جدیدترین اخبارجهان

آرژانتین به درخواست آمریکا دستور توقیف هواپیمای ونزوئلا را صادر کرد

قاضی دادگاهی در آرژانتین به درخواست آمریکا رای به توقیف هواپیمای ونزوئلایی داد

دادگاه فدرال آرژانتین با درخواست توقیف هواپیمای ونزوئلا موافقت کرد

فدریکو ویلنا، قاضی یکی از دادگاه های فدرال در آرژانتین به درخواست آمریکا رای توقیف هواپیمای باربری ونزوئلا که ایران به آن کشور فروخته را صادر کرد.

دادگاه فدرال آرژانتین با درخواست توقیف هواپیمای ونزوئلا موافقت کرد
دادگاه فدرال آرژانتین با درخواست توقیف هواپیمای ونزوئلا موافقت کرد

این هواپیما که توسط شرکت ایرانی ماهان ایر به شرکت هواپیمایی امتراسور ونزوئلا (Emtrasur airline) فروخته شده بود، در ماه ژوئن توسط مقامات آرژانتینی متوقف شد. شرکتهای ماهان ایر و امتراسور توسط ایالات متحده تحریم شده اند.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در ۶ ژوئن با محموله ای از قطعات خودرو از مکزیک وارد آرژانتین شده و از آنجایی که در آرژانتین به دلیل تحریم‌های ایالات متحده قادر به سوخت‌گیری نبوده به سمت مونته‌ویدئو (مونته‌ویدئو، پایتخت، بزرگترین شهر و بندر اصلی کشور اروگوئه) حرکت کرده، اما امکان سوخت گیری در آنجا نیز فراهم نشده و به بوئنوس آیرس بازگشت و همانجا قاضی دستور بازداشت هواپیما را صادر کرد.

این هواپیما در ۸ ژوئن در پایتخت آرژانتین به دستور قاضی بازداشت شد و این کشور تحقیقاتی را علیه خدمه آن که ۱۴ ونزوئلایی و ۵ ایرانی بودند به اتهام «جاسوسی و تروریسم» آغاز نمود. 

در پی این حادثه، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا این اقدام را دزدی هوایی توسط آمریکا خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

همزمان با جلسه دادگاه در آرژانتین، افرادی از جمله وزیر دادگستری ونزوئلا در برابر سفارت آرژانتین در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا تجمع کردند و خواستار بازگرداندن هواپیما و خدمه آن شدند.

دادگاه فدرال آرژانتین با درخواست توقیف هواپیمای ونزوئلا موافقت کرد
دادگاه فدرال آرژانتین با درخواست توقیف هواپیمای ونزوئلا موافقت کرد

رامون ولاسکوئز آراگوایان (Ramon Velasquez Araguayan) وزیر حمل و نقل ونزوئلا و گروهی از قانونگذاران نیز با اسکار لابورد (Oscar Laborde)، سفیر آرژانتین دیدار کردند تا بیانیه ای را که در آن کارکنان این خطوط هوایی تمایل خود را برای بازگشت خدمه و هواپیما به کشورشان ابراز کرده‌اند ارائه کنند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به تیمی از «متخصصان» این کشور دستور داد تا برای مذاکره به آرژانتین بروند.

روز گذشته، قاضی آرژانتینی درخواست آمریکا برای توقیف هواپیما را پذیرفت. طبق اخبار محلی این هواپیما که در فرودگاه بین المللی «ازیزا» زمین گیر شده توسط ماموران اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) بازرسی شده است.

روز پنجشنبه، سخنگوی دولت چپ میانه‌رو آرژانتین، گابریلا سروتی (Gabriela Cerruti) که به دنبال به حداقل رساندن درگیری آشکار بین دو کشور بود گفت «اظهارات انتقادی سیاستمداران ونزوئلا “بیان بازیگران مختلف از زندگی ونزوئلایی” است و به معنای “یک حادثه دیپلماتیک” نیست.»

فدریکو ویلنا، قاضی دادگاه فدرال در آرژانتین به درخواست آمریکا رای توقیف هواپیمای باربری ونزوئلا که ایران به آن کشور فروخته را صادر کرد.  اثرات تحریم های آمریکا  اثرات تحریم های آمریکا 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا