جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

طبق گزارش جدید اکوفکس میزان بدهی غیر وام مسکن کانادایی ها به بالاترین سطح بی سابقه رسیده است

اکوفکس گفت متوسط بدهی غیر وام مسکن با بیش از ۲.۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۱،۰۰۰ دلار رسید

اکوفکس گفت میزان بدهی غیر وام مسکن کانادایی ها به بالاترین سطح بی سابقه رسیده است

طبق گزارش جدید اکوفکس کانادا (Equifax Canada) میزان بدهی غیر وام مسکن که کانادایی ها بدهکارند رو به افزایش می‌باشد و به دلیل وام های جدید و مخارج بالاتر ناشی از تورم میزان بدهی ها افزایش یافته است.

اکوفکس گفت میزان بدهی غیر وام مسکن کانادایی ها به بالاترین سطح بی سابقه رسیده است
اکوفکس گفت میزان بدهی غیر وام مسکن کانادایی ها به بالاترین سطح بی سابقه رسیده است

گزارشی که روز سه شنبه توسط اداره رتبه بندی اعتباری اکوفکس منتشر شد می گوید که متوسط بدهی غیر وام مسکن به ازای هر مصرف کننده در سه ماهه دوم با ۲.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲۱،۱۲۸ دلار رسیده است.

اکوفکس گفت میزان بدهی غیر وام مسکن کانادایی ها به بالاترین سطح بی سابقه رسیده است
اکوفکس گفت میزان بدهی غیر وام مسکن کانادایی ها به بالاترین سطح بی سابقه رسیده

ربکا اوکس (Rebecca Oakes) معاون رئیس تحلیل های پیشرفته در اکوفکس کانادا گفت که استرس مالی در شُرف تبدیل شدن به یک مسئله جدی برای تعداد بسیار بیشتری از کانادایی ها است.

اوکس در بیانیه‌ای گفت «تاثیر [افزایش استرس مالی] بر اعتبار مصرف کنندگان نه تنها در مخارج روزانه کارت اعتباری بلکه در سایر بدهی های غیر وام مسکن مانند وام خرید خودرو و خط اعتباری* نیز مشهود است به طوری که مجموع مبلغ برداشت از خط اعتباری نیز رو به افزایش می‌باشد.»

(* خط اعتباری: خط اعتباری یک منبع کارآمد از وجوه است که می‌تواند به آسانی در اختیار وام گیرندگان قرار بگیرد. (منظور از کارآمدی سرعت، هزینه پایین و سهولت دسترسی است). بهره فقط به پولی تعلق می‌گیرد که برداشت می‌شود.)

اکوفکس گفت که مجموع مبلغ برداشت شده از کارت اعتباری پس از چهارمین سه ماهه ۲۰۱۹ تاکنون به بالاترین سطح خود افزایش یافته و میانگین سقف اعتبار روی کارت های جدید بیش از ۵،۸۰۰ دلار است که بالاترین رقم در هفت سال گذشته می‌باشد.

اوکس گفت مخارج هزینه شده با کارت های اعتباری به بالاترین سطح بی سابقه رسیده است.

ربکا اوکس گفت «تقاضای بالای مصرف کنندگان برای کارت های اعتباری به معنای یک بازار رقابتی برای وام دهندگان است. در نتیجه سقف اعتبار ارائه شده روی کارت های جدید بسیار بالاتر از رقمی است که ما در دوره‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم.»

در مجموع اکوفکس می گوید که کل بدهی غیر وام مسکن با ۵.۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۹۱.۴ میلیارد دلار رسیده در حالی که کل بدهی مصرف کنندگان در سه ماهه دوم با ۸.۲ درصد افزایش نسبت به سه ماهه مشابه از سال گذشته به ۲.۳۲ تریلیارد دلار افزایش یافته است.

این گزارش خاطر نشان می کند که به دلیل اندکی آرام تر شدن بازار مسکن در ماه های جدید مجموع بدهی وام مسکن جدید در سه ماهه دوم ۱۶.۴ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال علیرغم آرام شدن بازار مسکن متوسط مبلغ وام مسکن برای خریداران خانه اولی در سه ماهه دوم تنها ۰.۵ درصد نسبت به سه ماهه اول کاهش داشته در حالی که متوسط اقساط ماهانه ۱۰ درصد افزایش یافته است.

اوکس گفت «آرام شدن بازار مسکن در کانادا نباید با افزایش توان خرید اشتباه گرفته شود.»

«توان خرید مسکن نه تنها به قیمت خانه ها، بلکه به تعهدات اقساط ماهانه وام مسکن بستگی دارد. نرخ بهره بالاتر در ترکیب با نرخ تورم بالا می تواند مخارج ماهانه مصرف کننده را به طور جدی تحت فشار قرار دهد در حالی که بسیاری از متقاضیان ممکن است به سختی بتوانند واجد شرایط دریافت یک وام مسکن باشند.»

گزارش اکوفکس می گوید که متوسط مبلغ وام برای وام های مسکن جدید در کانادا بیش از ۳۶۷،۰۰۰ دلار بوده در حالی که متوسط وام های مسکن برای خریداران خانه اولی بیش از ۴۳۰،۰۰۰ دلار است.

اکوفکس گفت ورشکستگی مصرف کنندگان به بالاترین سطح از زمان شروع پاندمی رسیده که عامل اصلی آن افزایش طرح های اظهارنامه مصرف کننده* است.

(*اظهارنامه مصرف کننده یا طرح پیشنهادی (Consumer Proposal) یک نوع قرارداد رسمی بازپرداخت به اعتبار دهندگان یا طلبکاران تحت قانون ورشکستگی و عجز از پرداخت دیون بدون اعلام ورشکستگی است.)

گزارش اکوفکس در حالی منتشر می شود که اقتصاددانان پییش بینی می کنند که بانک مرکزی کانادا روز چهارشنبه در تلاش خود برای مبارزه با نرخ تورم مجددا افزایش نرخ بهره قابل ملاحظه دیگری را اعلام کند.

خبر اخبار کانادا خبر اخبار کانادا    خبر اخبار کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا