جدیدترین اخبارجهانسبک زندگی

شوخ طبع، صمیمی، باهوش – ارتقاء جایگاه اجتماعی با داشتن این صفات تحقق می‌یابد

شوخ طبع، صمیمی، باهوش - ارتقاء جایگاه اجتماعی با داشتن این صفات تحقق می‌یابد
شوخ طبع، صمیمی، باهوش – ارتقاء جایگاه اجتماعی با داشتن این صفات تحقق می‌یابد

 

آیا همواره کسانی پیروز می‌شوند که به بهترین وجه حقه می‌زنند، دو رو هستند و دیگران را اغفال می‌کنند؟ خبر خوب این است که خیر این درست نیست!

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از دویچه وله_آلمان ؛

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مهربانی، صمیمیت و بزرگ منشی با ارزش است و شوخ طبعی و خوشمزگی مقدم بر همه چیز می باشد!

هیچ کسی از افرد دروغگو و فریبکار، که بی شرمانه و مکارانه، پیش از هر چیز به نفع شخصی خود فکر می‌کنند، خوشش نمی‌آید.

این امر بدون تحقیقات علمی نیز آشکار است.

اکنون دانشمندان دانشگاه تگزاس در آوستین (UT Austin) در یکی از مطالعات خود تأیید کرده‌اند که شرافتمندی، صمیمیت، بزرگ منشی و شوخ طبعی از نظر اجتماعی بسیار ارزشمند است و موجب ارتقاء مقام اجتماعی می شوند. این تاییدیه می‌تواند خبر خوبی برای همه آنهایی باشد که هیچگاه تابحال تمایل چندانی نداشتند که به خاطر موقعیت شغلی یا یافتن همسر، به انسانی نفرت انگیز تبدیل شوند.

به علاوه کسی که همچنان باهوش است، از کار سخت رویگردان نیست و دانش و اطلاعات وسیعی دارد، باید از تأیید اطرافیان خود مطمئن باشد. این امر نه تنها در روسیه بلکه همینطور در اریتره و امریکا متداول است.

پاتریک دورکه،  یکی از نویسندگان مطالعات منتشر شده در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی  Journal of Personality and Social Psychology  اظهار میدارد: «از رومانی گرفته تا ساکنین بومی جزیره گوآم، انسانها زمانی در نظر  همنوعان خود ارتقاء مقام می یابند که هوش و ذکاوت، شجاعت، فضایل و ویژگی های مدیریتی از خود نشان دهند».

دیوید باس مدیر تحقیقاتی دانشمندان و روانشناسان در حوزه رشد و تکامل ۲.۷۵۱ نفر را از ۱۴ کشور مورد بررسی قرار دادند و خصوصیاتی را شناسایی کردند که در سطح جهان معتبر هستند و می‌توانند مقام و منزلت اجتماعی را به طور سرنوشت سازی ارتقا بدهند.

 از دید تکاملی به هیچ وجه بی اهمیت نیست که  ما در سلسله مراتب اجتماعی چه جایگاهی داریم. دیوید باس از دانشگاه تگزاس آوستین اظهار میدارد: «انسانها در یک ساختار اجتماعی زندگی می‌کنند که مقام نسبی در این ساختار برای تقریبا همه چیز مهم است – به عنوان نمونه برای دسترسی آنها به امکانات، توانایی یافتن یک شریک، همسر و حتی برای اینکه چه مدت زندگی ‌کنند».

دورکه افزود: «ویژگی‌های که به ضرر دیگران تمام می‌شوند، بر روی مقام و منزلت اجتماعی تأثیر منفی دارند، اصلا فرقی نمی‌کند که ما در روسیه زندگی کنیم یا اریتره». این امر همچنین در مورد رفتار ما با مسائل جنسی صدق می‌کند.

 

شوخ طبع، صمیمی، باهوش - ارتقاء جایگاه اجتماعی با داشتن این صفات تحقق می‌یابد
شوخ طبع، صمیمی، باهوش – ارتقاء جایگاه اجتماعی با داشتن این صفات تحقق می‌یابد

تفاوت جنسی در رفتار جنسی

 

 بر اساس مطالعات، بی قید و بندی جنسی وجهه اجتماعی را تنزل می‌دهد. بنابراین کسی که شریک جنسی را مانند لباس زیر عوض می‌کند، ابدا مورد تأیید و احترام قرار نمی‌گیرد. این امر در مورد مردان صدق می‌کند – البته در مورد زنان باز هم بیشتر صدق می‌کند که اصلا تعجب برانگیز نیست.

برعکس زمانی این امر برای مقام اجتماعی هر دو جنس موثر است که تصمیم خود را برای یک شراکت و رابطه مستحکم و درازمدت می‌گیرند. بنابر منطق، زنان در اینجا بیشتر بهره می‌برند. به علاوه مردان نیز زمانی که وفادار باشند، مانند زنان از وجهه خوبی برخوردار می‌شوند. با این وجود پژوهشگران علاوه بر این ویژگی‌های معتبر در سطح جهانی که مقام و منزلت اجتماعی را ارتقا می‌بخشند، توانستند  به تفاوتهای فرهنگی پی ببرند.

به عنوان نمونه شوخ طبعی در لهستان خوب و سودمند است، در حالیکه در چین، کره جنوبی و ژاپن گرچه از آن خوشحال می‌شوند، اما آن را برای مقام اجتماعی چندان مهم نمی دانند و این موضوع در اریتره نیز از اهمیت کمتری برخوردار است.

بر اساس تحقیقات، صمیمیت و مهربانی ارزش دارد و شرافتمندی همیشه و تا ابد اعتبار دارد، پس چرا تأثیر آنها چنان خود را نشان می‌دهد که گویی در وهله نخست این خودخواهان گستاخ هستند که ترقی می‌کنند و بزرگ منشی بیشتر مورد سوء استفاده و بی اهمیتی قرار می‌گیرد تا ارزشمند شمرده شود؟

برای آنکه نمونه های کافی وجود دارند که حکایت از این دارند که اعتبار و موفقیت تنها از طریق بیشترین حد بی وجدانی و بی شرافتی قابل حصول هستند. تنها این مسئله باقی می‌ماند که موفقیت تا چه حد می‌تواند با عشق و احترام یکسان فرض شود.

 

ترجمه: تهرانتو نیوز / منبع: دویچه وله_آلمان

شوخ طبع | صمیمی | باهوش | ارتقاء جایگاه اجتماعی | داشتن صفات | اخبار کانادا | اخبار تورنتو | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا