جدیدترین اخبارجهان

۴۹ سرباز ارمنستان در حمله نیروهای آذربایجان کشته شدند

ارمنستان می گوید ۴۹ سرباز این کشور در حملات آذربایجان به قره باغ کشته شدند

حمله آذربایجان به ارمنستان : کشته شدن ۴۹ سرباز ارمنی در قره باغ

نیروهای آذربایجان روز سه‌شنبه در یک حمله گسترده ارمنستان را گلوله باران کردند که منجر به کشته شدن حداقل ۴۹ سرباز ارمنی شد و نگرانی از درگیری های گسترده تر را شدت بخشید.

حمله آذربایجان به ارمنستان : کشته شدن 49 سرباز ارمنی در قره باغ
حمله آذربایجان به ارمنستان : کشته شدن ۴۹ سرباز ارمنی در قره باغ

آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که درگیر مناقشاتی بر سر قره باغ کوهستانی (Nagorno-Karabakh) هستند که بخشی از آذربایجان است اما از زمان پایان جنگ جدایی طلبانه در این منطقه در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی تحت حمایت ارمنستان بوده است.

آذربایجان در یک جنگ شش هفته ای در سال ۲۰۲۰ که بیش از ۶۶۰۰ کشته برجای گذاشت بخش های وسیعی از منطقه قره باغ کوهستانی را پس گرفت که این جنگ با یک توافق صلح با میانجیگری روسیه به پایان رسید.

مسکو که تحت این توافق حدود ۲،۰۰۰ سرباز را به عنوان حافظان صلح در منطقه مستقر کرده است صبح روز سه‌شنبه به سرعت برای میانجی‌گری آتش‌بس اقدام کرد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این آتش‌بس برقرار می‌ماند یا خیر.

به گفته وزارت دفاع ارمنستان درگیری‌ها دقایقی پس از نیمه‌شب آغاز شد و نیروهای آذربایجانی بخش هایی از ارمنستان را هدف رگبار توپخانه ای و حملات پهپادی قرار دادند.

جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهایش در پاسخ به «تحریکات گسترده» ارتش ارمنستان متقابلا شلیک کرده‌اند و مدعی شد که نیروهای ارمنستان مین گذاری کرده‌اند و بارها به مواضع نظامی آذربایجان شلیک کرده‌اند که منجر به تلفات نامشخص و آسیب به زیرساخت های نظامی شده است.

ترکیه که متحد آذربایجان است نیز ارمنستان را مقصر این خشونت ها دانست. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از ایروان خواست تا «اقدامات تحریک آمیز» خود را متوقف کند و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه پس از گفتگو با همتایان خود در باکو «نگرش تهاجمی و اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان» را محکوم کرد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه در سخنانی در پارلمان گفت که دست کم ۴۹ سرباز ارمنی بر اثر گلوله باران آذربایجان کشته شده‌اند.

دولت ارمنستان اعلام کرد که این کشور طبق معاهده مودتی که بین این دو کشور است رسماً از روسیه درخواست کمک خواهد کرد و همچنین از سازمان ملل متحد و سازمان پیمان امنیت جمعی که یک اتحاد امنیتی تحت تسلط مسکو متشکل از کشورهای شوروی سابق شامل ارمنستان است نیز درخواست کمک خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه از هر دو طرف خواست «از تشدید تنش ها خودداری کنند و خویشتن داری نشان دهند» و ابراز امیدواری کرد که آتش بس که صبح امروز با میانجیگری مسکو برقرار شد، برقرار بماند.

حمله آذربایجان به ارمنستان : کشته شدن 49 سرباز ارمنی در قره باغ
حمله آذربایجان به ارمنستان : کشته شدن ۴۹ سرباز ارمنی در قره باغ

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان  نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان  نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا