ایرانجدیدترین اخبار

جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری می گوید بانک مسئول جبران خسارت نیست

جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی

دزدان حرفه‌ای ساعت یکِ بامداد ۱۴ خرداد از قسمت پارکینگ ساختمان بانک وارد بانک ملی شعبه دانشگاه شدند، دوربین‌ها و دستگاه ضبط فیلم را تخریب و سرقت کردند تا ردی از خود باقی نگذارند و سپس دارایی های ارزشمند درون بیش از ۱۵۰ صندوق امانات را سرقت کردند.

شعبه دانشگاه بانک ملی یکی از ساختمان هایی است که نقشه و ماکت ساختمان آن به راحتی با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی است. از ساختمان بانک ملی شعبه دانشگاه که در سال ۱۳۳۷ ساخته شده به عنوان شاهکار یورن اوتزن معمار مشهور دانمارکی و خالق اپرای سیدنی نام برده می شود. اوتزن در سفر‌هایی که به ایران داشت بر مراحل ساخت ساختمان بانک دانشگاه نظارت کرده بود.

کارآگاهان پلیس آگاهی تهران در تحقیقات خود جزئیات تازه‌ای از سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه را کشف کردند. در حال حاضر تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی در ساختمان شعبه مستقر شده اند و برخی از کارکنان این شعبه را نیز به دلیل اهمال و سهل انگاری بازداشت کرده اند.

در همین ارتباط رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره شنیدن صدای آژیر خطر توسط رئیس بانک و بی‌توجهی به آن گفت «خبر منتشر شده درباره به صدا در آمدن آژیر خطر یا ارسال هشدار به رئیس بانک صحت ندارد.»

حسن مونسان عضو هیات‌مدیره بانک ملی درباره علت به صدا در نیامدن آژیر خطر گفت سارقان تیمی حرفه‌ای بوده‌اند و سیستم‌ها را از کار انداخته بودند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ بدون اشاره به مسیر ورود سارقان به بانک گفت «دزدان از روش تخریب استفاده کرده و کلیدی برای باز کردن در نداشته‌اند. آن‌ها وارد طبقه منفی یک شدند که مخازن در آنجا قرار داشت و حدود ۲۴۰ صندوق را تخریب و از ۱۵۰ صندوق سرقت کرده‌اند.» البته بانک ملی دیروز و دو روز بعد از سرقت از تخریب ۱۶۸صندوق امانت خبر داد و اشاره‌ای به میزان سرقت نکرد.

ماموران پلیس در ادامه تحقیقات خود پی بردند که در یک مورد سرقت ناکام در تعطیلات عید فطر، سارقان شبانه و از محوطه پشتی بانک وارد ساختمان بانک شعبه دروازه دولت شده بودند و با الگویی مشابه تجهیزات امنیتی را از کار انداخته بودند اما بانک را به هم نریخته بودند و ظاهرا هدفشان صرفا صندوق‌های امانات بوده است. در این مورد سارقان از دستگاه‌های فرز و هوابرش برای بریدن قفل و بخشی از در آهنی منتهی به بخش صندوق امانات شعبه دروازه دولت استفاده کرده بودند، اما موفق نشده بودند.

حسن مونسان، عضو هیات‌مدیره بانک ملی گفت دزدان بانک ملی شعبه دانشگاه با دستگاه برش و دیلم در‌ها را باز کرده و بعد از ورود به مخزن، با دیلم صندوق‌ها را باز کرده‌اند. در این شعبه هزار صندوق امانات وجود دارد که سارقان ۲۵۰ صندوق را تخریب کرده‌اند. داخل ۱۶۲ صندوق، اموال امانی مشتریان و بقیه را خالی کرده اند.

به گفته پلیس سارقان که اعضای یک باند حرفه‌ای هستند پس از ناکامی در اولین سرقت این بار شعبه بانک ملی دانشگاه را هدف قرار دادند و با تخریب دیوار، وارد محوطه بانک شده و خود را به طبقه منفی یک، یعنی محل مخازن بانک رساندند و پس از باز کردن ۲۵۰‌صندوق از داخل ۱۶۲صندوق، اموال قیمتی را ربودند. سارقان از سرقت جعبه‌های محتوی طلا، اسناد، مدارک و دسته چک‌ها خودداری کرده بودند که نشان می دهد سارقان حرفه‌ای بوده اند و سرقت اسناد و مدارک می توانست احتمال گرفتار شدن آنها را افزایش دهد.

بانک ملی شعبه دانشگاه این روزها محل مراجعه مشتریان خشمگین و نگران است که با اعتماد به امنیت بانک، دارایی های ارزشمند خود از جمله پول، طلا، ارز، اسناد و مدارک را در صندوق امانات بانک به امانت گذاشته‌اند. یکی از مشتریان که خانم جوانی است می گوید «وقتی می‌خواستم اینجا صندوق بگیرم، اطمینان دادند نکات امنیتی رعایت شده، اما به‌راحتی مورد دستبرد قرار گرفته است. خواهرم چند سکه داده بود تا برایش نگه دارم که در صندوق گذاشتم، اما حالا باید به خاطر سهل‌انگاری بانک تاوان بدهم.»

یکی دیگر از مشتریان گفت «تعدادی سکه، طلا‌های همسرم و خانواده‌ام، دلار و… که ارزش میلیاردی داشت را داخل صندوق این بانک گذاشته بودم. چند ماه قبل، دزد به خانه‌مان زد، اما اموال زیادی سرقت نکرد به همین علت ترسیدم و اموال با‌ارزش کم‌حجم را در صندوق امانات بانک گذاشتم. بانک اموال ما را بیمه نکرده و حتی نمی‌داند داخل صندوق‌ها چه اموالی گذاشته‌ایم. الان چطور می‌خواهد خسارت ما را برآورد کند؟»

زنی که به‌تازگی پول و طلاهایش را در این صندوق گذاشته می‌گوید «چون مشتری خاص نبودم، این شعبه را انتخاب کردم و ۱۲میلیون تومان حساب قرض‌الحسنه باز کرده و اجاره پرداخت می کردم. به اداره حقوقی بانک در میدان هفت‌تیر رفتم و خواستار جبران خسارت شدم.»

دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی درباره مسئولیت بانک ملی در ارتباط با سرقت صندوق‌های امانات گفت با توجه به اصول و مبانی حقوقی در این سرقت ظاهرا هیچگونه مسئولیتی متوجه بانک ملی ایران نباید باشد.

با این حال روابط‌عمومی بانک ملی دیروز اعلام کرد هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی برای تعیین بازپرس ویژه به مظنور رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان انجام شده است و با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت برای جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام خواهد شد.

جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی  جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی  جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی  جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی  جزئیات جدید از ماجرای دستبرد دزدان حرفه‌ای به صندوق امانات بانک ملی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا