جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

تظاهرات در شهرهای مختلف کانادا، انگلیس و آلمان: خانواده‌ قربانیان پرواز PS752 خواستار اجرای عدالت

تظاهرات در شهرهای کانادا، انگلیس و آلمان: خانواده‌ قربانیان پرواز PS752 خواستار اجرای عدالت

تظاهرات در شهرهای کانادا،  انگلیس و آلمان: خانواده‌ قربانیان پرواز PS752 خواستار اجرای عدالت

با تظاهرات در شهرهای مختلف کانادا، انگلیس و آلمان خانواده‌ قربانیان پرواز PS752 هواپیمایی اوکراین ایر خواستار اجرای عدالت برای عزیزانشان شدند.

مهردخت هادی که دو نفر از دوستانش را در این سانحه از دست داده بود برای شرکت در تظاهرات برای عدالت در محل پارلمان هیل ، در 5 اکتبر سال 2020 به اتاوا رفت_عکس از اشلی بورک _ از سی بی سی
مهردخت هادی که دو نفر از دوستانش را در این سانحه از دست داده بود برای شرکت در تظاهرات عدالت در ۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ به محل پارلمان هیل در اتاوا رفت. عکس از اشلی بورک

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی بی سی؛ خانواده‌هایی که عزیزان خود را در جریان سقوط و سرنگونی پرواز PS752 از دست داده‌اند، در شهرهای مختلف کانادا ، ایالات متحده آمریکا ، آلمان و انگلستان با برگزاری تظاهرات خواستار اجرای عدالت شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰  این پرواز شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین را بلافاصله پس از برخاستن از باند فرودگاه سرنگون کرد و موجب کشته شدن تمام ۱۷۶ مسافر آن از جمله ۵۵ شهروند کانادایی و ۳۰ نفر از دارندگان اقامت دائم کانادا شد.

مقامات کانادا گفتند که ایران قبل از ارسال داده‌های “جعبه سیاه” هواپیما به فرانسه برای دانلود و تجزیه و تحلیل ماه ها از ارسال آن طفره رفته است.

 سازمان هواپیمایی کشوری ایران در ماه اگوست گزارش مقدماتی را منتشر کرد و گفت که تنها ۱۹ ثانیه از مکالمه کابین خلبان پس از اولین حمله موشکی ضبط شده ‌است اما اطلاعاتی از جزئیات محتوای ضبط شده آن منتشر نکرد.

به گفته دولت ایران ، دومین موشک پس از گذشت ۲۵ ثانیه از برخورد موشک اول به هواپیما اصابت کرد.

چندین وزیر کابینه کانادا گفتند که این گزارش فقط اطلاعاتی محدود و گزینشی از طرف ایران را ارائه می‌دهد و با این ادعا خواستار توضیح بیشتری از طرف ایران شدند و در صدد یافتن پاسخ سوالاتی [نظیر اینکه چرا در شبی که آسمان ایران مملو از فعالیت شدید نظامی بوده خطوط هوایی بین المللی تهران باز بوده ‌است؟ چرا این موشک‌ها به سمت یک هواپیمای مسافربری پرتاب شدند؟] برآمدند.

در همین رابطه بیش از بیست نفر از اعضای خانواده و دوستان قربانیان حادثه سرنگونی پرواز PS752 در پارلمان هیل در اتاوا جمع شدند و با زدن ماسک‌های مشکی که روی آن عبارت « عدالت » نوشته شده بود اعتراض خود را نشان دادند.  

علاوه بر اتاوا شهرهای ادمونتون ، تورنتو ، مونترال ، وینیپگ و کلگری نیز شاهد تجمعاتی از معترضان و داغدیده‌های این پرواز بودند.

همسر حامد اسماعیلیون ، پریسا اقبالیان و دختر 9 ساله اش ری را در این سانحه جان باختند. وی در این تظاهرات در محل پارلمان هیل به نمایندگی از انجمن خانواده های قربانیان پرواز PS752 سخنرانی کرد_ عکس از اشلی بورک _ از سی بی سی
همسر حامد اسماعیلیون ، پریسا اقبالیان و دختر ۹ ساله اش ری را در این سانحه جان باختند. وی در محل پارلمان هیل به نمایندگی از انجمن خانواده های قربانیان پرواز اوکراین سخنرانی کرد. عکس از اشلی بورک

حامد اسماعیلیون به نمایندگی از خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 برای بیان خواسته‌های خود و دیگر خانواده‌ها سخنرانی کرد.

وی که در این حادثه پریسا اقبالیان همسر و ری را دختر ۹ ساله‌اش را از دست داده است گفت: خانواده‌ها تقاضا دارند که یک تحقیق منصفانه ، جامع و بدون هیچگونه دخالت دولت ایران انجام شود.

کانادا در حال تشکیل یک تیم پزشکی قانونی است

خانواده‌ها همچنین از کشورهایی که شهروندان خود را در این فاجعه از دست داده‌اند می‌خواهند تا هرگونه اطلاعاتی درباره آنچه اتفاق افتاده است را به صورت عمومی منتشر کنند.

کانادا جمعه گذشته نیز اعلام کرد که یک تیم پزشکی قانونی و ارزیابی برای جمع آوری ، سازماندهی و تجزیه و تحلیل تمامی اطلاعات ، اسناد ، مدارک و شواهد موجود در پرواز PS752 به  ایران خواهد فرستاد.

جف یاوُرسکی (Jeff Yaworski) معاون سابق عملیات سرویس اطلاعات امنیتی کانادا سرپرستی تیم را بر عهده دارد که نمایندگان چندین اداره و سازمان دولتی را نیز شامل می‌شود.

رالف گودیل ، مشاور ویژه دولت فدرال در موضوع پرواز PS752 ، اظهار داشت: اعضای این تیم پزشکی قانونی در جهت کمک به دولت فدرال در پیشبرد این فرآیند بین المللی پیچیده، دشوار و چالش برانگیز باید گرد هم آیند.

گودیل ضمن حضور در تظاهراتی که در مقابل پارلمان هیل برپا شد گفت: « اسناد و مدارک ، شاهدان و محل حادثه همه در اختیار دولت ایران است ؛ بنابراین ، سایر کشورهایی که مانند کانادا به طرز غم انگیزی تحت تاثیر این اتفاق وحشتناک بودند، برای دستیابی به این اطلاعات نیاز به پیگیری این فرآیند پیچیده و بین المللی دارند».

او گفت که تیم پزشکی قانونی کانادا آنچه از سایر مقامات کشورها از جمله ایران میشنود را مورد بررسی دوباره ، سه باره و ارزیابی قرار خواهد کرد و دقت دارد تا هر سوالی به درستی پرسیده شده و به درستی به آن پاسخ داده شود.

این مقام مسئول بیان کرد: « در مواردی که از نظر ما نقصان و شکاف‌هایی وجود داشته باشد، تیم پزشکی قانونی قادر است که موارد را دقیقا بررسی کند.»

وزیر امور خارجه فرانسوا فیلیپ شامپین و وزیر حمل و نقل مارک گارنو در این تجمع شرکت کردند. عکس از اشلی بورک _ از سی بی سی
وزیر امور خارجه فرانسوا فیلیپ شامپین و وزیر حمل و نقل مارک گارنو در این تجمع شرکت کردند. عکس از اشلی بورک

شامپین ، ایکائو را متهم به عدم انجام اقدامات کافی می کند.

فرانسوا فیلیپ شامپین ، وزیر امور خارجه کانادا نیز در این رابطه گفت: کانادا هرگز در بررسی مسئله پرواز PS752 مرعوب رژیم و حکومت ایران نمی‌شود.»

به علاوه خانواده‌های داغدیده این پرواز نیز از کشورهایی که با سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی همکاری دارند خواستار قطعنامه‌ای در محکومیت سرنگونی پرواز PS752 شدند.

شورای ۳۶ کشور در سال ۲۰۱۴ سرنگونی پرواز ام‌اچ ۱۷ شرکت هواپیمایی مالزی که بر فراز شرق اوکراین به وقوع پیوست را محکوم کرد.

فرانسوا فیلیپ شامپین ، سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی یا ایکائو را به اهمال کاری در رابطه با موضوع سرنگونی پرواز تهران-اوکراین پرواز PS752 متهم کرد و گفت: «من بارها از سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ایکائو) خواستار اقدامات بیشتر در جهت حمایت از کنوانسیون بین المللی ایمنی هوایی شده‌ام.»  

وی افزود: «آنها باید زمانی که از طرح «آسمان ایمن» کانادا حمایت می‌کنند ؛ اقدامات لازم برای تحقق عدالت را نیز انجام دهند.»

ایکائو اعلام کرد که این سازمان حکومت و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای انجام به موقع تحقیقات این حادثه با توجه و رعایت اصول کنوانسیون‌های بین المللی ترغیب کرده ‌است.

آنتونی فیلبین (Anthony Philbin) سخنگوی سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی یا ایکائو ، نیز گفت: شورای این سازمان با اتخاذ استانداردهای جدید به ارزیابی اقدامات و مسئولیت‌های منطقه درگیری می‌پردازد.

دیدار مقامات اوکراین با دولتمردان ایران در ماه جاری

آندری شوچنکو (Andriy Shevchenko) سفیر اوکراین در کانادا نیز گفت: مقامات کشورش در روزهای ۱۸ الی ۲۱ اکتبر با دولت و مقامات ایران طی نشست‌هایی ، گفتگو خواهند کرد تا نگرانی پنج کشوری که شهروندان خود را در جریان این حادثه از دست داده‌اند را منتقل کنند.

انتظار می‌رود این گفتگوها طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله جبران خسارت و غرامت برای خانواده داغدیده قربانیان را پوشش دهد.

آندری شوچنکو با حضور در تجمعات اعتراض آمیز در اتاوا گفت : «ما از اطلاعاتی که از ایران دریافت کرده ایم ابدا راضی نیستیم.»

مسعود پورجم که برادر خود منصور را در جریان این حادثه از دست داده است همچنان شوکه و ناراحت است.

 وی با اظهار اینکه پس از این حادثه هر شب رأس ساعت ۳ بامداد ( زمانی که او متوجه شد برادرش در این سانحه کشته شده است) بیدار می‌شود بیان کرد: این حادثه هنوز برای من یک کابوس است.

هر روز که می‌گذرد این ناراحتی در من نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

مهردخت هادی که دو نفر از دوستانش را در این حادثه از دست داده بود از تورنتو برای شرکت در این تظاهرات به اتاوا آمده تا بتواند مراتب اعتراض و ناراحتی خود را اعلام کند نیز گفت: «زندگی همه ما تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته است و پس از آن حادثه دیگر زندگی‌ ما مانند قبل نیست.»

تظاهرات در شهرهای کانادا ، انگلیس و آلمان : خانواده‌ قربانیان پرواز PS752 خواستار اجرای عدالت
تظاهرات در شهرهای مختلف  کانادا ، انگلیس و آلمان : خانواده‌ قربانیان پرواز PS752 خواستار اجرای عدالت

مسعود پورجم حامد اسماعیلیون مسعود پورجم حامد اسماعیلیون  مسعود پورجم   حامد اسماعیلیون  مسعود پورجم    حامد اسماعیلیون  مسعود پورجم  مهردخت هادی    فرانسوا شامپین    مهردخت هادی    فرانسوا شامپین   مهردخت هادی      فرانسوا شامپین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا