جدیدترین اخبارسبک زندگیکانادا

موشها، مشکل جدید خیابانهای کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا

www.phdfurniture.ca
www.phdfurniture.ca

 

موشها، مشکل جدید خیابانهای کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا
موشها، مشکل جدید خیابانهای کانادا در زمان شیوع ویروس کرونا

 

با بسته شدن بسیاری از رستورانها و سایرمشاغل بدلیل شیوع ویروس کرونا، موشهای کانادا هم بی غذا مانده و برای پیدا کردن منابع جدید غذایی راهی خانه ها و خیابانهای کانادا شدند.

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی تی وی؛

بسته شدن رستورانها در کنار “فاصله گذاری اجتماعی”  و ماندن بسیاری از مردم در خانه، منجر به کاهش زباله های خیابانی، مراکز دفن زباله و در نتیجه از بین رفتن منابع اصلی تامین غذای جوندگان از جمله موشهای شهری شده است بطوریکه آنها ناچار شده اند برای تامین غذایشان به جاهای دیگر و خانه های مردم بروند.

“بابی کوریگان” متخصص جوندگان شهری در نیویورک، در این رابطه گفت: ممکن است یک کُلُونی بزرگ از موشها، ماه ها در تورنتو از محل زباله های رستورانها تغذیه کنند و حالا ناگهان این منبع تغذیه ناپدید شده است.

وی افزود: موشها نیز مانند هر یک از پستانداران از جمله انسان هستند و هروقت در محل خود غذا ندارند برای پیدا کردن غذا به جستجو می پردازند.

 

موشهای گوشتخوار

 

“کوریگان” با بیان اینکه خودش شاهد تغییر رفتار موشها در محل زندگی اش بوده است اظهار داشت که او پیش از این معمولا شب ها شاهد رفت و آمد موشها بوده ولی در حال حاضر شاهد تردد شبانه روز آنها است و بدتر اینکه موشها (اگر خیلی گرسنه بمانند) خیلی سریع به گوشتخواری متوسل می شوند.

وی تصریح کرد: وقتی موشها از بی غذایی استرس می گیرند رفتارهای غیرمعمول انجام می دهند.

“کوریگان” ادامه داد: مثلا وقتی موشهای نر قدرتمند در یک کُلُونی گرسنه می شوند، از خودشان “بو” متصاعد می کنند که نشان می دهد آنها کجا هستند و سایر موشها از لانه هایشان به آنجا می روند. اگر در آن زمان در لانه ای بچه موشها تنها و بودن حضور مادرشان باشند، موشهای نر قدرتمند دستور کشتن و خوردن آنها را می دهند.

به گفته مرکز Abell Pest Control در طی شیوع ویروس کرونا، تعداد تماسهای مربوط به موشها در سطح کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

  وی افزود: موشها می توانند از زیر شکاف های در و مسیر لوله ها  وارد ساختمان و خانه ها شوند. یک موش مصمم برای وارد شدن به خانه شما می تواند با کم کردن اندازه خود به یک چهارم، خود را حتی از یک درز یک اینچی به جایی وارد کند.

به گفته این شرکت بیشتر تماسها از مراکز شهرهای بزرگ مانند تورنتو، هلیفکس، وینیپگ، مونترال، رجینا و ونکوور بوده است.

 

خطر انتقال بیماری از راه جوندگان

 

“کیلی بایرز” محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا، و بطور ویژه محقق در رابطه با موش ها، موشها را از منابع بیماریهای خطرناک خواند و بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد وقتی منابع غذایی کم می شود موشها از محدوده های خودشان پیشروی می کنند. مهم ترین دلیل نگه داشتن موشها در خارج از منزل امکان انتقال بیماریهای خطرناک مانند سالمونلا و “ای کُلی” از طریق این جوندگان به انسان است.

بنابر گزارش مراکز کنترل بیماریهای آمریکا (CDC) موشها می توانند تقریبا ۳۵ بیماری مختلف را بطور مستقیم یا غیر مستقیم به انسان منتقل کنند.

تاکنون هیچ گزارشی در رابطه با ابتلای موشها به ویروس کرونا داده نشده، با این وجود این بیماری در حیوانات دیگر دیده شده است.

 

راهکار مقابله چیست؟

 

“کوریگان” با توجه به پیامدهای بلند مدت حرکت موشها در زمان شیوع ویروس کرونا می گوید: در برخی از مناطق با تعطیل شدن مشاغل، موشها دیده شده اند بنابراین ما باید زباله هایمان را مانند دستهایمان تمیز نگه داریم.

وی افزود: با تغییر شرایط برخی موشها در پیدا کردن مناطق جدید شانس می آورند و برخی دیگر از موشها به مرور می میرند.

“بایرز” نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی افزوده شدن آلودگی های ناشی از موشها معضلی جدید خواهد بود اظهار داشت: احتمالا با بازگشایی کسب و کارها این موشها بازمی گردند و جمعیتشان بیشتر می شود.

 

توصیه هایی برای مقابله با موشها

 

برای جلوگیری از آلودگی موشها مرکز Abell Pest Control به کانادایی ها توصیه کرده به این موارد توجه کنند.

 

*اگر منزلتان حیاط دارد، آن را تمیز کنید. حیاط های شلوغ جای خوبی برای لانه سازی موشها است.

*آشپزخانه تان را تمیز نگه دارید و روی مواد غذای یتان را محکم و مطمئن ببندید.

* ته مانده غذایتان را در فضاهای روباز رها نکنید.

*اگر در محل کارتان غذا می برید، در ظرفی دربسته قرار دهید.

موشها | مشکل جدید خیابانهای کانادا | در زمان شیوع ویروس کرونا | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا