سبک زندگی

کوچینگ یا مربیگری چیست؟

کوچینگ یا مربیگری چیست؟

دکتر علیرضا شریفی

احتمالا تا به حال کلمه کوچ یا کوچینگ را از رسانه ها، دوستان و یا فامیل شنیده اید. در سالیان اخیر توجه ویژه ای به این رشته شده، افراد زیادی در این زمینه فعالیت کرده ا‌ند و به همین صورت بسیاری افراد تغییرات مثبت زیادی در زندگی‌ خود در زمینه روابط، موقعیت شغلی‌ و یا وضعیت مالی داشته ا‌ند‌. شاید شما هم برای رسیدن به هدفتان با یک یا چند کوچ کار کرده‌اید.

حال که در مورد این موضوع صحبت شده، سوال اینجاست که کوچینگ چیست و یک کوچ کیست؟ برای رسیدن به موفقیت چگونه میتوانم کوچ مناسب پیدا کنم؟
اینها سوالاتی هستند که اکثر افراد از خود و از دیگران می پرسند. برای پاسخ دادن به اولین سوال اینگونه میتوان گفت که کوچینگ فرایندی است که در آن یک شخص به عنوان مربی با استفاده از سیستمی جامع و کاربردی می تواند اهداف، مسائل و مشکلات فرد را شناسایی کرده و موانع را کنار بزند تا او بتواند به اهداف از پیش تعیین شده برسد. این اهداف می توانند در زمینه بهبود روابط باشند یا تغییر مسیر شغلی‌، تغییر رویه زندگی و یا بهبود حال روحی.
معمولا کوچینگ به صورت یک به یک انجام می شود و طی‌ آن فرد موظف خواهد بود وظایف خود را به صورت مرتب و منظم تحت نظر مستقیم مربی (یا همان کوچ) انجام دهد. در همین حال مربی با استفاده از سیستم علمی‌ و عملی‌ می تواند به فرد در زمینه دستیابی به اهداف یاری رسانی کند.
به صورت سنتی‌، کوچینگ فرایندی کاملا حضوری و فیزیکی‌ بود که در آن فرد باید در محل کوچینگ حاضر می‌‌بود تا فرایند کوچینگ اتفاق بیافتد.
در حال حاضر این فرایند می تواند با استفاده از ابزارهای جدید آنلاین (از جمله واتس اپ، تلگرام، اسکایپ و غیره) انجام شود. با این حال بهترین راه برای انجام این فرایند به صورت بهینه همان جلسات حضوری است.
میتوان اینگونه گفت که کوچینگ یکی‌ از بهترین، موثرترین و سریعترین روشهای ممکن برای رسیدن به اهداف یا به دست آوردن مهارتهای فردی است (به شرط انتخاب درست مربی حرفه ای).
اولین و اساسی‌‌ترین قدم در فرایند کوچینگ طرح سوالات مناسب از فرد است.
چنانچه سوالات به خوبی‌ مطرح شوند در همان جلسه اول مربی قادر به پیدا کردن ریشه مشکلات خواهد بود تا بتواند برای حل آن ها برنامه ریزی مناسب انجام دهد.
یک مربی حرفه‌ای قادر است با طرح سوالات مناسب به ریشه یابی‌ مشکل پرداخته و علائم مشکل را از ریشه اصلی‌ آن تشخیص دهد.
به صورت کلی‌ ما انسانها به صورت پیوسته در شبانه روز سه خطای بزرگ ادراکی انجام می دهیم که باعث بروز مشکلات می شوند. چنانچه با این خطا‌ها آشنا شویم خواهیم توانست مشکلات خود را به تعارض چشمگیری کاهش دهیم.
این سه خطا به شرح زیر هستند:

* خطای پاک کردن:

ما انسانها به طور متوسط در هر ثانیه در معرض ۲ میلیون بیت اطلاعات در اطرافمان هستیم که از این میزان تنها قادر به پردازش ۱۳۴ بیت اطلاعات در ثانیه هستیم. این اطلاعات از طریق ۵ حس اصلی‌ (بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی) به ذهن ما منتقل می شوند و مابقی این اطلاعات از فیلترهای آگاهی‌ ما عبور نمی کنند. بنابراین در اکثر اوقات ما نسبت به خیلی‌ از وقایع اطرافمان آگاه نمی شویم و این خطا باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در زمینه روابط ما می شود چون در بیشتر موارد اطلاعات رسیده از فرد دیگر را یا دریافت نمی کنیم و یا به محض دریافت به سرعت‌ پاک می‌کنیم.

*خطای تغییر واقعیت:

در این نوع خطا ما به راحتی وقایع اطرافمان را به صورتی‌ دیگر برداشت می‌کنیم.
به عنوان مثال «مدیر من می‌خواهد که من شکست بخورم» یا «همسر من وقتی‌ مشغول به کار است مرا دوست ندارد چون با من کم حرف میزند». مشکل اصلی‌ این خطا در این است که هر آن گونه که ما آن را برداشت می‌کنیم به آن عکس‌العمل نشان می دهیم.
بنابراین در آخر به همان نتیجه‌ای می رسیم که طبق آن برداشت کرده ایم. مثلا در مورد مثال مدیر اگر اینگونه برداشت کنیم که مدیر واقعا چنین قصدی دارد آنچنان کار خواهیم کرد که مدیر را مجاب کنیم که اینگونه نسبت به ما فکر نکند و تصمیم نگیرد در صورتی‌ که اگر برداشت ما از رفتار مدیر متفاوت بود میتوانستیم به همان تناسب به گونه‌ای عمل کنیم که رفتار مدیر نسبت به ما متفاوت باشد.

* خطای تعمیم دادن:

سومین خطای بزرگی‌ که ما به صورت مستمر انجام می دهیم خطای تعمیم دادن است.
در این نوع خطا معمولا از کلماتی مانند همیشه، هیچ وقت، همه، همه مردم، تا ابد، و یا هرگز استفاده می‌کنیم.
من باب مثال «من هیچ وقت در زمینه …. شانس ندارم» یا «هیچوقت نمیتوانم رابطه‌ای خوب داشته باشم».
در واقع وقتی ما از چنین جملاتی استفاده می کنیم به ناخودآگاه خود می گوییم که دنبال راه حل نباش چون فرض و یا اعتقاد ما این است که شانس نخواهیم داشت و یا رابطه خوب برای من نیست بنابراین به صورت ناخودآگاه به صورتی رفتار خواهیم کرد که رابطه مان دچار مشکل شود.
یک مربی و یا کوچ توانا قادر است با طرح سوالات مناسب خطاهای شما را شناسایی کند تا به ریشه مشکل برسید.
وقتی‌ ریشه مشکلات شما نمایان شد اولین و مهمترین قدم برای انجام فرایند کوچینگ برداشته شده است. پس از آن کوچ شما برای تسریع و تسهیل روند تغییر مثبت شما برنامه ریزی کرده و بر روند پیشرف شما به صورت مستمر نظارت مستقیم خواهد داشت.
در قدم بعدی مربی موانع ذهنی‌ (از جمله هیجانات منفی‌، اعتقادات محدود کننده، تصمیمات محدود کنند در سطح ضمیر ناخود آگاه و یا تعرض ارزشهای شخصی‌) شما را شناسایی می‌کند تا برای از بین بردن آنها به شما کمک کند. مربیان مجرب و با دانش همواره به شما تکالیفی می دهند که شما را برای به دست آوردن هدفتان یاری کند. قدم آخر در فرایند کوچینگ مربوط به تثبیت تغییرات مثبت در فرد است. انجام این قدم نهایی بسیار حائز اهمیت است به این دلیل که فرایند تغییر باید به صورت بلند مدت (یا حتی دائمی) باشد تا فرد بتواند به بهترین نتیجه ممکن برسد.
با توجه به صحبت های این مقاله می‌توان چنین گفت که یک مربی یا کوچ مجرب و با دانش می تواند به شناسایی درست و کامل مشکلات شما کمک کرده و با ریشه یابی‌ صحیح آنها به تغییر نگرش شما نسبت به مشکلات، از بین بردن هیجانات منفی‌، حل کردن تعارضات درونی‌ و دادن آگاهی‌ شما را در نیل به اهدافتان و از بین بردن مشکلات تان یاری رساند.

دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی (برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس
alireza@altatc.ca
(۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا