جدیدترین اخبارجهان

ترکیه حریم هوایی خود را به روی نیروهای مسلح روسیه برای رسیدن به سوریه مسدود کرد

ترکیه مسیر هوایی نیروهای مسلح روسیه به سوریه در حریم هوایی خود را مسدود کرد

ترکیه حریم هوایی خود را به روی نیروهای مسلح روسیه برای رسیدن به سوریه مسدود کرد

ترکیه در راستای تلاش خود برای افزایش فشار بر ولادیمیر پوتین با هدف احیای مذاکرات صلح با اوکراین استفاده نیروهای مسلح روسیه از حریم هوایی ترکیه برای رسیدن به سوریه را ممنوع کرد.

ترکیه حریم هوایی خود را به روی نیروهای مسلح روسیه برای رسیدن به سوریه مسدود کرد
ترکیه حریم هوایی خود را به روی نیروهای مسلح روسیه برای رسیدن به سوریه مسدود کرد

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که هواپیماهای نظامی روسیه دیگر قادر به عبور از ترکیه برای رسیدن به سوریه نیستند؛ جایی که مسکو در حمایت از رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه نقش کلیدی ایفا کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی تی آر تی (TRT) چاووش اوغلو در سفر به اروگوئه به خبرنگاران گفت «ما حریم هوایی خود را به روی پروازهای نظامی روسیه و حتی پروازهای غیرنظامی که پرسنل نظامی به سوریه می‌برند بسته‌ایم.»

تحلیل‌گران گفتند که این اقدام فعالیت های تدارکات و پشتیبانی روسیه در سوریه را پیچیده تر خواهد کرد، زیرا ترکیه مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ اوکراین عبور کشتی های جنگی خارجی از دریای سیاه به مدیترانه را نیز محدود کرد.

چارلز لیستر، مدیر برنامه سوریه در موسسه خاورمیانه مستقر در واشینگتن، در توییتر گفت که اکنون تنها «مسیر پشتیبانی هوایی امکان پذیر» برای مسکو از طریق ایران و عراق خواهد بود.

ترکیه پروازهای تجاری به مقصد و از مبدأ روسیه را باز گذاشته و به دلیل اهمیت گردشگران برای اقتصاد ترکیه، این کشور از اتحادیه اروپا در بستن حریم هوایی خود به روی پروازهای روسیه پیروی نکرده است.

چاووش اوغلو گفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این تصمیم را به اطلاع پوتین رسانده است و رهبران دو کشور به گفتگو ادامه می دهند.

سه نفر از منابع آگاه گفتند که آنکارا مجوز استفاده از حریم هوایی خود توسط ارتش روسیه در سوریه را از زمان آغاز حمله مجدد روسیه به اوکراین لغو کرده، اما تصمیم برای بستن کامل آن و اعلام علنی این اقدام حاکی از تشدید قابل توجه رویکرد ترکیه است.

آرون استاین (Aaron Stein) مدیر برنامه خاورمیانه در موسسه تحقیقات سیاست خارجی مستقر در فیلادلفیا گفت که ایالات متحده و سایر کشورها بارها از ترکیه خواسته بودند تا از اهرم فشار خود بر مسکو در سوریه استفاده کند و فشار بر پوتین را افزایش دهد.

استاین گفت «مدتی طول کشید تا آنکارا با این رویکرد همراه شود، اما پس از تقریباً دو ماه آنکارا گام دیگری برای تحت فشار گذاشتن مسکو در سوریه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین برداشته است.»

ترکیه از زمانی که حمله پوتین به اوکراین بزرگترین جنگ ۸۰ سال اخیر در خاک اروپا را به راه انداخت، به دنبال انجام یک اقدام متعادل کننده ظریف بوده است. بیشتر کشورهای اروپایی بلافاصله پس از شروع جنگ، حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بستند، اما آنکارا در عوض به دنبال میانجیگری بود.

ترکیه همچنین پهپادهای مسلحی را برای نیروهای مسلح اوکراین تأمین کرده، اما با این حال در برابر همراهی با تحریم های غرب علیه روسیه مقاومت کرده است.

تصمیم آنکارا برای تحت فشار قرار دادن روسیه در سوریه، جایی که ترکیه کنترل چندین منطقه از خاک [سوریه] را در اختیار دارد و حضور نظامی زیادی دارد، بر روابط پیچیده بین اردوغان و پوتین تأکید می کند.

این دو رهبر در سال‌های اخیر روابط شخصی نزدیکی برقرار کرده‌اند، اما مکرراً در جبهه‌های مخالف میدان‌های نبرد در سوریه، لیبی و منطقه مورد مناقشه قره‌باغ-ناگورنو در قفقاز در مقابل یکدیگر حضور داشته‌اند.

آنکارا به دنبال تسهیل مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه بوده است. مذاکره کنندگان دو کشور در ماه های مارس و آوریل دو نشست در سطح مقامات ارشد در ترکیه برگزار کردند، اما شواهدی مبنی بر جنایات نظامیان روسیه علیه غیرنظامیان اوکراینی به تضعیف این تلاش ها انجامید.

اردوغان روز جمعه در سخنانی گفت که مقامات او به دنبال برقراری تماس های تلفنی برای از سرگیری گفتگوها هستند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا