ایرانجدیدترین اخبارجهان

دیپلمات های ایرانی قبل از ترک ساختمان سفارت در آلبانی اسناد را اتش زدند

پلیس آلبانی پس از سوزانده شدن اسناد توسط دیپلمات های ایرانی ساختمان سفارت ایران را بازرسی کرد

دیپلمات های ایران قبل از ترک ساختمان سفارت در آلبانی اسناد را اتش زدند

پلیس ضد تروریسم آلبانی روز پنجشنبه ساعاتی پس از اینکه دیپلمات های ایرانی در پی قطع روابط دیپلماتیک به دلیل حمله سایبری اسناد سفارت را در داخل محوطه ساختمان آتش زدند وارد سفارت خالی ایران در تیرانا شد و ساختمان را بازرسی کرد.

دیپلمات های ایران قبل از ترک ساختمان سفارت در آلبانی اسناد را اتش زدند
دیپلمات های ایران قبل از ترک ساختمان سفارت در آلبانی اسناد را اتش زدند

آلبانی روز چهارشنبه پس از اینکه ادی راما (Edi Rama) نخست وزیر این کشور جمهوری اسلامی را در ارتباط با حمله سایبری ماه جولای مقصر دانست، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و به دیپلمات های ایرانی ۲۴ ساعت فرصت داد تا سفارت را ببندند و کشور را ترک کنند.

یک خبرنگار رویترز مشاهده کرد که پس از خروج دو خودرو با پلاک دیپلماتیک از ساختمان سفارت ایران  (واقع در ۲۰۰ متری دفتر راما نخست وزیر آلبانی) پلیس با ماسک و کلاه ایمنی و تفنگ های اتوماتیک وارد ساختمان شد.

پلیس تا سی دقیقه بعد نیز هنوز داخل ساختمان بود.

همان خبرنگار ساعاتی قبل مردی را در داخل سفارت دیده بود که کاغذها را داخل بشکه زنگ زده‌ای می اندازد در حالی که شعله های آتش دیوارهای ساختمان سه طبقه را روشن کرده بود.

راما در یک سخنرانی ویدئویی کم سابقه در روز چهارشنبه گفت که حمله سایبری جولای «تهدید کرده بود خدمات عمومی را فلج می‌کند، سیستم های دیجیتال را پاک می‌کند و سوابق دولتی را هک می‌کند، ارتباطات الکترونیکی داخل شبکه دولتی را به سرقت می‌برد و هرج و مرج و ناامنی در کشور ایجاد می کند.»

واشینگتن نیز به عنوان نزدیکترین متحد آلبانی ایران را مسئول این حمله دانست و وعده داد «اقدامات بیشتری را برای پاسخگو ساختن ایران در قبال اقدامات تهدیدآمیز علیه امنیت «کشور متحد» آمریکا انجام دهد.»

تهران تصمیم تیرانا برای قطع روابط را محکوم کرد و دلایل این اقدام را «ادعاهای بی اساس» توصیف نمود.

روابط دوجانبه ایران و آلبانی از سال ۲۰۱۴ پس از اینکه که آلبانی حدود ۳،۰۰۰ عضو گروه تبعیدی سازمان مجاهدین خلق ایران را در اردوگاهی در نزدیکی شهر دورس (Durres) بندر اصلی کشور پذیرفت، پرتنش بوده است.

رسانه‌های مستقر در تیرانا چند روز پس از حمله سایبری ۱۵ جولای گزارش دادند که هکرها اطلاعات شخصی اعضای سازمان مجاهدین خلق مانند شماره‌های شخصی، اجتماعی و امنیتی، نام‌ها و عکس‌هایی را که در کامپیوترهای دولتی آلبانی ذخیره شده بودند، منتشر کرده‌اند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا