جدیدترین اخبارفرهنگ و هنرکانادا

مستند «آواز خدا» ساخته عارف محمدی در اینترنت منتشر شد

www.phdfurniture.ca
www.phdfurniture.ca

 

مستند «آواز خدا» ساخته عارف محمدی در اینترنت منتشر شد
مستند «آواز خدا» ساخته عارف محمدی در اینترنت منتشر شد

 

عارف محمدی” فیلمساز و منتقد سینمایی شناخته شده‌ در جامعه ایرانیان کانادا، پس از ساخت فیلم آواز خدا (Song Of God) و اکران موفقیت آمیز آن در بسیاری از شهرهای امریکا، کانادا، اروپا و چندین جشنواره بین المللی و کسب جوایزی از جمله “بهترین مستند جشنواره فیلم های ایرانی سانفرانسیسکو” و “بهترین مستند رسانه های قومی کانادا”،  این مستند زیبا را برای تماشا و دسترسی آسان تر عموم در فضای مجازی قرار داد.

 

https://www.instagram.com/p/B-X9GIkpihI/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

 

آواز خدا روایت زندگی سید قدمیار، کهن‌سال‌ترین تنبورنواز ایران است که در سن ۱۲۰ سالگی در روستایی کوچک در کرمانشاه درگذشت. او مرشدی معنوی متعلق به یکی از آیین های کهن ایران (یارسان) است ، همسرش را در چهل سالگی و بعدها تنها پسرش را در میان‌سالی از دست داد و دیگر هیچ‌گاه تن به ازدواج نداد، و با عشق به موسیقی و آرامشی همیشگی زندگی کرد.

فیلمساز با یافتن سلمان یکی از هفت نوه‌ی تنبورنوازِ قدمیار سفری به زادگاه و آرامگاه او میکند . سفری که منجر به آشنایی با مردمی میشود که تنبور را مقدس می‌دانند و از کودک و پیر تنبور می‌نوازند. سفری در پی کشف راز و رمزتنبور، سازی با قدمتی چند هزارساله متعلق به ایران باستان و تنبورنوازانی که در پی آن هستند تا پیام صلح خود را به مردم جهان برسانند.

 

آواز خدا از سوی برخی از منتقدان و کارشناسان ایرانی و خارجی نقدهای مثبتی دریافت کرد :

 

چکیده برخی از نقدها

 

(راب سیمز، پروفسور- بخش موسیقی، دانشکده هنر، رسانه، نمایش و طراحی، دانشگاه یورک، تورنتو)

 

«آواز خدا به طرزی چشمگیر داستانی ماجراجویانه، قوم شناسانه و هنری را در سفری مجذوب کننده و الهام بخش در هم تنیده است. این فیلم با ایجاد توازنی ماهرانه ای میان داستان سرایی، دانش و هنر نگاهی اجمالی و نادر به دنیایی دیگر را فراهم می کند».

 

(بابک پیامی، فیلم ساز ایرانی-کانادایی، برنده ی جایزه ی شیر نقره ای جشنواره ی فیلم ونیز)

 

«آواز خدا سیری شخصی برای کشف ریشه های سازی است که یک تمدن کهن را جلوه می دهد . ایران کشوری است با مردمانی از اقشار و فرهنگ های مختلف و تاریخی پر شکوه و با عظمت. با این بیان شخصی و خوشایند از موضوعش، عارف موفق می شود که به تماشاگرانش عمق و وسعت فرهنگ ایران را یاد آوری کند».

 

(آن ماری فلمینگ، کارگردان و نویسنده – شناخته شده با Window Horses)

 

«آواز خدا، فیلمی از عارف محمدی تصویری مجذوب کننده از ارتباط او با سرزمینش از طریق جست و جو در تاریخ، فرهنگ و اهمیت عرفانی یک ساز میدهد. موسیقی خاص و آوایی از دوران کودکی او – در حالیکه حس زمان را در بر می گیرد، به تمدن های سراسر جهان پیوند می خورد».

 

(مارک گلسمن، منتقد فیلم، تدوین گر- مجله ی POV و مونتاژ، استاد دانشگاه رایرسون)

 

«آواز خدا، مستندی از عارف محمدی درباره ی سنت و فلسفه ی یارسان و ارتباط آن با ساز تنبور، یک حیطه ی نو برای من است. من از این فیلم مطالب زیادی آموختم و کاملاً واضح است که عارف یک روایت گر صادق فرهنگ و رسوم آن منطقه از ایران است. کسانی که علاقه مند به هنر، فرهنگ و سنت ایران هستند حتماً از این فیلم لذت خواهند برد».

 

برای تماشای این مستند زیبا اینجا کلیک کنید
برای تماشای این مستند زیبا اینجا کلیک کنید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا