ایرانکانادا

کانادا و دیگر کشورها برای جبران خسارت های سانحه هواپیمایی اوکراین به ایران فشار می آورند

Canada joins other nations pressing Iran for compensation to Ukranian jetliner victims
Canada joins other nations pressing Iran for compensation to Ukranian jetliner victims

 

به گزارش تهرانتو به نقل از CP24 :

 

Foreign Affairs Minister Francois-Philippe Champagne

 

فرانسوا-فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه کانادا می گوید: وی و همتایان خود از کشورهایی که شهروندان خود را در سانحه ماه ژانوایه هواپیمای بین المللی اوکراین از دست داده اند، امروز در نشستی در آلمان برای جبران خسارت به ایران فشار آوردند.

وزیران در کنفرانس امنیتی مونیخ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند و شامپاین پس از آن در یک کنفرانس خبری گفت که آنها برای ظریف توضیح دادند که ایران چه کاری باید انجام دهد.

وی گفت: ما ایران را تحت فشار قرار داده ایم که سریعا جبران خسارت به خانواده های قربانیان را مطابق با استانداردهای بین المللی انجام دهد.

ما دولت ایران را با عملی که انجام خواهد داد قضاوت خواهیم کرد، نه به قول آن؛ و ما به پشتیبانی از قربانیان این فاجعه تا زمان اجرای عدالت برای همه ، کار خستگی ناپذیری را ادامه خواهیم داد.

شامپاین افزود: جبران خسارت باید برای همه برابر باشد و روندآن باید در اسرع وقت شروع شود.

همچنین کانادا و متحدانش نیز در حال فشار آوردن روی ایران هستند که جعبه های سیاه هواپیمای اوکراین را تحویل دهد تا داده ها با استفاده از امکانات در فرانسه به درستی تجزیه و تحلیل شوند.

شامپاین پیشتر گفته بود که تصمیم به دعوت ظریف به این گردهمایی پس از مشورت وزرای خارجه انگلیس، سوئد، افغانستان و اوکراین گرفته شده است و همه آنها در کنفرانس مونیخ شرکت می کنند.

 

Mohammad Javad Zarif

 

این کشورها پنج هفته پیش شهروندان خود را ” زمانی که سپاه ایران دو موشک را به سمت هواپیمای مسافربری اوکراین شلیک کرد و باعث کشته شدن ۱۷۶ نفر مسافران آن از جمله ۵۷ کانادایی شد” از دست دادند.

شامپاین گفت: وزرا می خواستند در مورد درخواست هایشان مبنی بر تحویل جعبه های سیاه و همچنین آخرین بررسی ها، گزارش ایران را بشنوند.

شامپاین گفت که وی معتقد است دیدار با ظریف روز جمعه باعث شده است که ایران ترغیب شود تا جعبه های سیاه را تحویل دهد. در این گفتگوها تأکید شده است که ایران هنوز اطلاعات پرواز و ضبط صوت کابین خلبان را تجزیه و تحلیل نکرده است  و اثبات شده است که آنها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند.

شامپاین روز جمعه گفت: “فکر می کنم ما بحث مثبتی داشتیم.”

نخست وزیر جاستین ترودو به جلسه بین شامپاین و ظریف پیوست چرا که وی معتقد است  این امر می تواند فشار بیشتری به ایران برای پذیرش این امر داشته باشد که تجهیزات لازم برای تجزیه و تحلیل جعبه ها را ندارد و بایستی جعبه های سیاه را تحویل دهد.

ترودو روز جمعه به خبرنگاران گفت: “من به خانواده هایی در کانادا قول داده ام که هر کاری انجام دهم تا مطمئن شوم که آنها جواب می گیرند. ما تحقیق کامل و کامل داریم و دقیقاً می دانیم که چه اتفاقی افتاده است.”

ماه گذشته کانادا نخستین نشست گروه بین المللی هماهنگی و پاسخگویی برای قربانیان پرواز PS752 را در لندن تشکیل داد و خواستار تحقیقات شفاف در مورد سانحه و جبران خسارت های احتمالی شد.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا