جدیدترین اخبارجهان

آذربایجان هشدار سفر به ایران صادر کرد

جمهوری آذربایجان در رابطه با سفر به ایران به اتباع خودش هشدار داد

جمهوری آذربایجان پس از حمله به سفارت، هشدار سفر به ایران صادر کرد

درپی افزایش تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک بین تهران و باکو، جمهوری آذربایجان روز سه شنبه با اشاره به “وضعیت ناپایدار” و “حمله تروریستی” اخیر به نمایندگی دیپلماتیک خود در تهران، هشدار سفر به شهروندان خود که قصد سفر به ایران را دارند، صادر کرد.

در اطلاعیه‌ وزارت خارجه آذربایجان آمده است: با توجه به وضعیت ناپایدار جمهوری اسلامی ایران و حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک کشورمان، به اتباع جمهوری آذربایجان توصیه می شود تا در صورت لزوم از سفر به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین به آن دسته از شهروندان آذربایجانی که قصد سفر به ایران دارند تاکید کرد که در نهایت احتیاط و ایمنی به این سفر بروند.

به اتباع جمهوری‌آذربایجان که هم اکنون در جمهوری اسلامی ایران به سر می برند توصیه می شود نکات ایمنی و ایمنی را رعایت کنند.

روز جمعه یک مرد مسلح با اسلحه کلاشینکف به داخل ساختمان سفارت آذربایجان در تهران حمله و تیراندازی کرد که در نتیجه آن رئیس امنیت سفارت کشته و دو نگهبان زخمی شدند. این حمله مسلحانه با محکومیت شدید در سراسر جهان مواجه شد.

روز یکشنبه، باکو ۵۳ نفر از جمله دیپلمات های شاغل در سفارت و اعضای خانواده آنها را تخلیه کرد.

یک حمله، دو دیدگاه

یاسین حسین زاده، عضو جنبش حسینیون تحت حمایت و مرتبط با سپاه تروریستی پاسداران مهاجم مسلحی است که به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یک مقام امنیتی این کشور شد، حمله کرده است.

این حمله از سوی کشور آذربایجان یک حمله تروریستی خوانده شد، اما جمهوری اسلامی آن را به دلیل غرایز شخصی و بر اساس تصمیم فرد می‌خواند.

پیرو آن، آذربایجان سفارتش را در تهران تخلیه کرده و به اتباع خودش در ایران توصیه کرد با توجه به جو ناپایدار در ایران و انجام این اقدام تروریستی علیه نمایندگی دیپلماتیک آذربایجان از سفر به ایران اجتناب کنند.

بر همین اساس یکشنبه گذشته یک هیات دیپلماتیک شامل علی علیزاده، سفیر و کارکنان سفارت آذربایجان و خانواده هایشان همراه با پیکر اورخان عسگر اف نیروی امنیتی کشته شده در حمله مسلحانه به سفارت این کشور با یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به جمهوری آذربایجان تهران را به مقصد باکو ترک کردند.

درعین حال ایهان حاجی زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت که تخلیه سفارت این کشور به معنی قطع کامل روابط دیپلماتیک آن با ایران نیست.

محمد باقر قلیباف، رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز طی سخنانی خطاب به مقامات آذربایجان هشدار داد که دست به تصمیمات احساسی نزنند و هرگونه اقدام احساسی را از سوی این کشور مشمول تبعات دراز مدت برای آنها دانست.

درپی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار شد.

پیش از این باکو از راه افتادن کمپین هایی علیه جمهوری‌آذربایجان در ایران خبر داده و اظهار نگرانی کرده بود و پس از این حمله مسلحانه، ایجاد این کمپین‌ها را در بروز این حادثه موثر خواند.

در آبان گذشته نیز یکی از عوامل مهم در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در ایران را از اتباع جمهوری‌آذربایجان معرفی کردند که از طریق فرودگاه حیدر علی اف در باکو به تهران و سپس شیراز رفته بود. یاسین حسین زاده  یاسین حسین زاده

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا