کانادا

گردشگری زایمان چالش جدید مراکز درمانی کانادا

گردشگری زایمان
گردشگری زایمان

شهرت کانادا بعنوان یکی از کشورهایی که به گردشگران امکان زایمان و دریافت تابعیت برای نوزادانشان را می‌دهد با افزایش بی سابقه مادران باردار خارجی به کانادا چالش برانگیز و در مواردی دردسر ساز شده است.

به گزارش تهرانتو به نقل از سایت سی تی نیوز اندرو گیریفت ، عضو پژوهشکده موسسات اینویروکس و امور جهانی کانادا در این رابطه گفت: در حال حاضر نرخ زاد و ولد خارجی‌ها در کانادا از نرخ مهاجرت و حتی زاد ولد کانادایی‌ها نیز پیشی گرفته است.

گردشگری زایمان چیست؟

گردشگری زایمان به نوعی از گردشگری گفته می‌شود که گردشگران با تولد فرزندشان در کانادا بدون طی کردن مراحل استاندارد مهاجرت، تابعیت کانادا را دریافت می‌کنند (مستحق استفاده از امکانات متدوال برای شهروندان کانادایی می‌شوند).

گیریفت در این رابطه مشغول تحقیق است و می گوید با توجه به اطلاعات جمع آوری شده توسط موسسه اطلاعات سلامت کانادا ( CIHI) و بر اساس اطلاعات بیمارستانهای سراسر کانادا ( به جزء کبک ) به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

تحقیقات گیریفت و آمار موسسه اطلاعات سلامت کانادا نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۸ تا ۱۸-۲۰۱۷ تعداد زایمان گردشگران خارجی در کانادا ۱۳ درصد افزایش داشته است.

بنابر این گزارش تعداد زایمان افراد غیر مقیم کانادا در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۳۵۴ مورد بوده در حالیکه این رقم در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۱۹ با ۱۳ درصد رشد به ۴۰۹۹ مورد رسیده است که معادل ۱.۴ درصد از کل تولدهای صورت گرفته در کانادا می‌شود.

سفر به کانادا با قصد زایمان

با وجود اینکه بخشی از این آمار مربوط به دانشجویان و یا شاغلین خارجی در کانادا است اما « گیریفت » معتقد است بسیاری از این مادران صرفا با هدف زایمان به کانادا مسافرت کرده‌اند.
بر اساس قانون کانادا، کودکان متولد شده در کانادا اتوماتیک بعنوان شهروند کانادا معرفی و ثبت می شوند و می‌توانند از تسهیلات متعلق به شهروندان کانادایی مانند تخفیف در پرداخت شهریه دانشگاه که بسیار کمتر از شهریه ای است که دانشجویان غیر مقیم می پردازند و همچنین حمایت از والدین خود برای مهاجرت به کانادا استفاده کنند.

تبلیغات دلالان مهاجرت

کارگزاران مهاجرت نیز در این امر بی تاثیر نیستند چراکه آنها برای بهره برداری خودشان همواره کانادا را به عنوان یکی از معدود کشورهای توسعه یافته جهان که به نوزادان متولد این کشور اقامت و تابعیت می‌دهد معرفی می‌کنند تا به این ترتیب مادر و پدرها نه تنها با هدف دریافت تابعیت بی قید شرط فرزندشان بلکه استفاده از مزایای جانبی آن مانند آموزش رایگان و سایر برنامه های اجتماعی و سفر به کشور بدون ویزا بهره مند شوند.

انتاریو و بریتیش کلمبیا در صدر مراجعات

بنابر اطلاعات موسسه اطلاعات سلامت کانادا بیشترین مراجعات گردشگران زایمان در انتاریو و بریتیش کلمبیا بوده است.

طی سال ۱۹-۲۰۱۸ بالغ بر ۴۵۴ مورد زایمان افراد غیر مقیم در بیمارستان ریچموند بریتیش کلمبیا ، به تنهایی میزبان ۲۳ درصد از زایمان گردشگران زایمان بوده است.

پس از آن سه بیمارستان مکنزی ریچموند هیل در ریچموند هیل – انتاریو ، بیریمونت در تورنتو و St. Paul’s and Mount St. Joseph در ونکوور حدود ۱۰ درصد این زایمانها را انجام داده‌اند.

دکتر فیونا ماتاتال، متخصص زنان و زایمان بیمارستان کلگری نیز با بررسی این روند در منطقه خود گفت: بنابر گزارش موسسه سلامت کانادا، در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۶۳ تولد غیربومی به ثبت رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: این داده‌ها همانند آینه نشان دهنده و تایید کننده واقعیتی هستند که دیده می‌شود.

متاتال با اشاره به تاثیرات فرهنگی و اخلاقی ناشی از افزایش اینگونه زایمان‌ها بیان کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به بودجه برنامه ریزی شده بیمارستان است که این زایمان ها را در نظر نمی گیرد.

بطوریکه برخی اوقات بیمارستانها امکان دریافت هزینه خدمات ارائه شده پس از زایمان را نداشته و برای پیگیری و یافتن مادران مجبور به استخدام سازمان های جمع آوری می شوند.

راه حل چیست؟

بنابر نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه Angus Reid که در ماه مارس امسال انجام شده است ۶۴ درصد پاسخ دهندگان کانادایی به این نظرسنجی معتقدند نباید به این گونه نوزادان تابعیت داده شود و ۶۰درصد آنها معتقد هستند که باید قوانین مربوط به گردشگری زایمان در کانادا تغییر کند.

در این میان برخی مراکز درمانی مانند بیمارستان کلگری اقدام به افزایش هزینه‌ها کرده است و تابستان امسال ۱۵ هزار دلار پیش پرداخت برای زایمان و مراقبت های پس از آن به جزء هزینه های مازاد خدمات بیمارستانی در نظر گرفته است که باید پرداخت شود.

حزب محافظه کار کانادا سال گذشته طی کنوانسیونی به ممنوعیت اعطای حق تابعیت برای نوزادانی که والدین آنان مقیم کشور نبوده رأی داده اما از زمان فراخوان انتخابات این موضوع دیگر مطرح نشده است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا