلاهبرداری جدید است که تاکنون هر سال ۲۰ میلیون دلار خسارت وارد کرده است اما بدلیل شرم و خجالت فقط یک درصد از آنها برملا می شود.

با یک ضرب وتقسیم ساده درمی یایبم کلاهبرداری های رمانتیک سالانه سالانه ۲ میلیارد دلار در کانادا از قربانیان اخاذی می کنند.

وقتی به الیور می گویم من یک روزنامه نگار هستم و در رابطه با کلاهبرداری های اینترنتی تحقیق می کنم او هم از فرصت سوء استفاده کرد و گفت به شرط اینکه ۹۰۰ دلار بپردازی هم می توانی این داستان را منتشر کنی و هم خیلی چیزهای بیشتر به تو می گویم. حتی تصویر، فیلم و معامله ها را برملا می کنم.

من به الیور گفتم که نمی توانم پولی به او بدهم ولی اگر با من مصاحبه کند هویتش را حفظ می کنم. اما او گفت تو نمی خواهی به من کمکی ولی انتظار داری من به تو کمک کنم؟ آیا می دانی آنها چطور افرادی هستند؟ برای شما چه اهمیتی دارد که ما چه می خوریم؟ شما خیلی خودخواه هستید. دنیای بدی شده است.

در نهایت الیور، سرباز تلفنی که همواره مرا عشقم خطاب می کرد، مرا بلاک کرد.

طعمه | کلاهبردار | اینترنتی | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا