جدیدترین اخبارجهان

آمازون در رقابت با استارلینک بیش از ۳ هزار ماهواره اینترنتی در مدار نزدیک زمین قرار می دهد

آمازون برای ارسال ماهواره های اینترنتی خود به فضا قرارداد امضا کرد

آمازون در رقابت با استارلینک بیش از ۳ هزار ماهواره اینترنتی در مدار نزدیک زمین قرار می دهد

آریان اسپیس (Arianespace)، شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی (ULA)، و شرکت بلو اوریجین جف بزوس (Blue Origin) بستر اصلی برای شبکه های اینترنت پرسرعت را فراهم می کنند.

آمازون در رقابت با استارلینک بیش از 3 هزار ماهواره اینترنتی در مدار نزدیک زمین قرار می دهد
آمازون در رقابت با استارلینک بیش از ۳k ماهواره اینترنتی در مدار نزدیک زمین قرار میدهد

آمازون برای پرتاب حداکثر ۸۳ موشک حامل ماهواره های اینترنتی خود در مدار پایین زمین قراردادهایی را منعقد کرده است که گمان می رود بزرگترین خرید از این نوع در تاریخ صنعت فضایی باشد.

طبق اعلام آمازون توافق های انجام شده با آریان اسپیس، شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی، و شرکت بلو اوریجین جف بزوس برای پرتاب بخش عمده‌ای از مجموعه اولیه ۳،۲۳۶ ماهواره کافی است.

این مجموعه ماهواره های اینترنتی بستر اصلی برای پروژه کویپر (Project Kuiper) را که شبکه پهن باند اینترنت پرسرعت آمازون با جامعه هدف مصرف کنندگان، کسب و کارها، سازمان های دولتی و دیگران است، فراهم خواهد کرد. پروژه کویپر آمازون به دنبال رقابت با استارلینک ایلان ماسک است که تا کنون بیش از ۲۰۰۰ ماهواره را به فضا پرتاب کرده و سرعت دانلود آن تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه می رسد.

آمازون هیچ جزئیات مالی خاصی از توافق‌ها و جدول زمانبندی برای پرتاب ماهواره ها را اعلام نکرده، اما گفت که «میلیاردها دلار در این سه قرارداد سرمایه‌گذاری کرده است.» یکی از مدیران آمازون به فایننشال تایمز گفت که در کل مجموع سرمایه گذاری این شرکت «کمتر از ۱۰ میلیارد دلار»  نخواهد بود.

طبق ضرب الاجل تعیین شده توسط نهاد مرجع تنظیم مقررات ارتباطات ایالات متحده برای پروژه کویپر حداقل نیمی از ماهواره های این پروژه باید تا جولای ۲۰۲۶ در مدار پایین زمین قرار گیرد. دو ماموریت آزمایشی قرار است اواخر امسال با یکی از خدمت دهندگان متفاوت به نام ای بی ال اسپیس سیستم (ABL Space Systems) پرتاب شود.

استفن اسرائیل (Stéphane Israël) مدیر اجرایی آریان اسپیس، ارائه‌دهنده خدمات پرتاب ماهواره اروپایی که به طور مشترک متعلق به ایرباس (Airbus) و سافرن (Safran) است، گفت «این قرارداد تا کنون مهم‌ترین قراردادی بوده که برای پرتابگرها تخصیص یافته است.»

«امضای این قراردادها نشان دهنده عزم آمازون برای ادامه پروژه کویپر با نهایت سرعت ممکن است. تعهد به پرتاب ۸۳ موشک واقعاً شگفت انگیز است.»

استفن اسرائیل از افشای ارزش قرارداد خودداری کرد اما گفت که این قرارداد مطمئناً بزرگترین معامله تجاری است که شرکت او تا به حال منعقد کرده و بیش از دو برابر ظرفیت بزرگترین قرارداد تجاری قبلی این شرکت است.

آریان اسپیس سال گذشته ۱۵ ماموریت موفق را با موشک آریان ۵ خود از جمله تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا انجام داد. قرارداد با آمازون یک برد بزرگ برای جدیدترین موشک این شرکت فرانسوی یعنی آریان ۶ است که اولین پرواز خود را در پایان سال انجام خواهد داد.

قرارداد با شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی (ULA) که سرمایه گذاری مشترک بین لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و بوئینگ است، بزرگترین قرارداد امضا شده با آمازون است. شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی متعهد شد ۳۸ پرتاب بر روی ولکان سنتور (Vulcan Centaur)، جدیدترین حامل پرتاب سنگین خود انجام دهد. این توافقنامه همچنین شامل سرمایه گذاری در زیرساخت های روی زمین در کیپ کاناورال (Cape Canaveral) است. آمازون قبلاً ۹ پرتاب را با استفاده از موشک اطلس شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی انجام داده بود.

شرکت فضایی بلو اوریجین (Blue Origin) که توسط جف بزوس تأسیس شده و تامین مالی می شود، ۱۲ پرتاب پروژه کویپر را با گزینه هایی لازم برای حداکثر ۱۵ مورد پرتاب دیگر بر روی موشک نیو گلن (New Glenn) خود تضمین کرده است. نیو گلن که اولین بار قرار بود در سال ۲۰۲۰ پرتاب شود، بارها به تعویق افتاده است و اولین پرتاب آن نیز تا سال ۲۰۲۳ انجام نخواهد شد.

آمازون گفت که اکنون بیش از ۱۰۰۰ کارمند دارد که در پروژه کویپر کار می کنند، که اکثر آنها در زمینه مهندسی و توسعه فعال هستند. برنامه اینترنت ماهواره ای آمازون که بر ارائه اینترنت به جوامع محروم متمرکز است، نیازمند توسعه یک آنتن کم هزینه برای دریافت سیگنال است.

موشک حامل ماهواره های اینترنتی    موشک حامل ماهواره های اینترنتی  موشک حامل ماهواره های اینترنتی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا