جدیدترین اخبارجهان

آرایشگر زن اوکراینی او را از روی لاک قرمز ناخنش در تصویر اجساد خیابان های بوچا شناخت

یک مادر اوکراینی قصد داشت امسال زندگی خود را تغییر دهد اما نیروهای روسی به او هنگامی که با دوچرخه به خانه می رفت شلیک کردند

ایرینا، زنی که تصویر جسد او با ناخن های لاک زده در خیابانی در بوچا منتشر شد برنامه های بزرگی برای امسال داشت اما نیروهای روسیه  هنگامی که او با دوچرخه‌ به خانه می رفت به زندگی‌اش پایان دادند

آرایشگر زن اوکراینی او را از روی لاک قرمز ناخنش در تصویر اجساد خیابان های بوچا شناخت

تصاویری که توسط خبرنگار رویترز از خیابان های بوچا گرفته شده است، تصویر زنی با کت آبی را از نمای نزدیک نشان می دهد. دستی با انگشتان خمیده از آستین کت بیرون آمده و حلقه ای روی یکی از انگشتان او به چشم می خورد. لاک ناخن قرمز گیلاسی و نقش قلب روی یکی از انگشت‌ها از میان خاک و کثیفی می‌درخشد.

آرایشگر محلی به نام آناستازیا سوباچوا پس از انتشار این تصاویر عکس هایی که از دست یکی از مشتریان خود گرفته بود را با عکس های رویترز مقایسه کرد و بلافاصله او را شناخت.

ایرینا فیلکینا در ابتدای سال ۲۰۲۲ در یک دوره آرایشگری با آناستازیا سوباچوا ثبت نام کرد و اولین ست رژگونه، خط چشم و کانسیلر خود را خریداری کرد و قصد داشت در یکی از کنسرت هایی که قرار بود به زودی برگزاری شود از آنها استفاده کند.

سوباچوا به سی ان ان گفت که او حتی یک مانیکور قرمز گیلاسی برای روز ولنتاین گرفت و «قلبی را روی انگشتش کشید زیرا شروع به دوست داشتن خود کرده بود.»

ایرینا فیلکینا برنامه های بزرگی برای امسال داشت. ایرینا در ماه اپریل ۵۳ ساله می شد و پس از گذراندن سه دهه کار و تلاش خستگی ناپذیر و بزرگ کردن دو دخترش بین شهرهای بوچا و ایرپین، در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، قصد داشت وقتش را روی خودش متمرکز کند.

آرایشگر زن اوکراینی او را از روی لاک قرمز ناخنش در تصویر اجساد خیابان های بوچا شناخت
آرایشگر زن اوکراینی او را از روی لاک قرمز ناخنش در تصویر اجساد بوچا شناخت

اما در اواخر فوریه هنگامی  که روسیه به اوکراین حمله کرد برنامه های او متوقف شد. دخترانش تصمیم گرفتند از مرز لهستان عبور کنند، اما فیلکینا برای کمک به مردم در شهر ماند. به گفته دخترش، او یک هفته را در مرکز خرید اپیسنتر بوچا گذراند و به افرادی که در آنجا پناه می‌بردند غذا می‌داد و برای ارتش اوکراین آشپزی می‌کرد.

در ۵ مارس، فیلکینا سعی کرد جایی در یکی از خودروهایی که مردم را از مرکز خرید به خارج از شهر تخلیه می کرد، پیدا کند. اما وقتی جا نبود، تصمیم گرفت با دوچرخه به خانه برود.

یکی از دختران فیلکینا به نام  اولگا شیروک که ۲۶ ساله دارد گفت که به مادرش التماس کرده است که آن روز با دوچرخه سیاه خود به خانه بازنگردد و از مادرش خواسته که به جای دوچرخه با قطار از شهر خارج شود.

ایرینا فیلکینا در پاسخ گفته بود «اولگا، مادرت را نمی شناسی؟ من می توانم کوه ها را جابجا کنم!»

این آخرین گفتگوی آنها بود. فیلکینا هرگز آن روز به خانه نرسید.

به نظر می‌رسد فیلم وحشتناکی که این هفته به اشتراک گذاشته شد، لحظه مرگ فیلکینا را ثبت کرده است. ویدئویی که قبل از ۱۰ مارس توسط هواپیمای بدون سرنشین ضبط شده شخصی را نشان می‌دهد که یک دوچرخه سیاه رنگ را به سمت خیابان یابلونسکا در بوچا هل می‌دهد، تا اینکه با شلیک سربازان روسی کشته می شود. حداقل چهار مرتبه انتشار دود ناشی از شلیک از یک وسیله نقلیه نظامی روسیه هنگامی که دوچرخه‌سوار از گوشه خیابان به سمت دیگر گردش می کند در این ویدئو مشاهده می شود.

ویدئوی دوم از همان خیابان، که در توییتر منتشر شده و توسط خبرگزاری سی ان ان (CNN) موقعیت یابی شده است، جسد زنی را با کت آبی و شلوار رنگ روشن نشان می‌دهد که در کنار یک دوچرخه سیاه در فاصله نزدیکی از یک تیر برق از جا کنده شده نقش زمین شده است. یکی از پاها خورد و له شده است. بازویش به پهلو خوابیده است. لاشه خودروهای سوخته و رها شده همراه با خاکستر و آوار خیابان را پر کرده است.

هنگامی که این هفته تصویر دست ایرینا فیلکینا در رسانه های اجتماعی منتشر شد، هم اولگا شیروک و هم آناستازیا سوباچوا بلافاصله متوجه شدند که این دست کیست: دست فیلکینا بود. شیروک دختر ایرینا گفت «چگونه ممکن است یک نفر جسد مادر خود را نشناسد؟»

سوباچوا عکس هایی که از فیلکینا گرفته بود را با عکس رویترز مقایسه کرد. سوباچوا گفت «این عکس از بدن او و عکسی که خودم از مانیکور اوگرفته بودم … متوجه شوم که این همان شخص است و گریه ام گرفت.» سوباچوا اضافه کرد که آخرین باری که او را دیدم یک روز پیش از شروع حمله روسیه بود.

شیروک گفت «او تمام زندگی اش را صرف دیگران کرد، (او) زندگی خود را وقف بلندپروازی های دیگران کرد.» اولگا در ادامه گفت پس از سفری به مصر بود که مادرش تصمیم گرفت «می خواهد از علایق خود پیروی کند.»

به همین دلیل است که علیرغم اینکه ارتش اوکراین در ۵ مارس به خانواده ایرینا فیلکینا گفت که او مرده است شیروک از پذیرفتن مرگ مادرش امتناع کرد. ارتش گفت که بازیابی جسد او غیرممکن است، زیرا یک تانک روسی در همان نزدیکی مستقر شده است.

شیروک معتقد بود که مادرش فقط مجروح شده است. او تمام ماه مارس را صرف پرس و جو از وبلاگ نویسان کرد و سعی کرد [علیرغم قطع برق در بوچا] با همسایگان تماس بگیرد تا ببیند آیا آنها خبری دارند. او در حالی که صدایش شکسته بود به سی ان ان گفت «تصور می کردم که او فقط در یک زیرزمین پنهان شده است؛ تصور می کردم که او اشغالگران را می بیند و جایی منتظر مانده است.»

اما مادر اولگا در واقع به تنهایی در خیابان یابلونسکا افتاده بود، جایی که حداقل جسد ۲۰ غیرنظامی دیگر که در طول اشغال یک ماهه بوچا توسط روسیه کشته شده بودند نیز در خیابان ها افتاده بود. در ماه اپریل فیلم ها و تصاویر خیابانی که پس از عقب نشینی عجولانه روسیه منتشر شد، بدترین ترس شیروک را تایید کرد.

اولگا شیروک گفت «وقتی برای دومین بار فهمیدم مادرم کشته شده است؛ احساس کردم کمرم شکسته شد. دراز کشیدم و از درماندگی گریه می‌کردم.»

شیروک نمی داند چه زمانی جسد مادرش را خواهد دید. مقامات محلی هفته گذشته را صرف پاکسازی کشته شدگان و مین زدایی شهر کرده اند. شهردار بوچا تخمین می‌زند که بیش از ۳۰۰ نفر در اشغال روسیه کشته شده‌اند، جایی که گزارش‌های مربوط به اعدام‌های دسته جمعی، خشونت وحشیانه و گلوله باران‌های بدون تبعیض میان اهداف نظامی و غیرنظامی منجر به برانگیختن خشم جهانی و تحریم‌های جدید علیه مسکو شده است.

شیروک گفت مادرش نمی خواهد او در اندوه غوطه ور شود. او با الهام از روحیه مادرش، اکنون در حال ایجاد بنیادی به نام فیلکینا برای کمک به جوانان اوکراینی آسیب دیده از جنگ است.

او گفت: «می‌خواهم عکس دست او نمادی از شروع های جدید باشد.» «این نماد به اشغالگران می‌گوید که می‌توانند با ما هر کاری بکنند، اما نمی‌توانند دارایی اصلی ما را که عشق، عشق به مردم است، آنچه که آنها از آن بی بهره هستند را از ما بگیرند.»

آرایشگر زن اوکراینی او را از روی لاک قرمز ناخنش در تصویر اجساد خیابان های بوچا شناخت
آرایشگر زن اوکراینی او را از روی لاک قرمز ناخنش در تصویر اجساد بوچا شناخت

تصاویر اجساد در بوچا  آرایشگر زن اوکراینی   تصاویر اجساد در بوچا  آرایشگر زن اوکراینی   تصاویر اجساد در بوچا  آرایشگر زن اوکراینی   تصاویر اجساد در بوچا  کشتار مردم غیرنظامیان اوکراین      کشتار مردم غیرنظامیان اوکراین      کشتار مردم غیرنظامیان اوکراین  کشتار مردم غیرنظامیان اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا