سبک زندگی

میزان مرگ و میر ناشی از کویید ۱۹ در مناطقی که آلودگی هوا دارند بالاتر است

PHD
PHD
میزان مرگ و میر ناشی از کویید 19 در مناطقی که آلودگی هوا دارند بالاتر است
میزان مرگ و میر ناشی از کویید ۱۹ در مناطقی که آلودگی هوا دارند بالاتر است

 

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از CNN؛ نتایج یک تحقیقات که توسط Harvard T.H. Chan School of Public Health انجام شده نشان می دهد: اگر شما در بخشی از ایالات متحده که مدت زمان زیادی آلودگی هوا داشته زندگی می کنید، احتمال اینکه در اثر کووید ۱۹ فوت کنید زیاد است.

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی .ان.ان؛ Francesca Dominici از نویسندگان اصلی این تحقیق در دانشگاه “هاروارد” در این رابطه گفت: ما دریافته ایم که افزایش یک گرم ذرات ریز هوا در هرمتر مکعب موجب افزایش ۱۵ درصدی میزان مرگ و میر کووید۱۹ می شود.

در این مطالعه نشان می دهد میزان آلودگی در هوا با سطوح ذرات ریز (PM 2.5) بالاتر از آلودگی هوا در ۱۳ میکروگرم بر متر مکعب است و این در حالیست که در امریکا میانگین ذرات ریز در هوا ۸.۴ می باشد.

Dominici می افزاید: نتایج این تحقیق نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا، میزان آسیب پذیری فرد در برابر عوارض کووید۱۹ را به شدت بالا می رود.

وی تصریح کرد: این اطلاعات جدید باید توسط دولت فدرال، ایالتی و محلی جهت اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد اجرای فاصله گذاری اجتماعی، آماده کردن بیمارستانها و سیستم های “مراقبت بهداشتی” محلی برای هجوم احتمالی موارد شدیدتر ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

این محقق با بیان اینکه میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف به گذشته آن منطقه برمی گردد، بیان کرد: ما می دانیم حتی اگر آنها (مناطق) تاکنون تعداد مرگ و میرشان بالا نبوده،  نشاندهنده خطرات بالاتری هستند.

Xiao Wu از نویسندگان این تحقیق و دانشجوی Ph.D. در دپارتمان زیست شناسی دانشگاه هاروارد، در این رابطه گفت: در حال حاضر، مردم در مناطقی که آلودگی هوا زیاد است اما میزان مرگ و میر بالایی مشاهده نمی کنند باید خودشان را آماده کنند و آتلانتا یکی از واضح ترین مثالهاست.

مناطق DeKalb و Gwinnett که دارای سطح بالایی از PM 2.5 هستند نیز موارد کمی از کووید۱۹ دیده شده و هنوز تعداد مرگ و میرشان نسبتا کم است.

Xiao Wu ادامه داد: بالتیمور نیز یکی از مکانهایی است که در معرض PM بسیار زیاد قرار دارد اما مرگ و میرش در حال حاضر زیاد بالا نیست.

 

پایین ترین متوسط سطوح کووید۱۹ در ایالات متحده عبارتند از:

 

Fresno, Kings, Los Angeles, Orange and Tulare counties in California

  • Vanderburgh county in Indiana

  • Butler, Hamilton and Montgomery counties in Ohio

  • Allegheny and Westmoreland counties in Pennsylvania

Dominici نیز اظهار داشت: این بدان معناست که در این مناطق باید نگاه دقیق تری نسبت به اجرای فاصله گذاری اجتماعی صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که امکان بستری شدن بیماران کووید۱۹ وجود دارد. این یک درک کاملا عرفی است.

این تحقیق در مرحله «پیش از چاپ» است یعنی این تحقیق هنوز برای انتشار توسط یک مجله معتبر مورد بررسی قرار نگرفته است.

همچنین نتایج این تحقیق که در مرحله پیش از چاپ است در رابطه با این بیماری همه گیر سرنخهایی را در مبارزه با ویروس در اختیار محققان قرار داده است.

Harold Wimmer  رئیس و مدیر عامل انجمن ریه امریکا که در این تحقیق شرکت نداشته است، نیز در این رابطه گفت: نتایج این تحقیق اطلاعات جدید و واضحی را درباره میزان تلفات آلودگی ذرات در اختیار ما قرار داده است.

Harold Wimmer با انتشار بیانیه ای در این رابطه تصریح کرد: ما می دانستیم زمانی که فرد برای مدت طولانی در معرض ذرات آلوده هوا قرار بگیرد علائم بیماری ریه بدتر  شده، حساسیت و عفونت ریه افزایش یافته و موجب سکته قلبی، مغزی و حتی سرطان ریه و مرگ زودرس می شود. اما تحقیق جدید دانشگاه هاروارد اکنون موضوع جدیدی که مطرح کرده این است که آلودگی هوا با افزایش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ به طور چشمگیری مرتبط است.

 

ذرات ریز

 

این مطالعه سطح ذرات ریز و معلق در هر یک از ایالات امریکا را طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این ذرات ترکیبی که از مواد جامد و مایع معلق در هوا می باشند شامل گرد و غبار و دود هستند اما ذرات بسیار کوچک و قابل استنشاق نیز وجود دارد که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. این نوع از ذرات را PM 2.5  می نامند چراکه اندازه آنها معمولا ۲.۵ میکرومتر یا کمتر است.

آنها واقعا ریز هستند و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، موی انسان بطور متوسط ۳۰ برابر ضخیم تر از ذرات PM 2.5 است. به همین دلیل این ذرات بسیار ریز می توانند وارد اعماق ریه انسان شده و بر عملکرد ریه و کل بدن تاثیر بگذارند.

این محققان با همکاری تعدادی از محققین دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University ) نقشه سطوح مختلف آلودگی هوا و تعداد مرگ و میرهای ناشی از کووید۱۹ را تا ۴ آوریل ترسیم کردند.

همپوشانی زیادی نیز بین بیماری کووید۱۹ با ریه، کلیه، قلب و بیماریهای ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات ریز و معلق هوا وجود دارد.

یک مطالعه که قبلا بر روی ۶۰ میلیون امریکایی انجام شده نشان داد که افزایش هر یک گرم ذرات PM 2.56  در هوا و ماندن طولانی مدت افراد بالای ۶۵ سال در این هوا، میزان مرگ و میر آنها را (به هر دلیل) ۰.۷۳ درصد بالا می برد. 

اما نتایج این تحقیق جدید نشان میدهد همان افزایش اندک ذرات معلق در هوا در زمان همه گیر بودن کووید۱۹ می تواند میزان مرگ و میر را ۲۰ برابر افزایش دهد.

دکتر John Balmes متخصص ریه و استاد دانشگاه پزشکی کالیفرنیا– سانفرانسیسکو که از محققان این تحقیق نبوده است نیز گفت: اگر امکان دسترسی به اطلاعات فردی در رابطه با مرگ و میرهای ناشی از کووید۱۹ وجود داشت مشخص می شد که آنها احتمالا سیگار می کشیدند، فشار خون بالا، دیابت یا دیگر فاکتورهای خطرناک را داشته اند و البته همه موارد نیاز به تحقیق بیشتر دارند.

 

میزان مرگ و میر ناشی از کویید 19 در مناطقی که آلودگی هوا دارند بالاتر است
میزان مرگ و میر ناشی از کویید ۱۹ در مناطقی که آلودگی هوا دارند بالاتر است

 

 

کارهای بیشتری که باید انجام شود

 

Balmes از اساتید علوم بهداشت محیط دانشگاه برکلی، در این رابطه گفت: نقشه هایی نیز در این رابطه تهیه شده که در آنها جاهایی که از نظر ویروس کرونا خطرناک تر هستند رنگی شده است.

وی افزود: مناطقی که سطح آلودگی هوایشان بالاتر است، فقرایشان نیز بیشتر است. تعداد زیاد افراد فقیر هم با رنگ دیگری نشان داده شده اند و احتمالا تمام سطح منطقه دارای بالاترین ریسک است.

این محقق اظهار داشت: از این نقشه ها می شود برای هدف گذاری بهتر منابع و بطور کلی ایمن سازی بیمارستانها که معمولا افراد بیمار به آنجا رفت و آمد می کنند نیز استفاده کرد.

Balmes تاکید کرد: سراسر جهان نیاز به نتایج تجزیه و تحلیل این تحقیق در رابطه با آلودگی هوا دارد. 

Yifang Zhu استاد گروه بهداشت و علوم محیط زیستی دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس (UCLA) که در این تحقیق مشارکت نداشته است نیز گفت: بطور کلی نتایج این بررسی که در رابطه با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض PM 2.5 و افزایش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ می شود احتمالا می تواند در مقیاس جهانی نیز کاربرد داشته باشد.

او افزود: من معتقدم این تحقیق اهمیت و بهبود کیفیت آب و هوا را برجسته تر کرده است.

مرگ و میر ناشی از کویید ۱۹ | مناطقی که آلودگی هوا دارند | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا