جدیدترین اخبارجهان

قانونگذاران خشمگین بریتانیا رای گیری اعتماد به بوریس جانسون برگزار می کنند

امروز سرنوشت بوریس جانسون در رای گیری اعتماد در پارلمان انگلستان تعیین خواهد شد

قانونگذاران خشمگین بریتانیا رای گیری اعتماد به بوریس جانسون برگزار می کنند

پس از این که تعداد فزاینده ای از قانونگذاران حزب محافظه کار صلاحیت بوریس جانسون، رهبر حزب خود را به دلیل آنچه که رسوایی «پارتی گیت» نامیده شده زیر سوال بردند، اکنون ادامه کار نخست وزیر انگلستان در گرو نتیجه رای گیری اعتماد روز دوشنبه است.

قانونگذاران خشمگین بریتانیا رای گیری اعتماد به بوریس جانسون برگزار می کنند
قانونگذاران خشمگین بریتانیا رای گیری اعتماد به بوریس جانسون برگزار می کنند

جانسون که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به پیروزی گسترده‌ای دست یافت، به دلیل برگزاری مهمانی‌های همراه با سرو مشروب الکلی توسط خودش و کارکنانش در قلب قدرت کشور در شرایطی که بریتانیا برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ تحت قرنطینه شدید قرار داشت تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد.

جانسون در آنچه که نشان از عمق خشم مردم دارد در رویدادهایی که در روزهای اخیر به مناسبت جشن پلاتینیوم ملکه الیزابت برگزار شد با تمسخر و هو کردن همصدای جمعیت [و برخی تشویق‌های بی صدا] مواجه شد.

جانسون که زمانی هجمه ناپذیر به نظر می رسید، روز دوشنبه، توسط جسی نورمن، یکی از معاونان سابق وزارت و یکی از متحدان خود نیز مورد انتقاد قرار گرفت؛ نورمن گفت در قدرت باقی ماندن نخست وزیر ۵۷ ساله هم توهین به رای دهندگان و هم توهین به حزب است.

نورمن یکی از تعداد رو به افزایش قانون‌گذاران محافظه‌کار است که علناً می‌گوید جانسون صلاحیت خود را برای اداره انگلستان که با افزایش قیمت‌ها، خطر رکود اقتصادی و هرج و مرج ناشی از اعتصاب در سفرهای درون شهری لندن مواجه است، از دست داده است.

جرمی هانت، وزیر بهداشت سابق که در سال ۲۰۱۹ با جانسون برای رهبری حزب رقابت کرد، گفت که حزب می‌دانست که جانسون از عهده انتظارات کشور برنخواهد آمد. جرمی هانت گفت تصمیم امروز برای انتخاب از میان تغییر یا شکست است. «من به تغییر رای خواهم داد.»

جان پنروز (John Penrose) رئیس مبارزه با فساد دولت جانسون استعفا داد.

پنروز به اسکای نیوز گفت «فکر می‌کنم [کار دولت] تمام شده و اکنون به نظر می‌رسد به پایان رسیدن کار دولت قطعی است و صرفا مسئله زمان آن مطرح است.»

برای برکنار شدن بوریس جانسون باید اکثریت ۳۵۹ قانونگذار محافظه کار [حداقل ۱۸۰ نماینده محافظه کار] علیه جانسون رای بدهند، که برخی از محافظه کاران می گویند با توجه به فقدان جانشین آشکار ممکن است رسیدن به این اجماع دشوار باشد.

در صورت تصویب برکناری جانسون یک رقابت رهبری برای تصمیم گیری در مورد جانشین او برگزار می شود که ممکن است چند هفته طول بکشد.

گراهام بردی (Graham Brady) رئیس کمیته ۱۹۲۲ که نمایندگی قانونگذاران محافظه کار رده پایین را به عهده دارد، گفت که رای گیری بین ساعت ۶ بعد از ظهر و ساعت ۸ شب (۱۷ تا ۱۹ گرینویچ) برگزار خواهد شد. و نتیجه بعداً دوشنبه اعلام خواهد شد.

قانونگذاران حزب محافظه کار بریتانیا  قانونگذاران حزب محافظه کار بریتانیا  قانونگذاران حزب محافظه کار بریتانیا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا