جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

پیکر امیر هوشنگ ابتهاج پس از یک هفته تاخیر وارد ایران (تهران) شد

پیکر امیر هوشنگ ابتهاج به ایران رسید

پیکر امیر هوشنگ ابتهاج پس از یک هفته تاخیر وارد ایران (تهران) شد

پیکر امیر هوشنگ ابتهاج که قرار بود چهارشنبه هفته گذشته به ایران منتقل شود و با درخواست قضایی یکی از دختران او یک هفته به تعویق افتاده بود، چهارشنبه، دوم شهریورماه به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران وارد شد.

پیکر امیر هوشنگ ابتهاج پس از یک هفته تاخیر وارد ایران (تهران) شد
پیکر امیر هوشنگ ابتهاج پس از یک هفته تاخیر وارد ایران (تهران) شد

پیکر او روز جمعه (چهارم، شهریورماه) ساعت ۸ صبح از مقابل تالار وحدت تشییع عصر و همان روز برای تدفین در باغ محشتم به رشت منتقل می شود.

محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد ایران نیز در این رابطه گفت: «طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده تا افزون بر برنامه‌ریزی برای انجام وداع باشکوه با پیکر استاد، ویژه برنامه‌های تکریم و تجلیل از زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) از طریق انجمن مفاخر و آثار ملی در روزهای آینده برگزار شود.

شالویی با اشاره به همراهی خوب مسئولان و مقامات محلی استان گیلان ابراز امیدواری کرد تا مراسم باشکوهی نیز در زادگاه ایشان برگزار شود.

محمود شالویی گفت: «از زمانی که مرحوم ابتهاج در بیمارستان بستری بود، اقدامات و پیگیری‌های لازم صورت گرفت و ما از همان ابتدا در جریان روند بستری ایشان در بیمارستان بودیم. همچنین با فرزند دختر او، یلدا ابتهاج بصورت مستمر در تماس بودیم و همواره برای سلامتی و بهبودی این استاد فرهیخته آرزوی سلامتی و تندرستی داشتیم اما تقدیر چنین بود که این شاعر نامی از میان ما برود.»

امیر هوشنگ ابتهاج، سال ۱۳۰۶ در رشت متولد شد و در ۲۰ سالگی اولین کتابش را با نام «نخستین نغمه‌ها» منتشر کرد. او سرودن غزل را در کنار سرودن شعر در قالب‌های دیگر سنتی تجربه کرد. همچنین نمونه‌‎هایی از شعر نو در بین آثار این شاعر به چشم می‌خورد. شعر تصنیف مشهور «سپیده» که با عنوان «ایران ای سرای امید» شناخته می‌شود، از سروده‌های اوست.

امیر هوشنگ ابتهاج که در تیرماه ۱۴۰۱ به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان قرار گرفته بود، بامداد چهارشنبه ۱۹ مرداد در ۹۵سالگی درگذشت.

یلدا ابتهاج  یلدا ابتهاج    یلدا ابتهاج

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا