ایرانجدیدترین اخبارجهان

تجمع زنان افغان علیه طالبان در قم: امارت اسلامی نمی خواهیم

افغانهای مقیم قم در یک تجمع اعتراضی شعار امارت اسلامی نمیخواهیم و مرگ بر حامیان طالبان سر دادند

تجمع زنان افغان علیه طالبان در قم: امارت اسلامی نمی خواهیم

رسانه‌های ایران در روز دوشنبه ۲۵ مرداد تصایری از تجمع اعتراضی شهروندان افغانستان مقیم قم علیه قدرت گرفتن گروه تروریستی طالبان در افغانستان را نشان دادند. در این تظاهرات مردم افغان پرچم کشورشان را در دست گرفته بودند و علیه طالبان شعار می‌دانند.

تجمعات شهروندان افغانستان در قم یک روز پس از تظاهرات اعتراضی افغان‌های ساکن تهران در مقابل دفتر سازمان ملل متحد صورت گرفت که در آن شعارهایی چون «مرگ بر اشرف غنی خائن»، «امارت اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «مرگ بر پاکستان»، «مرگ بر حامیان طالبان» و «مرگ بر طالبان» به گوش می‌رسید.

همزمان گروهی از افغان‌های ساکن مشهد نیز با برگزاری تجمعی در اعترض به قدرت‌گیری طالبان، شعارهایی از جمله «‌مرگ بر طالبان» و «‌ملت چرا نشستین، ناجی فقط تو هستی» سر دادند.

تجمعات اعتراضی در حالی در ایران برگزار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رئیس جمهور تندرو، ابراهیم رئیسی از شکست نظامی آمریکا استقبال کرد و خروج ایالات متحده از افغانستان را راهی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور خواند.

کانون نویسندگان ایران نیز طی پیامی حامیان مستبد را که فقط در فکر استحکام مرز مشترک کشورشان با افغانستان هستند، به باد انتقاد گرفتند.

در حالی که جمهوری اسلامی از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی برای حمایت از طالبان مورد سرزنش قرار گرفته، کشور چین نیز چندی پیش آمادگی خود را برای برقراری رابطه دوستانه با طالبان اعلام کرد.

وزیر خارجه ایران، محمدجواد ظریف با یوه شیائو یونگ، نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان دیدار کرد. ظریف موضوع بی‌جا شدگان در تحولات اخیر افغانستان و هجوم آنها به سمت کشورهای همسایه را یکی از اساسی‌ترین موضوعات اعلام کرد.

روسیه نیز از طریق نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان اعلام کرده که طالبان برای آسیای مرکزی خطری ایجاد نمی‌کند و خواهان برقراری رابطه با طالبان هستند. روز سه شنبه نیز سفیر روسیه در افغانستان با نماینده طالبان دیدار خواهد کرد.

در پی اشغال کابل به دست گروه تروریستی طالبان، صدها نفر برای خروج از افغانستان به فرودگاه کابل هجوم برده بودند و در حالی که سعی داشتند به زور سوار هواپیماهای در حال ترک افغانستان شوند، بالگردهای نظامی طی اقدامی آنها را متفرق کردند.

خبرگزاری رویترز از کشته‌ شدن دست‌کم ۵ نفر در این حادثه خبر داد.

در حال حاضر نیز تمام پروازهای تهران-کابل لغو شده‌اند و پروازی صورت نمی‌گیرد.

بر اساس گزارشات، محمد اسماعیل خان، از رهبران دوران «جهاد» افغانستان که سالها علیه طالبان جنگیده بود، از افغانستان خارج و یکشنبه شب وارد مشهد شد.

محمد اسماعیل خان که در هفته‌های اخیر در هرات با نیروهای ستیزه‌جوی طالبان جنگیده بود از سوی این گروه اسیر و زندانی شده بود اما هنوز مشخص نیست که او چگونه توانسته از دست طالبان فرار کند و وارد ایران شود.  تجمع زنان افغان علیه طالبان در قم: امارت اسلامی نمی خواهیم

تجمع زنان افغان علیه طالبان در قم: «امارت اسلامی نمی خواهیم» تجمع زنان افغان علیه طالبان در قم: امارت اسلامی نمی خواهیم

رسانه‌های ایران در روز دوشنبه ۲۵ مرداد تصایری از تجمع اعتراضی شهروندان افغانستان مقیم قم علیه قدرت گرفتن گروه تروریستی طالبان در افغانستان را نشان دادند. در این تظاهرات مردم افغان پرچم کشورشان را در دست گرفته بودند و علیه طالبان شعار می‌دانند. تجمعات شهروندان افغانستان در قم یک روز پس از تظاهرات اعتراضی افغان‌های ساکن تهران در مقابل دفتر سازمان ملل متحد صورت گرفت که در آن شعارهایی چون «مرگ بر اشرف غنی خائن»، «امارت اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «مرگ بر پاکستان»، «مرگ بر حامیان طالبان» و «مرگ بر طالبان» به گوش می‌رسید. همزمان گروهی از افغان‌های ساکن مشهد نیز با برگزاری تجمعی در اعترض به قدرت‌گیری طالبان، شعارهایی از جمله «‌مرگ بر طالبان» و «‌ملت چرا نشستین، ناجی فقط تو هستی» سر دادند.

تجمعات اعتراضی در حالی در ایران برگزار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رئیس جمهور تندرو، ابراهیم رئیسی از شکست نظامی آمریکا استقبال کرد و خروج ایالات متحده از افغانستان را راهی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور خواند. کانون نویسندگان ایران نیز طی پیامی حامیان مستبد را که فقط در فکر استحکام مرز مشترک کشورشان با افغانستان هستند، به باد انتقاد گرفتند. در حالی که جمهوری اسلامی از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی برای حمایت از طالبان مورد سرزنش قرار گرفته، کشور چین نیز چندی پیش آمادگی خود را برای برقراری رابطه دوستانه با طالبان اعلام کرد. وزیر خارجه ایران، محمدجواد ظریف با یوه شیائو یونگ، نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان دیدار کرد. ظریف موضوع بی‌جا شدگان در تحولات اخیر افغانستان و هجوم آنها به سمت کشورهای همسایه را یکی از اساسی‌ترین موضوعات اعلام کرد.

روسیه نیز از طریق نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان اعلام کرده که طالبان برای آسیای مرکزی خطری ایجاد نمی‌کند و خواهان برقراری رابطه با طالبان هستند. روز سه شنبه نیز سفیر روسیه در افغانستان با نماینده طالبان دیدار خواهد کرد. در پی اشغال کابل به دست گروه تروریستی طالبان، صدها نفر برای خروج از افغانستان به فرودگاه کابل هجوم برده بودند و در حالی که سعی داشتند به زور سوار هواپیماهای در حال ترک افغانستان شوند، بالگردهای نظامی طی اقدامی آنها را متفرق کردند. خبرگزاری رویترز از کشته‌ شدن دست‌کم ۵ نفر در این حادثه خبر داد. در حال حاضر نیز تمام پروازهای تهران-کابل لغو شده‌اند و پروازی صورت نمی‌گیرد. بر اساس گزارشات، محمد اسماعیل خان، از رهبران دوران «جهاد» افغانستان که سالها علیه طالبان جنگیده بود، از افغانستان خارج و یکشنبه شب وارد مشهد شد.  اسماعیل خان که در هفته‌های اخیر در هرات با نیروهای ستیزه‌جوی طالبان جنگیده بود از سوی این گروه اسیر و زندانی شده بود اما هنوز مشخص نیست که او چگونه توانسته از دست طالبان فرار کند و وارد ایران شود. امارت اسلامی نمی خوایم امارت اسلامی نمی خوایم امارت اسلامی نمی خوایم امارت اسلامی نمی خوایم  رسانه‌های ایران رسانه‌های ایران رسانه‌های ایران رسانه‌های ایران رسانه‌های ایران رسانه‌های ایران    رسانه‌های ایران 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا