سبک زندگیکانادا

۳۰ درصد از کانادایی ها از اختلال خواب رنج می برند

کم خوابی و رنج
کم خوابی و رنج

ناامیدی: کلمه ایست که ژاکلین سینکلر ساکن ونکورر اغلب در رابطه با بی‌خوابی‌های خودش از آن استفاده می‌کند.
ناامیدی برای او یعنی دراز کشیدن در رختخواب و تا نیمه شب بیدار ماندن و تمام فردا خسته بودن.
ناامیدی از تلاش برای خوابیدن در هنگام بیدار ماندن و ناکامی از یکی از مهارتهای اصلی زندگی.
سینکلر ۵۰ ساله است و مدیریت یک شرکت خانوادگی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می نماید را به عهده دارد.
او در این رابطه می‌گوید: دانستن اینکه بقیه دنیا می‌توانند چیزهای ساده‌ای مثل خواب را راحت داشته باشند خیلی ناامید کننده است.
او ۱۰ سال است که حتی با وجود عدم نوشیدن قهوه، شکر و گلاتن و جایگزین کردن چای ‌های گیاهی و ویتامینها و انجام هومیوپاتی خواب راحتی نداشته است.
او حتی روغن کانابیس و قرصهای خواب آور هم مصرف کرده اما این داروها نیز همراه با عوارض جانبی بوده‌اند .
اما هنوز امیدوار است و میگوید: مطمئن نیستم بعدها چه می‌شود و امیدوارم امشب وقتی به رختخواب می‌روم بتوانم ۶ ساعت خوب بخوابم. واقعا این برای من بینظیر است.
کانادایی‌ها و اختلال خواب
دکتر «رام راندهاوا» روانشناس و استاد برنامه « اختلالات خواب » دانشگاه بریتیش کلمبیا در این رابطه می‌گوید: حدود ۳۰ درصد کانادایی‌ها در زمانهای مشخصی یا وقت خوابیدنشان دچار اختلال می شوند و این موضوع به نظر می‌رسد در خانمها بیشتر باشد.
او می‌افزاید: برای اغلب افراد مشکلات خواب موقت هستند و در اثر استرسها و نگرانی‌ها بروز پیدا می‌کنند. اما برخی افراد نیز گاهی اوقات در حل این مشکل ناکام بوده و مادام العمر با آن سر و کار دارند.
به اعتقاد پزشکان و متخصصان خواب، بی‌خوابی و سایر اختلالات مربوط به خواب در زنان و مردان تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز پیدا می‌کنند که قرار است این هفته در کنگره جهانی خواب در ونکوور به آن پرداخته شده و موارد خاص نیز مطرح شوند.
دکتر «قادا بورجیلی»استاد دانشگاه براوون در Rhode Island و رئیس جلسه «خواب سالم برای زنان » در این کنفرانس در این رابطه می‌گوید: بر اساس یافته های پزشکی زنان در طول تاریخ همواره دچار اختلالات خواب بوده‌اند.
او می‌افزاید: زنان در شرایط بیولوژیک و دوره‌هایی در طول زندگی‌شان از جمله شروع دوره ماهیانه، بارداری و در نهایت یائسگی دچار اختلالات خواب می‌شوند و ما باید هنوز راجع به آنها بیشتر بیاموزیم.
«رام راندهاوا» که با موضوع « اختلالات خواب » از دانشگاه بریتیش کلمبیا در این کنفرانس شرکت می‌کند ، تصریح کرد: لیست انتظار کلینیک خواب دانشگاه بریتیش کلمبیا یک صف طولانی است که بیشتر آنها را زنانی تشکیل می‌دهند که از بی خوابی یا بد خوابی رنج می برند.
او معتقد است مشکلات خواب در زنان و مردان متفاوت است درعین حال مردان بیشتر دچار «توقف تنفس» در خواب می‌شوند و زنان مستعد تاثیرپذیری از سایر عوامل مانند استرس ، سندرم پای بی‌قرار ، اضطراب، افسردگی و … هستند.
«رام راندهاوا» با تاکید بر عوامل و شرایط زندگی فرد خاطر نشان می‌کند: برای درمان یک بیمار باید پزشکان از اوضاع زندگی، مشکلات، فشارهای زندگی، بچه‌ها، کارهای خانه و … باخبر باشد.
دکتر «لیان تامفور مَدسِن» استاد روان شناسی دانشگاه کلگری که در این کنفرانس قرار است راجع به بی‌خوابی و بارداری سخنرانی کند نیز در این رابطه می‌گوید: برخی از پزشکان نسبت به بی‌خوابی زنان چشم پوشی می‌کنند و معتقدند این موضوع هم مانند سایر حالت دوران بارداری مانند ناراحتی‌های جسمی ، تکرر ادرار و … است درصورتی که باید بین اختلالات خواب و این موارد تمایز قایل شوند. مردم نیز اغلب از ناراحتی‌های خوابشان مطلع هستند اما آن را جدی نمی‌گیرند درحالیکه ما می‌خواهیم تاکید کنیم این موضوع عادی نیست بلکه جدی است و باید آن رابرطرف کرد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا