کانادا

۶۳ کانادایی در بین قربانیان بوئینگ ۷۳۷ اوکراین ایر

پرواز اوکراین
پرواز اوکراین

درپی سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شرکت هواپیمایی اوکراین ایر ، ۱۸۰ نفر مسافر و خدمه این پرواز کشته شدند که ۶۳ نفر آنها کانادایی بودند.

وادیم پرستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه در این رابطه گفت:
این پرواز که از تهران با ۶۳ مسافر کانادایی ، ۸۲ ایرانی، ۱۱ اوکراینی، ۱۰ سوئدی، ۴ افغانستانی، ۳ آلمانی، ۳ انگلیسی و ۹ خدمه عازم کی-یف ( پایتخت اوکراین ) بود دچار این سانحه شد.

در همین رابطه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز با انتشار پیامی سقوط این هواپیما را از طرف خود و همسرش سوفی به نمایندگی از دولت کانادا به خانواده، بازماندگان و دوستان قربانیان این حادثه صمیمانه تسلیت گفت و از پیگیری رسمی علل حادثه خبر داد.

ترودو ، در ادامه این پیام با تاکید بر مشورت با متحدین خود در رابطه با تحقیق در رابطه با علت این سقوط گفت که فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه و مارگ گارنو وزیر حمل و نقل کانادا مامور ملاقات با همتایان بین المللی خود و گفتگو در این رابطه هستند.

نخست وزیر کانادا با تاکید بر قرار داشتن امنیت کانادایی ها در اولویت برنامه های دولت اظهار داشت: ما نیز همانند سایر ملل (که در این پرواز شهروندانشان حضور داشتند) در غم شهروندانی که از دست دادیم سوگوار هستیم.

گارنو نیز با انتشار توییتی گفت که کانادا در رابطه علل این سقوط تحقیق خواهد کرد.

فرانسوا فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجه کانادا نیز با انتشار توییتی اعلام کرد: قلب ما کانادایی ها نیز در کنار بازماندگان قربانیان این حادثه است. من در این رابطه با دولت اوکراین در ارتباط بوده و پیگیر تکمیل وضعیت قربانیان کانادایی هستم.

رد تروریستی بودن این حادثه

سقوط این هواپیما در ساعاتی بعد از آغاز حمله تلافی جویانه ایران به مواضع آمریکا در پایگاه عین الاسد در اربیل عراق به وقوع پیوست و موجب شد برخی شبه تروریستی بودن آن را مطرح کنند با این وجود مقامات ایرانی این موضوع را رد کرده و نقص فنی را باعث سقوط آن عنوان کردند .
مقامات اوکراینی نیز در ابتدا با تروریستی بودن این حادثه موافقت کرده ولی بعدا از مواضع خود دست کشیدند و از بررسی علل فنی موضوع خبر دادند.

گفتنی است شرکت هواپیمایی اوکراین ایر لیستی از جان باختگان این حادثه را نیز بدون ذکر ملیت آنها منتشر کرده که جوانترین آنها متولد سال ۲۰۱۶ و پیرترین شان متولد ۱۹۵۰ بوده اند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا