ایرانجدیدترین اخبارجهان

سازمان عفو بین‌الملل به عدم پاسخگویی ایران در قبال مرگ دست‌کم ۷۲ زندانی اعتراض کرد

سازمان عفو بین‌الملل به مرگ دست‌کم ۷۲ نفر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران اعتراض کرد

سازمان عفو بین‌الملل به عدم پاسخگویی ایران در قبال مرگ دست‌کم ۷۲ زندانی اعتراض کرد

براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل، در ایران از دی ماه سال ۱۳۸۸ تا به امروز دست‌کم ۷۲ مرگ در ۴۲ زندان‌ و بازداشتگاه‌ شانزده استان ایران به ثبت رسیده که بیشتر این موارد مربوط به سال‌های پس از ۱۳۹۶ است. سازمان عفو بین‌الملل به عدم پاسخگویی ایران در قبال مرگ دست‌کم ۷۲ زندانی اعتراض کرد

سازمان عفو بین‌الملل به عدم پاسخگویی ایران در قبال مرگ دست‌کم ۷۲ زندانی اعتراض کرد
سازمان عفو بین‌الملل به عدم پاسخگویی ایران مرگ دست‌کم ۷۲ زندانی اعتراض کرد

طبق تحقیقات صورت گرفته در این گزارش، علت مرگ ۴۶ نفر از این افراد، شکنجه و آزارهای فیزیکی از سوی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و ماموران زندان بوده است. ۱۵ مرگ از طریق استفاده از سلاح‌های گرم، گاز اشک‌آور از سوی ماموران و گیرافتادن در آتش‌سوزی زندان در هنگام سرکوب اعتراضات زندانیان سپیدار اهواز در فرودین ۱۳۹۹ صورت گرفت. در نهایت، علت دقیق یازده مرگ دیگر مشخص نیست و شرایط پیرامون مرگ مشکوک توصیف شده است.

با وجود آنکه این افراد در اثر شکنجه و آزارهای جسمی جان خود را از دست داده‌اند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی مسئولیت مرگ این افراد در زندان‌های ایران را نمی‌پذیرند و پاسخگو نیستند.

یاسر منگوری، زندانی سیاسی ۳۱ ساله اهل پیرانشهر، یکی از ۷۲ نفری است که در زندان جمهوری اسلامی به دست مأموران کشته شد؛ برخی منابع از جمله سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کردند که او در تیر ماه سال سال بازداشت شد و زیر شکنجه‌های ماموران جان خود را از دست داد و تا کنون نیز جسد او را به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

در راستای مرگ مشکوک یاسر منگوری، هبا مورایف، مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل گفت که مصونیت نیروهای امنیتی از مجازات، منجر شده تا آنها بدون ترس حق حیات زندانیان را نقض کنند.

هبا مورایف گفت «امتناع سیستماتیک مقامات از انجام تحقیقات مستقل درمورد مرگ‌های صورت گرفته حین بازداشت، نمود تلخی از عادی‌سازی سلب خودسرانه حق حیات از سوی مقام‌های حکومتی است.»

چندی پیش دوربین‌های مداربسته زندان اوین از سوی گروه هکری عدالت علی هک شد و در پی آن، این گروه تصاویری از شکنجه و بدرفتاری‌های ماموران و نگهابان زندان با زندانیان را منتشر کردند. در این تصاویر مواردی از اقدام به خودکشی چند زندانی نیز منتشر شد.

پیشتر عفو بین‌الملل گزارش‌هایی در خصوص شکنجه و رفتار ضدبشری علیه زندانیان زن، مرد و کودک منتشر کرده است. براساس این گزارش‌ها، در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران از شکنجه، شوک الکتریکی، القای حس خفگی با آب، آزار جنسی، اعدام‌های نمایشی، تزریق اجباری مواد شیمیایی و عدم ارائه خدمات پزشکی به زندانیان استفاده می‌شود.

عفو بین‌الملل به کمک ۹ سازمان حقوق بشری دیگر از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته است تا راهکاری ارائه دهند که از طریق آن به جمع‌آوری، نگهداری و بررسی اسناد و شواهد نقض حقوق بشر در ایران رسیدگی شود و پس از آن محاکمه‌های عادلانه برگزار گردد.

مرگ در زندان های ایران  بازداشتگاه های ایران   مرگ در زندان های ایران  بازداشتگاه های ایران     مرگ در زندان های ایران  بازداشتگاه های ایران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا