جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را به ۱.۵ درصد افزایش داد

بانک‌مرکزی کانادا نرخ بهره اصلی را با ۵۰ واحد افزایش به ۱.۵ درصد رساند

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را به ۱.۵ درصد افزایش داد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره اصلی خود را ۵۰ واحد افزایش داد و به ۱.۵ درصد رساند و همچنین قصد دارد به انقباض کمی در سیاست پولی خود ادامه دهد. افزایش نرخ بهره در حالی صورت می‌گیرد که بانک بر این باور است که احتمالاً در کوتاه‌مدت قبل از اینکه تورم روند کاهشی پیدا کند ابتدا افزایش خواهد یافت.

بانک مرکزی می‌گوید به افزایش نرخ‌های بهره برای مبارزه با تورم ادامه می‌دهد و «آماده‌ است که در صورت نیاز برای برآورده ساختن تعهدات خود در مورد رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی، با قدرت بیشتری عمل کند.»

بانک معتقد است که با توجه به اینکه ۷۰ درصد از اقلام مورد ارزیابی در محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده [که معیار اصلی تورم محسوب می شود] بالاتر از ۳ درصد قرار دارد، «خطر ریشه دار شدن تورم بالا افزایش یافته است.» در ماه اپریل، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به ۶.۸ درصد رسید، که بالاترین رقم در ۳۱ سال گذشته است.

بانک مرکزی کانادا خاطرنشان کرد که تورم بالاتر نیز در راه است چرا که سرعت اقتصاد جهانی به دلیل جنگ در اوکراین، قرنطینه ناشی از کووید در چین و ادامه اختلالات زنجیره تامین و عرضه در حال کاهش است. جنگ در اوکراین انرژی و کالاهای کشاورزی را به طور خاص تحت فشار قرار داده، و بانک مرکزی کانادا معتقد است این وضعیت به ویژه بر اقتصاد اروپا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بانک مرکزی کانادا علیرغم چشم انداز تاریک جهانی می گوید که اقتصاد کانادا در حال حاضر «به وضوح در شرایط تقاضای مازاد عمل می کند.» بانک مرکزی به رشد تولید ناخالص داخلی ۳.۱ درصدی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، کمبود گسترده نیروی کار و رشد دستمزد به عنوان دلیلی بر فعالیت قوی بازار اشاره می کند. بانک همچنین انتظار دارد رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نیز «قوی» باشد.

یکی از جنبه های اقتصاد کانادا که نشانه هایی از کاهش قیمت در آن دیده می شود بازار مسکن است که بانک مرکزی معتقد است در حال تعدیل از «سطح قیمتهای فوق العاده بالا» است.

بانک مرکزی علاوه بر این قصد دارد سیاست انقباض کمی خود را با فروش اوراق قرضه دولت کانادا که در طول پاندمی خریداری کرده است، ادامه دهد. ترازنامه بانک مرکزی در دسامبر ۲۰۲۱ با در اختیار داشتن ۴۳۵ میلیارد دلار اوراق قرضه به اوج خود رسید، اما در پایان اپریل ۲۰۲۲ به ۴۱۷ میلیارد دلار کاهش یافت. بانک مرکزی قبل از پاندمی در مارس ۲۰۲۰ دارای ۸۰ میلیارد دلار اوراق قرضه بود.

بانک مرکزی علیرغم برنامه ریزی برای کاهش تعداد اوراق قرضه خود، سیاست افزایش نرخ بهره را به عنوان «ابزار اصلی سیاست پولی خود می بینید، که در کنار آن انقباض کمی به عنوان یک ابزار مکمل عمل می کند.»

اعلام نرخ بهره بعدی برای ۱۳ جولای برنامه ریزی شده است.

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را به 1.5 درصد افزایش داد
بانک‌مرکزی کانادا نرخ بهره را به ۱.۵ درصد افزایش داد

نرخ بهره کلیدی  نرخ بهره کلیدی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا