جدیدترین اخبارسبک زندگی

حمایت کانادا از برابری جنسیتی با واقعیت تطابق ندارد

حمایت کانادا از برابری جنسیتی با واقعیت تطابق ندارد
حمایت کانادا از برابری جنسیتی با واقعیت تطابق ندارد

 

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی تی وی؛

یک نظرسنجی نشان داد، حمایت کانادا از اصل برابری حقوق زن و مرد در بالاترین سطح در جهان قرار دارد اما در عمل چه در داخل کشور و چه در سطح بین المللی نگرشی سنتی بر نقش زن و مرد وجود دارد.

مرکز تحقیق و نظرسنجی بین المللی Pew روز پنجشنبه منتشر و اعلام کرد ۹۳ درصد کانادایی ها و ۹۶درصد سوئدی ها از این نظرسنجی حمایت کرده و آن را خیلی مهم خواندند.

بنابراین نظرسنجی تفاوت عمیقی بین کیفیت زندگی زنان و مردان وجود دارد بطوریکه ۶۹ درصد زنان در کانادا گفتند کیفیت مردان در کانادا بالاتر است و در مقابل ۴۹ درصد مردان در کانادا اعتقادی مشابه داشتند.

“جانل فترُلف” محقق مرکز تحقیق و نظرسنجی بین المللی Pew گفت: برای مردم کانادا برابری حقوق زنان و مردان خیلی مهم است و آنها تاحدی از کشورهای دیگر در رابطه با برخورداری حقوق مشابه زنان و مردان خوش بین تر هستند.

درعین حال مردم معتقدند لزوما در حال حاضر شرایط اینگونه نیست.

جالب است که ۱۱ درصد کانادایی ها گفتند که مردان در برابر زنان برای داشتن شغل خوب حق بیشتری دارند و ۸۸ درصد با این نظر مخالف هستند.

در امریکا  تقریبا شرایط مشابه است بطوریکه ۱۳ درصد با محق بودن مردان موافق بودند در برابر ۸۵ درصد نظر مخالف داشتند.

در سایر کشورها مانند هند، تونس و نیجریه شرایط برعکس است بطوریکه ۳۴ درصد نظری بینابین داشتند و ۵۶ درصد مردان را برای داشتن مشاغل نادر ترجیح می دادند و ۴۰ درصد نظر مخالف داشتند.

 نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که موضوع برابری زنان و مردان دقیقا مانند نگرانی های زیست محیطی طی ۲۰ سال گذشته است.

“فترُلف” با بیان اینکه در رابطه با کمبود شغل این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند گفت: برابری جنسیتی از نظر مردم خیلی مهم به نظر می رسد اما همچنان مواردی وجود دارد که نشان می دهد مردم نابرابری را ترجیح می دهند.

 

حمایت کانادا از برابری جنسیتی با واقعیت تطابق ندارد
حمایت کانادا از برابری جنسیتی با واقعیت تطابق ندارد

 

حدود دو سوم از پاسخ دهندگان این نظرسنجی در کانادا معتقدند مردان دسترسی بیشتری به مشاغل درآمدزا دارند درحالیکه ۲ درصد پاسخ دهندگان زنان را در این موقعیت دانسته و ۳۱ درصد نیز شرایط را برای زنان و مردان مساوی دانستند.

در رابطه با رهبری جوامع نیز تنها ۴۳ درصد گفتند که مردان فرصت بیشتری برای رهبر بودن در جامعه خود دارند و ۵۴ درصد گفتند که تعادل تقریباً برابر است، در حالی که سه درصد گفتند زنان مزیت دارند.

در رابطه با تصمیمات مالی خانوار، ۲۲ درصد مردان و ۱۱ درصد زنان را تصمیم گیر اصلی مسائل مالی دانستند درحالی ۶۴ درصد آنها مردان و زنان را در این رابطه دارای موقعیت مساوی می دانستند.

در رابطه با فرزندپروری نیز ۳۷ درصد پاسخ دهندگان زنان و ۳ درصد مردان را تصمیم گیر می دانستند و ۵۸ درصد نیز نوبتی می دانستند.

سه چهارم از کانادایی های مورد بررسی گفتند که ازدواج رضایت بخش تر است اگر که هر دو شریک زندگی بیرون خانه کار کنند و وظایف خانه را نیز به صورت اشتراکی انجام دهند، در مقایسه با آن ۱۵ درصد ترجیح می دهند شوهر شاغل باشد و همسر در خانه با فرزندان وقت بگذراند.

این مرکز اعلام کرد شاید تعجب آور نباشد که پاسخ دهندگان زیر ۳۰ سال این نظرسنجی بیش از پاسخ دهندگان بالای ۵۰ سال معتقد بودند زندگی های مشترکی که زن و شوهر شاغل هستند و کارهای خانه و مراقبت از بچه ها را نیز با هم انجام می دهند رضایت بخش تر است.

زنان کانادایی نیز نسبت به همتایان مرد خود در خصوص برابری جنسیتی کمتر خوش بین هستند

۸۸ درصد از پاسخ دهندگان زن گفتند با آنها بصورت یکسان رفتار می شود در صورتی که در مردان این رقم ۹۸ درصد می باشد.

حمایت کانادا | برابری جنسیتی | واقعیت | تطابق | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا