جدیدترین اخبارجهان

کوهنورد افغان در مسیر صعود از کی ۲ جان باخت

علی اکبر سخی کوهنورد افغان هنگام صعود به قله وحشی جان باخت

علی اکبر سخی کوهنورد افغان در مسیر صعود از کی ۲ جان باخت

علی اکبر سخی، کوهنورد افغانستانی در طی مسیر صعود از قله کی ۲ پاکستان دومین قله بلند جهان پس از اورست بعنوان اولین کوهنورد افغان که قدم در این راه گذاشته بود، جان باخت.

علت مرگ سخی به گفته روزنامه دان پاکستان، سکته قلبی بوده است.

 این کوهنورد در کمپ ۴ قله کی ۲ به همراه یک تیم از کوهنوردان نپالی و فرانسوی بود که دچار سکته قلبی شد و درگذشت.

در همین حال حداقل یک تیم پنج نفره کوهنوردان روز پنجشنبه موفق به فتح این قله شدند.

حسن مالستانی، کوهنورد زمین شناس و از دوستان سخی، با اشاره به خطرات مختلف در مسیر کوهنوردان مشتاق فتح قلل مرتفع گفت: صعودهای قبلی علی اکبر سخی برای رفتن به کی ۲ و صعود از این قله کافی نبود.

او با بیان اینکه علی اکبر سخی ۳۰ ساله و مهندس نرم افزار کامپیوتری بود افزود: سخی کوهنوردی را ۵ سال پیش با صعود از کوههای بامیان، پنجشیر و بدخشان آغاز کرد. او در سال ۲۰۲۰ نیز بعنوان سرپرست یک تیم کوهنوردی نیمه حرفه‌ای بنام «هایک وینچر» قله نوشاخ را در بدخشان صعود کرد.

این کوهنورد اظهار داشت: کوه‌های افغانستان اصلا با کی ‌۲ که تاکنون بسیاری از عاشقان خود را بکام مرگ کشانده قابل مقایسه نیستند.

مالستانی با تاکید بر اینکه هنوز علت دقیق درگذشت سخی روشن نیست افزود: برای رسیدن به کی ۲ باید از صخره های یخی عبور کرد که با وجود نبود احتمالی کپسول اکسیژن و بار سنگین کوهنوردان این کار خیلی مشکل است. در عین حال ارتفاع ۸ هزار متری به بالای این قله منطقه مرگ است و کمپ ۳ آن در ارتفاع کمتر از ۷هزار متری واقع شده است.

آخرین نوشته و تصویر علی اکبر سخی چه بود؟

آخرین نوشته و تصاویر منتشر شده از علی‌اکبر سخی در فیسبوک و اینستاگرام در طی صعود وی از کی ۲ بوده و نوشته است: امسال در کی ۲ با چالش‌های زیادی رو برو هستیم. … همه باید مراقب صعود و فرود امن باشند. … دیروز، لغزیدم اما خوشبختانه هیچ کس زخمی نشد. … یکی از باربرهای در مسیر بازگشت جان خود را از دست داد.

دومین قله بلند جهان  دومین قله بلند جهان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا