جدیدترین اخبارسبک زندگی

سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟

تیپ انتظار چگونه بر خوشبختی در یک رابطه تأثیر می گذارد؟

سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که شایسته فردی بهتر از شریک زندگی خود هستید؟ یا اینکه او شایسته فردی بهتر از شماست؟ نگران نباشید؛ شما در این مورد تنها نیستید.

سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟
سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟

اهداف، موفقیت ها، درک، نگرش درونی و … همه مواردی هستند که وقتی بخواهیم به افزایش خوشبختی خود کمک کنیم به کرات و با تلاش کوشش به آنها می‌پردازیم. آنچه که در اینجا بعضی اوقات از آن غافل می شویم ، انتظارات ما هستند! اما در حقیقت همانطور که مطالعه ای توسط دانشگاه بار ایلان در اسرائیل نشان داد، آنها نقش مهمی را برای رضایت ما (به عنوان مثال در رابطه ما) ایفا می‌کنند.

۴ تیپ انتظار در روابط

روانشناس سیوان جورج-لوی در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ از تعداد زیادی از زوجین در مورد خواسته ها و انتظارات آنها از شریک زندگی و رابطه شان و رضایت آنها در زندگی مشترک سوال کرد.

جورج-لوی در این خصوص بر رابطه های طولانی مدت و جاافتاده تر تمرکز کرد؛ شرکت کنندگان بیش از ۵۰ سال داشتند و بیش از ۲۰ سال بود که با هم بودند. این روانشناس سئوال شوندگان را بر اساس پاسخ های آنها به چهار گروه ، به عبارت دیگر به چهار تیپ انتظار تقسیم کرد:

سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟
سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟

۱- تیپ انتظار بیش از حد

این تیپ افراد اغلب از خود می‌پرسند که آیا شریک زندگی او به اندازه کافی برای او خوب است یا خیر؟ و اغلب به آن پاسخ منفی می‌دهند! افراد دارای انتظار بیش از حد، هم در رابطه زناشویی و هم در روابط دیگر به طور پنهان این احساس را دارند که دیگران به آنها چیزی بدهکار هستند و باید برای آنها تلاش و کوشش کنند. آنها همیشه در شریک زندگی خود چیزی برای ایرادگیری پیدا می کنند و حتی پس از سالها در یک رابطه ویژه، هنوز چشم به شخص بهتری دارند. 

نام جایگزین برای این گروه می‌تواند این باشد : تیپ انتظار خودپسندانه…

۲- تیپ انتظار بالا 

پاسخ دهندگانی که این گروه را تشکیل می دهند، معمولاً انتظارات زیادی از شریک زندگی خود داشتند. به عنوان مثال، آنها مسلم می‌دانستند که شخص مقابل باید نیازها و انتظارات آنها را درک و برآورده کند، بی آنکه از نیازها برای او بگویند. به طور کلی آنها تمایل داشتند بیشتر از آنچه که میدهند ، انتظار داشته باشند و گاهی اوقات بیش از آنچه که حق دارند…

۳- تیپ انتظار سرکوب شده

خصوصیت بارز این گروه این است که تمایل دارند خود را به اندازه کافی خوب ندانند. آنها به طور غریزی تصور می کنند که نیازها و علایق شریک زندگی بر نیازهای خودشان برتری دارد. کسانی که در این گروه قرار می گیرند ، اغلب در بیان انتظارات و خواسته‌های خود و تضمین انتظار خود ، مشکلات زیادی دارند.

۴- تیپ انتظار مشخص

قاعده ویژه این گروه این است: من شایسته شریکی هستم که علاقمند به من باشد! من در به‌دست آوردن آنچه که در یک رابطه حق من است، اصرار می‌ورزم! من فکر می کنم شریک زندگی من می‌تواند از داشتن من خوشحال باشد!

پاسخ دهندگانی که به این گروه تعلق داشتند، قاعدتا برایشان سخت نبود که خواسته ها و علایق خود را در زندگی مشترک بیان کنند و در صورت لزوم برای رسیدن به آنها مبارزه کنند. 

 تیپ انتظار و رضایت

اما اینک تیپ انتظار چگونه بر خوشبختی در یک رابطه تأثیر می گذارد؟

اگرچه زوج هایی که جورج-لوی از آنها نظر سنجی کرده است، ده ها سال با هم بوده‌اند، اما با تجزیه و تحلیل پاسخ ها، تصویر واضحی بدست آمده است: تیپ انتظار بیش از حد و سرکوب شده، [در رابطه زناشویی] خود را بدبخت احساس می‌کردند، اما بر خلاف آنها تیپ های انتظار مشخص و زیاد، رضایت بالایی از زندگی مشترک و همچنین شریک زندگی خود داشتند.

این روانشناس شرح داد: «کسی که خود را بسیار مهم می‌داند و به همین جهت انتظارات بیش از حدی از شریک زندگی خود دارد (تیپ ۱) نمی‌تواند در هیچ رابطه ای خوشبخت و راضی شود، زیرا هیچ کسی قادر به برآورده کردن انتظارات او نیست.»

با این وجود کسی که خود را آنقدر بی‌اهمیت می‌داند که نیازهای خود را اصلا بیان نمی‌کند (تیپ ۳) به همان اندازه شانس کمی در رضایت از رابطه خود دارد، زیرا وقتی طرف دیگر خواسته های ما را نداند نمی تواند آنها را هم برآورده کند.

بر خلاف آنها، طبق گفته جورج-لوی، تیپ های ۲ و ۴ با توجه به انتظار خود از زندگی مشترک، شانس بهتری برای خوشبخت شدن دارند. آنها انتظارات هر چند بالا، اما کاملاً واقع بینانه‌ای دارند که دیگری می‌تواند آنها را برآورده کند. کسی که با تیپ سطح انتظارات بالا زندگی می‌کند، مسلماً نیاز به رقت قلب فوق العاده زیادی دارد، اما چنین افرادی باید وجود داشته باشند…

بعلاوه آنها با انتظارات خود، به همسر خود این حس را منتقل می‌کنند که واقعاً صد در صد درگیر رابطه هستند و می‌خواهند به طور جدی آن را بسازند و به او نیاز دارند! این امر از طرف دیگر رضایت همسر را نیز افزایش می دهد.

سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟
سطح انتظارات چگونه بر خوشبختی ما در روابط مان تأثیر می‌گذارند؟

روابط ناسالم    سطح توقع  افراد خودشیفته  سطح توقع   رابطه زناشویی    افراد خودشیفته   سطح توقع  افراد خودشیفته  افراد خودشیفته  روابط ناسالم   رابطه زناشویی   رابطه زناشویی    روابط ناسالم     سطح توقع        روابط ناسالم  

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا