مسکن و اقتصاد

کاهش اخیر در نرخ استرس تست وام – آیا این تغییر می تواند بازار مسکن تورنتو را حرکت دهد؟

کاهش اخیر در نرخ استرس تست وام

دوستان گرامی؛ بانک مرکزی کانادا استرس تست وام را برای تعیین توانایی وام‌گیرندگان در پرداخت وام تعیین کرده است. در این شرایط؛ متقاضی وام باید نشان بدهد که اگر نرخ بهره برای وام پنج ساله ثابت به میزان دو درصد بالاتر برود باز هم توانایی پرداخت قسط های ماهیانه وام را خواهد داشت.

این نرخ در سه سال گذشته یعنی از سپتامبر ۲۰۱۶ تغییری نداشت تا اینکه در این ماه نرخ معیار پنج‌ساله بانک‌ مرکزی برای بهره‌مندی از وام از میزان ۵.۳۴ درصد پیشین به ۵.۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

این شرایط برای وام‌های با بیمه و بدون ‌بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نرخ پایین‌تر می تواند بدین معنا باشد که شرایط دریافت وام آسانتر شود و وام‌گیرندگان بتوانند راحت‌تر شرایط بهره‌مندی از وام را بدست آورند.

در چند سال گذشته وجود تست استرس وام به همراه افزایش نرخ بهره پایه وام ازعوامل بازدارنده افزایش قیمت مسکن بودند چرا که با تاثیر بر شرایط وام؛ باعث کاهش تقاضای خرید می شدند. حال این سؤال مطرح می شود که آیا کاهش این دو نرخ می توانند در جهت مخالف؛ باعث افزایش قیمت مسکن شده و دوباره بازار را به سمت رشد بی منطق قیمتها پیش ببرند؟

در پاسخ؛ این تغییرات می توانند باعث افزایش ورود متقاضیان مسکن به بازار شوند چرا که تعداد بیشتری از آنها قادر خواهند شد که استرس تست را با موفقیت بگذرانند ولی این کاهش اندک در نرخ استرس تست به میزانی نیست که بتواند بازار را از حالت تعادل بدست آمده خارج سازد چرا که این محدودیت هنوز هم پا برجاست و ممکن است واجد شرایط بودن را آسانتر کند ولی قطعا شرایط پرداخت را آسانتر نخواهد کرد.

بعلاوه با آنکه میزان کل فروش مسکن در امسال نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد ولی همچنان عرضه کم و کاهش تقاضا برای ساخت و ساز خانه های جدید بازار را آرام نگه می دارند

دوستان علاوه بر نکات ذکر شده بازار مسکن کانادا تحت کنترل عوامل متعددی است که با اثر متقابل بر هم روند این بازار را جهت می دهند. عواملی مانند وضعیت اقتصادی کانادا، مناسبات و روابط با دیگر کشورها، میزان ورود مهاجران به کانادا و … که در کنار قوانین مربوط به وام می توانند شرایط بازار مسکن را تغییر دهند.

میزان نرخ تبدیلات ارزی نیز از فاکتورهای مهم دیگر است که بر قدرت خرید موثر بوده و از جمله تقاضا برای خرید مسکن را در جامعه ایرانی کاهش داده است
نهایتا آنکه تغییرات جدید در قوانین وام به عنوان یک عامل اصلی کنترل کننده بازار مسکن، شرایط دریافت وام را تا حدی سهل تر خواهد کرد ولی امید است که تعادل بازار همچنان حفظ گردد.

فلورا فاطمی
عضو مشاوران رسمی املاک انتاریو

Sales Rep., Eng. MSc.

Flora.Fatemi@hotmail.com
۶۴۷-۸۱۸-۶۰۱۰

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا