سبک زندگی

چگونه عادات منفی خود را کنار بگذاریم

یکی از سوالات بسیار رایج افراد در مورد ترک عادات ناخواسته یا منفی است.
چرا فرایند تغییر عادات تا این حد سخت و مشکل است؟ چرا در چنین مواردی برای مدتی بسیار کوتاه عادت خود را کنترل میکنیم ولی بعد از آن به همان عادت گذشته رو می آوریم؟ جواب سوال در ضمیر ناخوداگاه شما است.
در حقیقت این گونه میتوان گفت که کلیه عادات شما که در ضمیر ناخودآگاه، بدن و حتی حافظه ماهیچه های شما ثبت، ضبط و نگهداری می شود. هر زمانی که شما کاری را انجام می دهید یک مسیر نورولوژیکی در ذهن و بدن شما فعال می شود. هر چه این رفتار تکرار شود این مسیر بیشتر، راحتتر و سریعتر فعال می شود. بنابراین در چنین مواردی ضمیر ناخودآگاه شما این کار را برای شما انجام می دهد.
زمانی که شما می خواهید عادتی را ترک کنید در خودآگاه خود این تصمیم را می گیرید. در صورتی که فرایند ترک عادت باید در ضمیر ناخودآگاه صورت بپذیرد نه در خود آگاه. در یکی از مقالات گذشته به تفصیل به بررسی تفاوت های بین خودآگاه و ناخودآگاه پرداختم. برای ترک عادت خود می توانید موارد زیر را به کار ببندید.

۱. زبان خودآگاه شما منطق و تجزیه و تحلیل است ولی زبان ناخودآگاهتان تصویر و احساسات؛ این بدان معنی است که برای ترک عادت منفی خود باید تصویری ایده آل از عادت مطلوب و جدیدتان در ذهن خود پرورش دهید. این امر باعث میشود که ضمیر ناخودآگاه شما این تصویر جدید را ثبت و ضبط کرده و از آن استفاده کند. چنانچه در این فرایند از تجزیه و تحلیل استفاده کنید به نتیجه دلخواه نخواهید رسید چون این فرآیند مربوط به ناخودآگاه شماست نه خود آگاه.
۲. همیشه در مورد آنچه می خواهید بگویید صحبت کنید نه آنچه که نمی خواهید؛ این نکته را به یاد داشته باشید که ناخودآگاه شما قادر به تمایز بین آنچه که می خواهید و آنچه که نمی خواهید نیست. مثلا به جای گفتن “من دیگر نمی خواهم سیگار بکشم” بگویید “من می خواهم که هوای پاک را وارد ریه های خود کنم” یا به جای “من می خواهم الکل را ترک کنم” بگویید “من می خواهم سالم باشم و بدنی سالم داشته باشم” یا به جای اینکه بگویید “من از چاقی بیزارم و باید لاغر شوم” بگویید “می خواهم اندامی مناسب داشته باشم تا فلان لباس را بپوشم”.
۳. چهار سوال اصلی از خود بپرسید؛ برای ترک هر عادت منفی میتوانید از خود ۴ سوال اصلی و اساسی را بپرسید. اول: من با حفظ این عادت قدیمی چه چیز هایی را به دست می آورم.
دوم: من با حفظ این عادت قدیمی چه چیزهایی را از دست می دهم.
سوم: من با ترک این عادت قدیمی چه چیزهایی را به دست می آورم.
چهارم: من با ترک این عادت قدیمی چه چیزهایی را از دست می دهم.
این سوالات بسیار مهم و حیاتی هستند و حتما برای پاسخ به این سوالات از قلم و کاغذ استفاده کنید و تا آنجا که می توانید ذهن خود را به کار گیرید تا جوابهای کامل و با جزئیات بدهید.

۴.یک عادت منفی حتما باید با یک عادت مثبت و جدید جایگزین شود؛ برای ترک عادت منفی تان حتما تصویری روشن و مشخص از رفتار دلخواه و جایگزین در ذهن خود پرورش دهید در غیر اینصورت به سرعت به عادت گذشته خود باز خواهید گشت

۵. از کم و کوچک شروع کنید؛ برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگیتان از تغییرات کوچک و ساده شروع کنید. به عنوان مثال اگر در هفته ۶ بار به مصرف الکل می پردازید با برنامه مشخص این عدد را هر هفته یا هر دو هفته کم کنید تا به صفر برسد. می توانید برای یک یا دو هفته مصرف آن را ۲۰ درصد کاهش دهید. این امر را آنقدر ادامه دهید تا آن عادت به صفر برسد. به خاطر داشته باشید که عادت منفی شما باید حتما با عادتی جدید جایگزین شود.

۶. محیط خود را تغییر دهید؛ ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه و بدن شما به سرعت خود را با محیط اطراف وفق می دهد و یا به اصطلاح شرطی میشود. بنابراین برای ترک عادت منفی تان باید شرایط محیطی خود را نیز تغییردهید. چنانچه این کار را انجام ندهید تغییرعادت بسیار مشکل خواهد بود.

۷. شما مسئول ذهن خود و نتایجی که به آن دست می یابید هستید؛ شما همواره مسئول نتایج زندگی خود هستید. بهترین دکتر، استاد، کوچ و یا کارشناس هم نمی تواند تغییری در ذهن و زندگی شما ایجاد کند مگر آنکه خودتان فعل خواستن را صرف کرده و وارد عمل شوید. پس به جای علاقه مند بودن به تغییر به آن متعهد باشید

۸. از یک کارشناس مناسب کمک بگیرید؛ برای تحقق تغییر مناسب بهتر است که با یک فرد متخصص یا کوچ حرفه ای مشورت کنید تا به کمک وی فرایند تغییر را تسهیل و میسر سازید.

دکتر علیرضا شریفی
دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی
(برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس
alireza@altatc.ca
(۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا