جدیدترین اخبارجهان

بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و آمریکا

آیا اعتراضات کووید-۱۹ در کانادا یک عامل اثرگذار در تنظیم زمان تحولات اوکراین توسط پوتین بوده است؟

بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا

روز جمعه هنگامی که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در اتاق نشست خبری کاخ سفید به سمت تریبون می‌رفت، دولت جو بایدن دو بحران بین المللی به ظاهر جداگانه روی دست خود داشت. بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و امریکا

پیام سالیوان هراس انگیز بود: سالیوان گفت اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قصد داشته باشد به اوکراین حمله کند، این حمله ممکن است قبل از پایان بازیهای المپیک در پکن اتفاق بیافتد، که قرار است یکشنبه آینده به پایان برسد.

در همین زمان نگرانی های کاخ سفید از مسدود شدن کریدورهای معاملات تجاری در مرز کانادا با ایالات متحده آمریکا به دلیل اعتراضات کووید-۱۹ به اندازه کافی شدت گرفته بود که از جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بخواهد که موضع سختگیرانه تر و بی انعطاف تری اتخاذ کند.

کارشناسان در هر دو کشور از خود می پرسند آیا اشتراکات موجود در این دو وضعیت بیشتر از آن است که در نگاه اول به چشم می‌خورد. بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا

بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا
بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و آمریکا

بسما مومانی (Bessma Momani) استاد علوم سیاسی در دانشگاه واترلو و همکار ارشد مرکز بین المللی نوآوری های حکمرانی گفت که او مشخصه های بارز تکنیک های مداخله گری خارجی روسیه را در طوفان های شبکه های اجتماعی پیرامون اعتراضات در کانادا مشاهده می کند.

مومانی در مصاحبه ای در روز دوشنبه گفت «استراتژی روسیه همیشه تفرقه افکنی بوده است؟»

به گفته مومانی هدف [روسیه] تغذیه و پرورش روایت و تعبیری است {که از قبل در مسیر خود به سمت ایالات متحده قرار دارد اما چندان به کانادا راه نیافته} که می گویند دموکراسی های سبک غربی مستعد بی ثباتی، ناامنی و آشوب اجتماعی هستند. «آنها این ایده که جنگ های فرهنگی و سیاست های هویتی یکی دیگر از مظاهر ناکارآمدی دموکراسی است را مورد توجه قرار دادند؛ و بنابراین ایده اشاره شده واقعا بخشی از استراتژی آنها است.»

استارتاپ خبری آنلاین گرید (Grid) هفته گذشته گزارش داد که یک اکانت تکی فیسبوک که به سرقت رفته، مسئول مدیریت چهار مورد از برجسته ترین گروه های فیسبوکی در قلب فعالیت های سازمان دهی و ترویج اعتراضات بوده که اکنون وارد هفته سوم شده است.

خبرگزاری ان بی سی نیوز (NBC News) گزارش داد اعتراضاتی که در ابتدا «کاروان راننده کامیون ها» نام گذاری شده بود و از رانندگانی تشکیل شده بود که از اجبار به واکسینه شدن علیه کووید-۱۹ خشمگین بودند توسط اکانت های فیک متصل به «آسیاب‌های محتوا یا مزارع محتوا (content mills)» در بنگلادش، رومانی، ویتنام و سایر مناطق جهان ترویج می شدند.

اعتراضات علاوه بر این مبالغ خیر کننده ای پول، بالغ بر ۲۰ میلیون دلار تا لحظه آخرین شمارش پیش از انتشار این مطلب جمع آوری کرده بود که بخش عمده ای از این مبلغ از ایالات متحده و در دو کمپین آنلاین جداگانه جمع آوری عمومی اعانه (crowdfunding) جمع شده بود. وبسایت گو فاند می (GoFundMe) کمپین اصلی را در نزدیکی رقم ۷.۸ میلیون دلار مسدود کرد، در حالی که یک قاضی انتاریو نیز تقریبا مبلغ ۱۰ میلیون دلار از اعانه های جمع آوری شده را در کمپین بعدی روی سایت جمع آوری اعانه مسیحی به نام گیو سِند گو (GiveSendGo) مسدود کرد.

روز دوشنبه دولت فدرال در اتاوا برای اولین بار در تاریخ کانادا قانون وضعیت اضطراری را فعال کرد که به بانک‌ها اختیار می دهد که حساب ها را بدون حکم دادگاه تعلیق یا مسدود کند و پلتفرم های کرودفاندینگ و کریپتوکارنسی ها را ملزم می کند که از قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیروی کنند.

کریستیا فریلند، وزیر دارایی گفت شرکتهایی که کامیون های آنها در مسدودسازی غیرقانونی مشارکت داشته اند با مسدود شدن حساب های بانکی شرکت خود و تعلیق بیمه خود مواجه خواهند شد.

مومانی گفت به این موضوع مشکوک است که شهرت جهانی کانادا به عنوان یک دموکراسی لیبرال باثبات در مجاورت ایالات متحده این کشور را به یک هدف وسوسه انگیز برای هکرهای روسی تبدیل کرده است. وی اضافه کرد که پیامد آشوب ها نیز برای پوتین یک گزینه مطلوب انحراف افکار از تداوم استقرار نیروهای نظامی، تجهیزات و تسلیحات در نزدیکی مرز اوکراین فراهم کرده است.

مومانی گفت «اگر [روس ها] آغازگر اعتراضات نبوده باشند، قطعا به دامن زدن به این بحران کمک کرده اند زیرا همزمانی این بحران برای آنها مناسب بوده است.» «اینکه به طور دقیق مشخص کنیم و بگوییم که [اعتراضات] به طور کامل مداخله روس ها بوده است کار دشواری خواهد بود، اما به قطع یقین هیچ شکی ندارم که آنها به نوعی در این بحران دست دارند.»

جیک سالیوان و جان کربی (John Kirby) سخنگوی پنتاگون، هیچ کدامشان به جزییات اطلاعات محرمانه و حساسی که ایالات متحده را وادار کرد که ناگهان نسبت به زمانبندی تسریع شده [تهاجم روسیه] هشدار بدهند اشاره ای نکردند. پیش از روز جمعه باور عمومی حکم می کرد که پوتین تا پس از پایان المپیک زمستانی منتظر می ماند تا از تحت الشعاع قرار دادن چین که یک متحد مهم محسوب می شود، اجتناب کند.

کربی روز دوشنبه در یک جلسه ارائه گزارش در پنتاگون گفت که در طول آخر هفته گذشته توان ارتش روسیه در مرز این کشور با اوکراین افزایش یافته که بر نگرانی ها در مورد اینکه ممکن است تهاجم یکی از همین روزها اتفاق بیافتد دامن زده است.

بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا
بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در کانادا آمریکا

کربی اضافه کرد که ایالات متحده هر گونه فعالیت سایبری روسیه را که ممکن است هدف آن ایجاد یک بهانه ساختگی برای حمله باشد را به دقت تحت نظر دارد.

کربی گفت «این یکی از دلایلی است که چرا ما سعی کردیم که در طول یک هفته و نیم گذشته، دو هفته گذشته در مورد احتمال استفاده از این نوع تاکتیک ها و رویه های غیر پویای مورد استفاده توسط روسیه صریح باشیم و اطلاعات خود را در میان بگذاریم.»

این چنین تاکتیک هایی می تواند«بذر درگیری مسلحانه احتمالی را بکارد، (از جمله) ایجاد یک نوع بهانه ای که اوکراین به ان واکنش نشان دهد و سپس (روسیه) بتواند ادعا کند که امنیت ملی انها مورد تهدید واقع شده بود.

جان ویور (John Weaver) استاد تحلیل اطلاعات محرمانه در یورک کالج در پنسیلوانیا گفت اینکه بتوان با هر سطحی از دقت تعیین کرد که آیا روسیه در ایجاد جرقه اولیه نا آرامی های اجتماعی به نمایش گذاشته شده در کانادا نقش داشته کار دشواری است.

ویور گفت اما این واقعیت که کانادا یکی از متحدان مهم و برجسته و شریک تجاری ایالات متحده، و یکی از کشورهای عضو جی ۷ (G7)، و عضور ناتو و بخشی از شبکه اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه فایو آیز (Five Eyes) است این کشور را به یکی از اهداف کاملا قابل قبول [برای روسیه] تبدیل می کند.

ویور گفت «معتقدم که احتمال بالایی وجود دارد که آنها [روسیه] در این جدال نقش و منافعی دارند، اما اینکه تا چه حد نقش دارند را واقعا نمی دانم.» «من این موضوع را غیر محتمل نمی دانم که قصد یا تلاشی برای برانگیختن شرایط وجود دارد تا توجه مردم را از آنچه در اروپای شرقی رخ می دهد دور کنند.»

همه قانع نشده اند [که روسیه نقش دارد].

ایتن پورتر (Ethan Porter) استاد روابط عمومی که مدیریت پژوهشکده اطلاعات نادرست / دروغ پراکنی را در موسسه داده ها، دموکراسی و سیاست در دانشگاه جورج واشنگتن به عهده دارد گفت که اعتراضات بیشتر از آنکه محصول مداخله خارجی باشد حاصل یک ترکیب قوی از قدرت بدون محدودیت شبکه های اجتماعی و شیوع پوپولیسم جناح راست در جهان است.

پورتر اضافه کرد «صرفا با درنظر گرفتن سابقه، ایفای یک نقش معنادار در به سرانجام رساندن چنین مداخله ای برای روسیه خارق العاده خواهد بود. مداخله «ناشیانه» آنها در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده در نهایت تاثیر محدودی داشت.

بر این اساس اعتراضات می تواند یک عامل مفید انحراف افکار برای یک «عامل آشوب (chaos agent)» مثل پوتین فراهم کند.

پورتر گفت «او [پوتین] نه در زمینه نظامی و نه در زمینه اقتصادی نمی تواند پیروز شود، بنابراین می تواند به نوعی با ایفای نقش جوکر در نظم جهانی دنیا و انجام دادن هر کاری که برای بی ثبات سازی حریف ها از عهده او بر می آید، با کسانی که دشمن خود می داند، پیروز شود.» «آنگونه که این مداخلات همگی ما را وادار می کند که برخی اوقات به هموطنان و همشهری های خود بی اعتماد باشیم و یا آنها را بی ارزش بشماریم؛ به نظر من از دیدگاه پوتین موفق ترین بخش این کمپین همین بوده است. لازم نیست مداخله موثر واقع شود اما می تواند همه را وادار کند که به نوعی از خود بپرسند «اینجا چه خبر است.»

بررسی احتمال دسیسه روسیه در اعتراضات کاروان کامیون ها در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا