آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد

بانک مرکزی کانادا به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی همچنان نرخ بهره کلیدی هدف را بدون تغییر حفظ می‌کند

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد

بانک مرکزی کانادا روز چهارشنبه ضمن هشدار نسبت به تأثیرگذاری موج چهارم پاندمی و گلوگاه‌های عرضه بر بازیابی اقتصادی، تعیین نرخ بهره کلیدی را به تعویق انداخت. بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را بدلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ 

بانک مرکزی تعیین هدف خود برای نرخ شبانه* که آن را محدوده پایینی نرخ بهره مؤثر (effective lower bound) می‌نامد را روی ۰.۲۵ درصد حفظ کرد و گفت علاوه بر این برنامه تسهیل کمّی خود را با خرید اوراق قرضه طبق آهنگ هدف ۲ میلیارد دلار در هفته ادامه می‌دهد.

(* نرخ بهره شبانه: نرخ بهره شبانه نرخ بهره ایست که در آن یک نهاد سپرده‌گذاری، معمولاً بانک‌ها یک‌شبه قرض می‌دهند یا قرض می‌گیرند. در بسیاری از کشورها نرخ بهره شبانه نرخی است که بانک مرکزی برای تعیین سیاست پولی مشخص می‌کند. نرخ بهره شبانه به‌طور غیرمستقیم بر نرخ وام مسکن تأثیر می‌گذارد.)

(تسهیل کمّی: که خرید دارایی بزرگ‌مقیاس نیز نامیده می‌شود، یک سیاست پولی نامتعارف است که بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از افت عرضه پول هنگام نامؤثر بودن سیاست استاندارد پولی مورد استفاده قرار می‌دهند. یک بانک مرکزی از طریق خریدن مقادیر مشخص ذخایر مالی از بانک‌های تجاری و دیگر نهادهای خصوصی تسهیل کمّی می‌کند، نتیجتاً پایه پولی را افزایش می‌دهد.) بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد
بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را بدلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ

بانک مرکزی در مورد تصمیم خود گفت «طبق قضاوت شورای حاکم بانک مرکزی اقتصاد کانادا هنوز از ظرفیت مازاد قابل‌توجهی برخوردار است و بازیابی اقتصاد همچنان نیازمند حمایت فوق‌العاده از سیاست‌های پولی است.»

بانک مرکزی گفت که همچنان انتظار دارد که بازیابی اقتصادی در نیمه دوم تقویت شود اگرچه موج چهارم پاندمی و مسائل مربوط به عرضه ممکن است بازیابی اقتصادی را با مشکلاتی مواجه کند.

علاوه بر این بانک مرکزی تعهد خود نسبت به حفظ نرخ تنظیم روند در حد نزدیک به صفر را دوباره تکرار کرد که قرار است این تعهد تا هنگامی‌که اقتصاد آمادگی لازم برای مدیریت یک افزایش نرخ را پیدا کند ادامه داشته باشد، البته بانک مرکزی انتظار ندارد که این آمادگی قبل از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به دست آید.

تصمیم‌گیری در مورد این نرخ پس از انتشار گزارشی در هفته پیش انجام شد که نشان می‌داد اقتصاد با نرخ سالیانه ۱.۱ درصد در سه‌ماهه دوم منقبض ‌شده است و مرکز آمار کانادا گفته بود که برآورد اولیه این مرکز برای جولای برابر با ۰.۴ درصد انقباض برای اولین ماه از سه‌ماهه سوم بوده است.

سری تانابالاسینگام (Sri Thanabalasingam) اقتصاددان ارشد بانک تی‌دی (TD Bank) گفت که بانک مرکزی کانادا توجه دقیق و ویژه‌ای به ارقام نرخ اشتغال و تورم در گزارش پیش رو خواهد داشت.

تانابالاسینگام در گزارشی نوشت «افزایش قابل‌توجه در میزان اشتغال در آگوست همراه با تعدیل فشار قیمت‌ها باید بانک مرکزی را در مسیر کاهش تدریجی محرک‌های پولی (کمک‌های مالی به مردم) در سه‌ماهه‌های بعدی قرار دهد.» «بااین‌حال اگر گزارش میزان استخدام مأیوس‌کننده باشد یا نرخ تورم بالاتر رفته باشد در این صورت شورای حاکم بانک مرکزی با موازنه دشوارتری مواجه خواهد بود. تقویت محرک‌های پولی به‌خصوص با توجه به ریسک واریانت دلتا، می‌تواند بیشتر به بازیابی اقتصاد کمک کند، اما از طرفی ریسک شتاب بخشیدن به نرخ رشد قیمت‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.»

بانک مرکزی کانادا می‌خواهد تورم را از طریق ایجاد تغییرات در سیاست‌های تعیین نرخ خود کنترل کند.

بانک مرکزی یادآور شد که تورم همان‌طور که انتظار می‌رفت بالاتر از سه درصد باقی می‌ماند و با عواملی همچون اثرات سال مبنا، قیمت نفت، گلوگاه‌های عرضه مرتبط با پاندمی تقویت شده است. بااین‌حال بانک مرکزی گفت انتظار می‌رود عوامل افزایش‌دهنده تورم گذرا باشد، ولی تداوم و شدت این عوامل نامشخص است و به‌دقت پایش خواهد شد.

بیانیه سیاست بانک مرکزی می‌گوید «افزایش دستمزدها تا به امروز در حد متوسط بوده است و انتظارات تورم میان‌مدت در حالت کاملاً مهارشده باقی می‌ماند.»

آهنگ سالانه تورم در جولای تا ۳.۷ افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش نرخ تورم از ماه می ۲۰۱۱ و همچنین بزرگ‌ترین افزایش در مقایسه با افزایش موضعی سالیانه در شاخص ۱.۳ درصدی هزینه‌های مصرف‌کننده در ماه جون محسوب می‌شود.

تصمیم‌گیری بعدی بانک مرکزی کانادا در مورد نرخ بهره قرار است در ۲۷ اکتبر انجام شود که قرار است در این تاریخ چشم‌انداز خود برای اقتصاد و تورم را نیز در گزارش سیاست پولی پاییز به‌روزرسانی کند. بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به دلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد
بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی بدلیل ریسک‌های اقتصادی ناشی از پاندمی حفظ کرد

تأثیرگذاری موج چهارم پاندمی          تأثیرگذاری موج چهارم پاندمی        تأثیرگذاری موج چهارم پاندمی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا