جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را با ۷۵ واحد پایه افزایش به ۳.۲۵ درصد رساند

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ۷۵ صدم درصد افزایش و پیش‌بینی می‌کند در آینده نزدیک افزایش دیگری نیز اعمال شود

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را با ۷۵ واحد پایه افزایش به ۳.۲۵ درصد رساند

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره یک شبه خود را ۷۵ واحد پایه (۷۵ صدم درصد) افزایش داد و نرخ سیاست گذاری شده بهره خود را از ۲.۵ درصد به ۳.۲۵ درصد رساند. بانک مرکزی کانادا در تلاش برای بازگرداندن نرخ بهره به هدف دو درصدی تعیین شده از ماه مارس تاکنون نرخ بهره خود را ۳۰۰ واحد پایه افزایش داده که پرشتاب‌ترین روند افزایش نرخ بهره از اواسط دهه ۱۹۹۰ است.

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را با 75 واحد پایه افزایش به 3.25 درصد رساند
بانک‌مرکزی کانادا نرخ‌بهره را با ۷۵ واحد پایه افزایش به ۳.۲۵ درصد رساند

بانک مرکزی کانادا جنگ در اوکراین، تداوم برقراری منع آمد و شد کووید-۱۹ در چین و نوسان قیمت کالاها را به عنوان عوامل اصلی افزایش جهانی نرخ تورم عنوان کرده است.

سازمان آمار کانادا گزارش داد که نرخ بهره در جولای به ۷.۶ درصد افزایش یافت که نسبت به اوج ۸.۱ درصدی در ماه جون کاهش یافته است. کاهش نرخ تورم عمدتا به دلیل کاهش قیمت بنزین بوده است؛ اگرچه سایر شاخص‌های قیمت برای مواد غذایی و خدمات همچنان بالا هستند.

 با این حال بانک مرکزی می گوید که شاخص هسته تورم همچنان رو به افزایش است که باعث به وجود آمدن ریسک بیشتر در زمینه تثبیت افزایش قیمت ها می شود. بانک مرکزی کانادا پیش بینی می کند که برای پایین آوردن نرخ تورم تا سطح هدف ۲ درصدی تعیین شده افزایش های بیشتری در نرخ سیاست گذاری بهره لازم است.

کوین پیج (Kevin Page) رئیس و مدیر عامل مؤسسه مطالعات مالی و دموکراسی در دانشگاه اتاوا می گوید «آنها [بانک مرکزی] شرایط را برای افزایش بیشتر نرخ ها مهیا کرده اند. آنها [بانک مرکزی] احتمالاً باید نرخ بهره سیاست گذاری شده خود را به ۴ درصد برسانند.»

بانک‌مرکزی کانادا در جولای نرخ بهره خود را ۱۰۰ واحد پایه (۱ درصد) افزایش داد و به ۲.۵ درصد رساند که بالاترین افزایش نرخ بهره از آگوست ۱۹۹۸ بود. تیف مکلم (Tiff Macklem) رئیس بانک مرکزی کانادا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این تصمیم یک «فرود نرم» همراه با دستیابی به کنترل مجدد نرخ تورم را برای اقتصاد کانادا را وعده داده بود.

(فرود نرم: کاهش ملایم رشد اقتصادی)

مکلم در مصاحبه‌ای با سی‌تی‌وی نشنال نیوز در ۲۰ جولای گفت «ما فکر می کنیم راهی برای فرود نرم وجود دارد، اما من کاملا صادقانه بگویم که راه رسیدن به این فرود نرم در حال محدود شدن است.»

تولید ناخالص داخلی کانادا ۳.۳ درصد در طول سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ رشد کرد که اندکی پایین تر از سطح پیش بینی شده چهار درصدی بانک مرکزی است.

بانک‌مرکزی پیش بینی می کند رشد اقتصادی به روند کاهشی خود در نیمه دوم سال ادامه خواهد داد و سطح تقاضا را به سطح عرضه در اقتصاد کانادا بازخواهد گرداند.

بانک‌مرکزی کانادا اعلام تغییرات بعدی نرخ بهره خود را برای ۲۶ اکتبر برنامه ریزی کرده است.

اخبار کانادا  اخبار کانادا  اخبار کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا