ایرانجدیدترین اخبارجهان

اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه پاسداران ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت

اقلیم کردستان می‌گوید در حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل مناطق غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اند

اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه پاسداران ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت

رسانه دولتی ایران گزارش داد که سپاه پاسداران ایران مسئولیت ۱۲ فروند موشک بالستیک را که در ساعات اولیه روز یکشنبه به اربیل پایتخت اقلیم کردستان در شمال عراق اصابت کرد را بر عهده گرفت و افزود که این حمله علیه “مراکز استراتژیک” اسرائیل در اربیل بوده است.

به گفته دولت اقلیم کردستان، این موشک‌ها کنسولگری ایالات متحده را در میان سایر سایت‌ها هدف قرار دادند.

این حمله موشکی در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، پس از درخواست روسیه در آخرین لحظه، قدرت‌های جهانی را [علیرغم داشتن متنی تا حد زیادی کامل شده] مجبور به توقف مذاکرات برای مدت نامعلومی کرد تا احیای برجام با چشم‌انداز فروپاشی مواجه شود.

وزارت کشور کردستان گفت این موشک‌ها که ساختمان جدید کنسولگری ایالات متحده و یک منطقه مسکونی مجاور را هدف قرار دادند، تنها خسارت مادی به بار آورد و یک غیرنظامی زخمی شد.

یک مقام امنیتی عراق به رویترز گفت که این موشک‌ها ساخت ایران است.

اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه پاسداران ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت
اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه پاسداران مسئولیت را بر عهده گرفت

رسانه دولتی ایران گزارش داد که سپاه پاسداران ایران با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله موشکی به “مراکز استراتژیک” اسرائیل در اربیل را بر عهده گرفت.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه تکرار حملات اسرائیل با پاسخ سخت، قاطع و مخرب مواجه خواهد شد.

یک مقام آمریکایی ایران را مسئول حمله اوایل روز یکشنبه دانست اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

سخنگوی اقلیم کردستان به مقامات منطقه گفت که حمله روز یکشنبه تنها مناطق مسکونی غیرنظامیان را هدف قرار داد نه یک پایگاه خارجی و از جامعه جهانی خواست تا تحقیقاتی را انجام دهد.

به طور جداگانه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آن را یک “حمله ظالمانه” خواند اما گفت که هیچ آمریکایی آسیب ندیده و هیچ آسیبی به تاسیسات دولت ایالات متحده در اربیل وارد نشده است. ماتیو اچ. تولر (Mathew H. Tueller) سفیر آمریکا در عراق این حمله را محکوم کرد و گفت «عناصر رژیم ایران مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته اند و باید پاسخگو باشند.»

وزارت خارجه فرانسه گفت حمله موشکی روز یکشنبه به اربیل، تلاش‌ها برای پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای با ایران را تهدید می‌کند.

نیروهای آمریکایی مستقر در مجتمع فرودگاه بین‌المللی اربیل در گذشته مورد هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته‌اند که واشینگتن گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران را مقصر آن می‌داند، اما چندین ماه است که چنین حملاتی رخ نداده است.

ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره حمله روز یکشنبه گفت که در مورد گزارش های مطبوعات خارجی اظهار نظر نمی کند و دفتر نخست وزیر نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

در نشانه دیگری از افزایش تنش‌های منطقه‌ای، ایران نیز روز یکشنبه دور پنجم مذاکرات با رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی را که قرار بود روز چهارشنبه در بغداد برگزار شود، به حالت تعلیق درآورد.

آخرین باری که موشک‌های بالستیک به سمت نیروهای آمریکایی شلیک شد در ژانویه ۲۰۲۰ بود؛ انتقام‌جویی ایران برای ترور قاسم سلیمانی فرمانده نظامی این کشور در فرودگاه بغداد.

هیچ یک از پرسنل آمریکایی در حمله ۲۰۲۰ کشته نشدند اما بسیاری از آنها از ناحیه سر آسیب دیدند.

اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه پاسداران ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت
اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت

عراق و سوریه در همسایگی ایران به طور مرتب صحنه خشونت بین ایالات متحده و ایران بوده است. شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در هر دو کشور حمله کرده‌اند و واشینگتن در مواردی با حملات هوایی تلافی کرده است.

رسانه دولتی ایران هفته گذشته اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل در سوریه در روز دوشنبه دو تن از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شدند. سپاه پاسداران متعهد شد که انتقام بگیرد. اسرائیل انجام این حمله را تایید نکرده است.

تحلیلگران می‌گویند که حمله روز یکشنبه بیشتر انتقام حملات هوایی هفته گذشته اسرائیل در سوریه بود تا حمله به ایالات متحده.

حمیدرضا عزیزی، عضو مدعو در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیتی آلمان گفت «ایران حملاتی را علیه اهداف آمریکایی انجام داده بود و از انتشار آن ابایی نداشت.»

من این را بیشتر به عنوان یک علامت هشدار برای اسرائیل و نمایش قدرت در مذاکرات می دانم.

سخنگوی اقلیم کردستان به مقامات منطقه گفت هیچ وقفه پروازی در فرودگاه اربیل وجود ندارد.

ساکنان اربیل ویدئوهایی را در اینترنت منتشر کردند که چندین انفجار بزرگ را نشان می داد و برخی گفتند که انفجارها خانه های آنها را لرزاند.

عراق از زمان شکست گروه اسلامگرای سنی دولت اسلامی در سال ۲۰۱۷ توسط ائتلافی سست متشکل از نیروهای عراقی، تحت رهبری ایالات متحده و ایران، تحت بی ثباتی مزمن قرار گرفته است.

ایالات متحده و بسیاری از مقامات عراقی می گویند که از آن زمان، شبه نظامیان همسو با ایران به طور منظم به پایگاه های نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده در عراق حمله کرده اند. ایران دست داشتن در این حملات را رد می‌کند.

اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق / سپاه پاسداران ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت
اصابت موشک‌های بالستیک به اربیل عراق/ سپاه پاسداران ایران مسئولیت را عهده گرفت

#حمله_موشکی_سپاه_پاسداران_به_اربیل #توافق_هسته‌ای_ایران #سپاه_پاسداران_ایران #شلیک_به_برجام  #حمله_به_پایگاه‌های_آمریکا   #حمله_به_کنسولگری_آمریکا    #حمله_به_اربیل_عراق    حمله به پایگاه‌های آمریکا   حمله به کنسولگری آمریکا    حمله به اربیل عراق  حمله به پایگاه‌های آمریکا   حمله به کنسولگری آمریکا    حمله به اربیل عراق  حمله به پایگاه‌های آمریکا   حمله به کنسولگری آمریکا    حمله به اربیل عراق

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا