جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

امین تارخ درگذشت

امین تارخ بازیگر ایرانی درگذشت

امین تارخ درگذشت

امین تارخ بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت.

این هنرمند که از چند روز پیش به علت سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، امروز ۲ مهر ماه  ۱۴۰۱ از دنیا رفت.

امین تارخ متولد ۲۰ مرداد سال ۱۳۳۲ در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

امین تارخ هنرپیشگی سینما را با مرگ یزدگرد به کارگردانی بهرام بیضایی آغاز کرد. این فیلم، که در سال ۱۳۶۰  ساخته شد، تنها یک بار در اولین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. ممنوعیت نمایش مرگ یزدگرد با این مساله مرتبط دانسته شده که سوسن تسلیمی، قهرمان زن فیلم در آن حجاب نداشت.

از جمله آثار او در سینمای ایران «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌باشد.

او در تلویزیون هم در سریال‌های زیادی بازی کرده ‌که یکی از نقش‌های ماندگارش در نقش ابن سینا بوده است.

سریال محبوب سربداران سهم زیادی در مطرح شدن امین تارخ داشت. این سریال به قیام سربداران، در سده هشتم خورشیدی می‌پرداخت که شیخ حسن جوری آن را علیه حاکمان مغول رهبری می‌کرد.

او همچنین در سال‌های گذشته با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری چهره‌های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.

امین‌تارخ مانند بسیاری از دیگر هنرمندان ایرانی منتقد سیاست‌های فرهنگی حاکم بر ایران بود.

او یک سال پیش در انتقاد از حذف الناز حبیبی از یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفته بود:« ای کاش حداقل نام میهمان زیرنویس می‌شد. چرا که چهره ایشان را مطلقا ندیدیم و چنانچه مجری نامشان را ذکر نمی‌کرد، نمی‌دانستیم با کدام هنرمند روبرو هستیم! آخر چه لذتی دارد سانسوری که سازندگان برنامه را وادار کند نمای نزدیک از آن مجری و نمای دور از آن‌ میهمان باشد، تنها به دلیل زن بودن؟»

آخرین عکسی هم که در حساب اینستاگرام امین تارخ همرسانی شده عکسی از مهسا (ژینا) امینی است و در شرح آن نوشته شده: «صبح ما تاریک است و روزمان تاریکتر. باشد که چنین نباد».

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا