جدیدترین اخباردانش و آموزش

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

توضیحات یک متخصص تربیت کودک درباره لزوم آموزش جشن گرفتن برای خود به کودکان

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

مطالعات نشان می دهند جشن گرفتن برای خود بسیار مهم است، خواه این جشن بزرگ باشد یا کوچک. در این جشن و تجلیل ها فرصتی برای نشان دادن قدردانی وجود دارد. جشن های بزرگ و کوچک باعث می شود که مراسم مختلفی به زندگی شما اضافه شود، در این میان، جشن تولد اهمیت زیادی دارد زیرا نشان دهنده شروع فرد و لذت بردن از زندگی است.

می توان گفت که تولد به ما فرصت داده که هدف منحصر به فرد خود را محقق کنیم، بنابراین این لحظه ارزش آن را دارد که به رسمیت شناخته شود. اما این مجموعه هزاران لحظه لذت بخش کوچک است که عادت جشن گرفتن را می سازد، که به نوبه خود به بهبود این فضایل و ارزش ها در فرزندان ما کمک می کند.

اگرچه محیط اطراف کودک می تواند باعث تحسین و تمجید او شود و از این طریق می تواند در ایجاد انگیزه در کودک نیز نقش داشته باشد، اما تمامی کودکان این موارد را به اندازه کافی دریافت نخواهند کرد یا در محیط های حمایتی که به آن ها احترام گذاشته شود قرار نخواهند گرفت. متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید
متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

به همین علت، ضروری است که همه کودکان توانایی تصدیق خود را داشته باشند و نسبت به خود مفتخر باشند تا بتوانند خودکارآمدی (خودکارآمدی در واقع توانایی ایجاد تغییر در دنیای بیرون است) را در خود بهبود بخشند.

جشن گرفتن و تجلیل از خود، کودکان را در موقعیتی ایده آل قرار می دهد تا درباره خود احساس خوبی داشته باشند، ایده های خود را تصور کنند و احساس توانایی مدیریت ابتکارات را در خود داشته باشند.

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

چطور جشن گرفتن باعث بهتر شدن کودکان، بخصوص دختران می شود؟

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

احساس اینکه ارزشمند هستیم (داشتن احساس عزت نفس) برای تمامی ما ضروری است، اما این موضوع برای دختران اهمیت دو چندانی دارد.

داشتن عزت نفس بالا به دختران اعتماد به نفس لازم برای شاد بودن را می دهد و به نوبه خود به آنها کمک می کند تا احساس کنند آنقدر قدرت دارند که دنیا را تغییر دهند.

دختران جوان اغلب ارزش بالایی برای خود قائل هستند و این مساله به مرور زمان کاهش پیدا می کند. در حین سوپر‌کمپ (SuperCamp) (که برنامه ای تابستانه است و توسط نویسنده مقاله تاسیس شده است)، ما متوجه شدیم که دختران در دوره ابتدایی عزت نفس خوبی دارند.

این گروه از دختران مشکلی در تشخیص و نام بردن مواردی که در آن مهارت دارند یا مواردی که درباره خودشان دوست دارند، نداشتند. آنها بدون شرم و عموما با افتخار، سریع و به راحتی به سوالات ما درباره خودشان پاسخ می دادند. ” من واقعا در هجی کردن کلمات قوی هستم.” ” من از تمام همکلاسی هایم سریع تر می دوم.” ” من واقعا باهوش هستم.” ” هر دفعه که نمره خوبی می گیرم دور اتاقم میرقصم.” آنها به صورت مداوم از این کار لذت می برند و از خود تجلیل می کنند.

هنگامی که دختران از مدارس ابتدایی به مدرسه راهنمایی و در نهایت به دبیرستان می روند و بیشتر به بلوغ می رسند، میزان ارزشی که برای خودشان قائل هستند رو به کاهش می رود و عزت نفسشان نیز کمتر می شود. آنها بیشتر از خودشان انتقاد می کنند و از نحوه درکشان توسط دیگران آگاهی بیشتری پیدا می کنند. آنها نگران این هستند که بابت تجلیل از موفقیت هایشان مورد انتقاد قرار گیرند، به همین علت منتظر می مانند تا دیگران به آن ها تبریک بگویند و به این دلیل که ارزیابی های افراد دیگر کم کم برای آن ها اهمیت بیشتری پیدا می کند، قدرت درونی که در سنین پایین تر داشتند نیز رفته رفته کاهش می یابد.

این فرآیند به مرور زمان ادامه پیدا می کند، با رسیدن به سنین دبیرستان باید به آنها یادآوری شود که این مساله که راجع به خود، توانایی ها و استعدادهایشان احساس خوبی داشته باشند کاملا طبیعی است.

اگرچه اعتماد به نفس دختران نوجوان و دبیرستانی زودهنگام بالا می رود، آنها در زمینه تحصیلی عملکردی به مراتب بهتر از پسران از خود نشان می دهند؛ در نتیجه بسیاری افراد ممکن است به اشتباه موفقیت آنها را نتیجه اعتماد به نفس‎‌شان بدانند.

به کودکان‌تان کمک کنید تا مثبت صحبت کردن درباره خود را به صورت عادت در خودشان ایجاد کنند. به آنها کمک کنید تا خودشان را تائید کنند.

در راستای مثبت صحبت کردن دخترتان درباره خودش، برای شروع می توانید به او کمک کنید تا *مانتراهای تائیدی و انگیزشی انتخاب کند که می تواند در روز و شب از آن ها استفاده کند. این می تواند یک تائیدیه ساده مانند “من قدرتمند هستم” باشد یا مانترای ” (نام فرد)، تو دریافت می کنی”. در پایان هر روز از او بخواهید چیزی درباره خودش که به آن افتخار می کند را به شما بگوید. 

*مانترا در آیین هندو، بودایی، سیک، جینو مزدیسنا عبارتست از مجموعه‌ای از کلمات و آواهایی که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شود. مانترا ریشه سانسکریت دارد و به معنی رها شدن است و از دو بخش مان و ترا تشکیل شده‌است که «مان» به معنی فکر و «ترا» به معنای آزاد شدن است. از مانترا در مدیتیشن استفاده می‌شود و بر روی جسم و روح تأثیر مثبت می‌گذارد.

این لحظات کوچک جشن و تجلیل از خود را تکرار کنید تا زمانی که او به سراغ شما بیاید و با هیجان فریاد بزند “میخواهی بدانی امروز چه کردم؟ من بخاطر …… به شدت به خودم افتخار می کنم.” هرچه او بیشتر بتواند خود را به عنوان موضوع محوری داستانش ببیند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهد کرد. این لحظات در مورد خودنمایی نیستند و تمرکز آن باید بر روی شناسایی و تشخیص قدرت خود کودک و توانایی اش در مقابله با موانع واقعی یا خیالی باشد.

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

اطراف کودک خود را با تصاویر ذهنی مثبت و تصاویر موفقیت پر کنید

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

عبارات و کلماتی که انتخاب می کنیم باید آنهایی باشند که ما را به سمت اهدافمان سوق می دهند. این تصاویر ذهنی موجب شکل گیری تصاویری از ما می شوند که در آن در حال انجام دادن کاری هستیم که می خواهیم، این تصاویر در ذهن ما حک می شوند و اساسا عقاید ما را به اعمال ما گره می زنند.

چند دقیقه برای دختر خود وقت بگذارید و خودتان را در حال انجام کارهای دلخواهتان مجسم کنید. بر روی احساساتی که میخواهید در پایان یک فعالیت یا تجربه داشته باشید تمرکز کنید. به افکارتان اجازه دهید روی این تصاویر متمرکز شوند تا زمانی که این تصاویر برای شما واقعی شوند. این تصاویر را هر روز با خود تمرین کنید. این تمرین می تواند به شما در برنامه تناسب اندامتان، در گفت‌وگوهای شجاعانه تان، در پروژه های کاریتان و … به شما کمک کند.

از این تمرین تصویرسازی استفاده کنید و یک تخته چشم انداز سالانه برای خود تهیه کنید. این چشم انداز یک راه عالی برای کمک به شما و دخترتان در شناخت، توصیف و مشخص کردن چیزی است که واقعا در زندگیتان می خواهید. بر روی اهداف تمرکز کنید و به کمک شناسایی اهداف، به دخترتان قدرت دهید تا بتواند زندگی که برای خودش متصور است را بسازد. به یاد داشته باشید که هدف این چشم انداز کمک به شما و دخترتان برای ایجاد یک برنامه جدید، توسعه دیدگاه های مختلف و پیدا کردن جایگزین های مختلف است.

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

از فرزندتان بپرسید برای تولد سال بعدش چه کاری می خواهد انجام دهد

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید

ممکن است چیزی که در جشن برای والدین مهم است، برای دختران‌شان ارزشی نداشته باشد. برای جشن تولد دخترتان با هم برنامه ریزی کنید، تنقلات، مهمانان، تم، و به طور کلی تمامی موارد. تا جایی که ممکن است در این فرآیند با یکدیگر همکاری کنید. این تمرین همکاری را از سن ۵ سالگی شروع کنید، و به مرور زمان بودجه را نیز با او به اشتراک بگذارید؛ به این ترتیب او می تواند از شرایط و پارامترها مطلع باشد. همکاری برای این روز خاص را به عنوان یک سنت سالانه معرفی کنید، به این ترتیب فارغ از هر مسئله دیگری دخترتان در مورد تولدش احساس خاصی پیدا می کند.

علاوه بر آن مهم است که او بداند که گاهی ممکن است روز جشن تولدش با تاریخ تولدش یکسان نباشد. جشن های مربوط به زندگی او می تواند در روزهای آخر هفته تولدش، یک هفته قبل یا یک هفته بعد از آن اجرا شود. تنها راه برای اینکه او این نکات ظریف را متوجه شود این است که شما آن را به صراحت با او در میان بگذارید و برایش توضیح دهید. پس از همین حالا شروع کنید و با او صحبت کنید.

اگر برای او مثال بزنید او یاد خواهد گرفت که چگونه از خودش تجلیل کند. پس می توانید برای جشن تولد بعدی خودتان یک مهمانی با هدف برنامه ریزی کنید. چه بخواهید و چه نخواهید تولد هر ساله تکرار می شود. اما این شما هستید که تصمیم می گیرید روز تولد برایتان چه معنایی داشته باشد و چطور باید جشن گرفته شود.

مانترا  مانترا      مانترا        مانترا      مانترا        مانترا    مانترا  مانترا     مانترا

متخصص تربیت کودک میگوید درباره لزوم جشن گرفتن برای خود به کودکان آموزش دهید  مانترا مانترا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا