سبک زندگی

۷ فایده کمک به دیگران و انجام کارهای داوطلبانه

بخشیدن وقت، پول، و یا انرژی برای کمک کردن به دیگران فقط دنیا را بهتر و زیباتر نمی کند بلکه بعلاوه آن سبب ایجاد و افزایش سعادت، سلامت و احساس بهزیستی در افراد می شود.

مزیت های کارهای داوطلبانه و عام المنفعه:

۱. باعث طولانی تر شدن طول عمر می شود؛انجام مستمر کارهای عام المنفعه باعث افزایش توانمندی های مدیریت استرس، کاهش ابتلا به بیماری ها ، کاهش افسردگی و افزایش احساس رضایت از زندگی می شود که اینها احتمالا به دلیل کاهش تنهایی و داشتن زندگی اجتماعی غنی تر است که مجموعا می توانند باعث افزایش سلامتی شوند.

۲. نوع دوستی مسری است؛ وقتی شخصی عمل نیک و نیکو کارانه انجام می دهد بقیه افراد هم برای انجام کار خیر بطور زنجیره ای برانگیخته می شوند. مردم بعد از مشاهده کارهای خیرخواهانه، برای انجام کارهای خیر برانگیخته می شوند و همان کار را انجام می دهند که بدین ترتیب باعث ایجاد تغییر در افراد و در جامعه می شود.

۳. کمک کردن به دیگران باعث شادی می شود؛ تیمی از پژوهشگران جامعه شناس ۲۰۰۰ نفر را در طی یک دوره ۵ ساله بررسی کردند و دریافتند آنهایی که خود را بسیار خوشحال توصیف کردند در ماه حداقل ۸ و نیم ساعت کارهای داوطلبانه انجام داده بودندکارهای خیر باعث تقویت ذهنی افراد از طریق حس پاداش عصبی و شیمیایی در مغز می شود.

۴.کمک کردن به دیگران می تواند باعث کاهش دردهای مزمن شود؛ طبق پژوهشی کسانی که از دردهای مزمن رنج می بردند پس از انجام کارهای خیر خواهانه گزارش کردند که علائم و دردهایشان کاهش یافته است.

۵. کمک کردن به دیگران باعث کاهش فشار خون می شود؛ اگر فشارخون دارید در کنار کارهایی که دکترتان به شما تجویز کرده است انجام کارهای داوطلبانه را به صورت منظم و دائمی به برنامه تان اضافه کنید. مطالعه ای نشان داده که افراد مسنی که در سال حداقل ۲۰۰ ساعت کار عام المنفعه انجام داده اند خطر ابتلا به فشار خون در آنها تا ۴۰ درصد کاهش یافته که احتمالا بدلیل ایجاد فرصت های بیشتر اجتماعی، رفع تنهایی و استرس تنهایی است.

۶. کمک کردن به دیگران باعث افزایش رفتارهای مثبت در نوجوانان می شود؛ بر طبق نظر جامعه شناسان، نوجوانانی که کارهای داوطلبانه و عام المنفعه انجام می دهندتصور بهتری از خود دارند و همچنین نمرات بهتری خواهند داشت.

۷. کمک کردن به دیگران به زندگی هدف و احساس رضایت بخشی می دهد؛ پژوهش ها نشان داده است که کارهای داوطلبانه و خیر توانسته است احساس کلی افراد و هویت آنها را نسبت به خودشان تغییر دهد و بهتر کند بخصوص در مورد افرادی که دیگر نقش والد و یا شاغل را ندارند سبب ایجاد هویت در آنها می شود.

اگر به دنبال معنای بیشتری در زندگی هستید و یا گاهی فکر می کنید که اصلا برای چه به دنیا آمده اید و یا زندگی لذت اش را برایتان از دست داده و یا … شاید وقت آن رسیده باشد که بطور منظم و مستمر به دنبال انجام کارهای داوطلبانه، عام المنفعه یا خیرانه باشید و اینگونه به حلقه ریسمان الهی چنگ بزنید و در حلقه مای جمعی قرار گیرید.

کتایون خطیر

کتایون خطیر
مشاور خانواده وجامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا