جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

عباس معروفی درگذشت

عباس معروفی نویسنده و ناشر ایرانی در آلمان درگذشت

عباس معروفی نویسنده و ناشر سرشناس ایرانی در آلمان درگذشت

عباس معروفی، نویسنده و ناشر سرشناس ایرانی پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری، روز پنجشنبه ۱۰ شهریور در آلمان درگذشت. صفحه رسمی کتابخانه «خانه هنر و ادبیات هدایت» که سالها پیش توسط معروفی بنا نهاده شد، این خبر را اعلام کرد.

عباس معروفی نویسنده و ناشر سرشناس ایرانی در آلمان درگذشت
عباس معروفی نویسنده و ناشر سرشناس ایرانی در آلمان درگذشت

عباس معروفی متولد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران و فارغ التحصیل رشته ادبیات دراماتیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

او پس از اتمام تحصیل مدتی به معلمی در تهران مشغول شد و در سال ۵۹ نخستین مجموعه داستان خود را به نام «روبروی آفتاب» منتشر کرد.

معروفی از اعضای کانون نویسندگان ایران بود و در سرکوب‌های سال ۱۳۶۰ که این کانون توسط دادستانی پلمب شد،‌ او زیر نظر هیئت دبیران کانون از جمله احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، باقر پرهام، محمد محمدعلی و محمد مختاری با شکستن پلمب اسناد کانون را به جای امن رساند.

مشهورترین اثر معروفی،‌ «سمفونی مردگان» است که او سال ۱۳۶۸ منتشر کرد. این اثر او مورد تقدیر بنیاد غیردولتی کگدوپ و بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سور کامپ قرار گرفت و چندبار تجدیدچاپ شد. 

معروفی در سال ۱۳۶۹ مجله ادبی «گردون» را پایه‌گذاری کرد؛ اما این مجله از سوی حکومت جمهوری اسلامی توقیف و او محکوم شد. او بعد از این اتفاق مهاجرت کرد و به آلمان رفت. کمی بعد از ورود به آلمان «خانه هنر و ادبیات هدایت» را در برلین راه اندازی کرد و فعالیت نشر گردون را از سر گرفت.

معروفی بنیانگذار سه جایزه ادبی «قلم زرین گردون»، «قلم زرین زمانه» و «جایزه ادبی تیرگان» بود. از دیگر آثار شناخته شده عباس معروفی می‌توان به «سال بلوا»، «نام تمام مردگان یحیاست» اشاره کرد.

عباس‌معروفی شهریور دو سال پیش از ابتلای خود به سرطان خبر داده بود و روز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۶۵ سالگی درگذشت.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا