جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

سازمان آمار کانادا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه مارس به ۶.۷ درصد رسید

سازمان آمار کانادا از ثبت بالاترین نرخ تورم در ۳۱ سال گذشته برابر با ۶.۷% خبر داد

سازمان آمار کانادا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه مارس به ۶.۷ درصد رسید

سازمان آمار کانادا می گوید نرخ سالانه تورم در ماه مارس به ۶.۷ درصد رسید که سریعترین افزایش سالانه شاخص قیمت مصرف کننده از ژانویه ۱۹۹۱ تا به حال محسوب می شود.

افزایش نرخ تورم سالانه ماه مارس قابل مقایسه با افزایش ۵.۷ درصدی نرخ تورم در ماه فوریه است.

سازمان آمار کانادا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه مارس به 6.7 درصد رسید
سازمان آمار کانادا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه مارس به ۶.۷ درصد رسید

یکی از عمده ترین دلایل افزایش نرخ تورم سالانه در ماه مارس افزایش قیمت سوخت در پمپ بنزین ها بود به طوری که قیمت بنزین در مقایسه با ماه مشابه در یک سال قبل ۳۹.۸ درصد افزایش یافت.

سازمان آمار کانادا می گوید اگر بنزین را در محاسبات خود در نظر نگیریم شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵.۵ درصد افزایش می یافت.

سازمان آمار کانادا خاطرنشان کرد که در ماه مارس به دلیل بازار داغ مسکن در کشور، محدودیت های زنجیره تأمین و جنگ در اوکراین که قیمت نفت و مواد غذایی را تحت تأثیر قرار داده است، فشارهای قیمتی همچنان فراگیر بود.

سازمان آمار کانادا گفت که افزایش سالانه هزینه های جایگزینی ساختمان برای صاحب خانه، که شامل قیمت های روز برای از نو ساختن همان ساختمان می‌باشد، در ماه مارس به ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است.

قیمت‌ مواد غذایی نسبت به سال گذشته ۸.۷ درصد افزایش یافت که سریع‌ترین نرخ افزایش سالانه مواد غذایی از مارس ۲۰۰۹ محسوب می شود؛ مهم ترین عامل رشد این نرخ، قیمت لبنیات و تخم‌مرغ بود که شاهد بزرگ‌ترین افزایش سالانه از فوریه ۱۹۸۳ تاکنون بود.

تهاجم روسیه به اوکراین نیز عامل جهش قیمت ماکارونی و غلات بود، که دومی با سریع ترین سرعت سالانه از ماه جون ۱۹۹۰ افزایش یافت.

روسیه و اوکراین صادرکنندگان عمده گندم هستند.

سازمان آمار کانادا گفت در سطح استانی، بالاترین نرخ افزایش تورم در جزیره پرنس ادوارد اعلام شد که قیمت ها نسبت به سال گذشته ۸.۹ درصد افزایش یافته است.

در حالی که قیمت ها در ماه مارس شاهد سریعترین افزایش سالانه بود، با این حال متوسط ​​دستمزد ساعتی تنها ۳.۴ درصد افزایش یافت که همچنان از تورم عقب‌تر است و باعث کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان شده است.

نرخ رو به رشد تورم اقتصاددانان و دست اندرکاران بانک مرکزی را به وحشت انداخته، چرا که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کانادایی ها پیش بینی می‌کنند تورم برای مدت طولانی تری بالاتر خواهد ماند.

هفته گذشته، بانک مرکزی کانادا نرخ سیاست پولی اصلی خود را نیم درصد افزایش داد و نرخ بهره اصلی را ضمن هشدار در مورد افزایش های بیشتر در طول سال جاری به یک درصد افزایش داد.

میانگین سه روش اندازه گیری برای هسته تورم (تورم مبنا) که مقیاس بهتری برای سنجش فشار قیمت نهفته محسوب می شود و به دقت توسط بانک مرکزی کانادا پیگیری می شود در مارس ۳.۷۷ درصد بود. این رقم بالاترین شاخص فشار قیمتی ثبت شده از مارس ۱۹۹۱ است و نسبت به ۳.۵۳ درصد در فوریه افزایش یافته است.

در اینجا فهرستی از نرخ تورم ماه مارس برای استان های کانادا آمده است (وضعیت ماه قبل داخل پرانتز نشان داده شده است):

  • نیوفاندلند و لابرادور: ۶.۳ درصد (۵.۱)
  • جزیره پرنس ادوارد: ۸.۹ درصد (۷.۴)
  • نوااسکوشیا: ۶.۸ درصد (۵.۷)
  • نیوبرانزویک: ۷.۴ درصد (۶.۰)
  • کبک: ۶.۷ درصد (۵.۴)
  • انتاریو: ۷.۰ درصد (۶.۱)
  • منیتوبا: ۷.۴ درصد (۶.۱)
  • سسکچوان: ۵.۷ درصد (۴.۷)
  • آلبرتا: ۶.۵ درصد (۵.۵)
  • بریتیش کلمبیا: ۶.۰ درصد (۴.۷)
سازمان آمار کانادا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه مارس به 6.7 درصد رسید
سازمان آمار کانادا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه مارس به ۶.۷ درصد رسید

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا