جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

بانک مرکزی کانادا در اقدامی کم سابقه نرخ بهره اصلی را ۱ درصد افزایش داد

بانک مرکزی کانادا با توجه به نرخ تورم بالا و ماندگار، نرخ بهره اصلی را ۱ درصد افزایش داد

بانک مرکزی کانادا در اقدامی کم سابقه نرخ بهره اصلی را ۱ درصد افزایش داد

بانک مرکزی کانادا با توجه به افزایش نرخ تورم به میزان بالاتر از حد انتظار، نرخ بهره خود را ۱۰۰ واحد پایه افزایش داد و به ۲.۵ درصد رساند. این بزرگترین افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی از آگوست ۱۹۹۸ است.

بانک مرکزی کانادا در اقدامی کم سابقه نرخ بهره اصلی را 1 درصد افزایش داد
بانک مرکزی کانادا در اقدامی کم سابقه نرخ بهره اصلی را ۱ درصد افزایش داد

بانک مرکزی جنگ در اوکراین و مشکلات مداوم زنجیره تامین را به عنوان محرک های اصلی افزایش تورم معرفی می کند، اما تقاضای مازاد در اقتصاد داخلی کانادا را نیز به عنوان یک عامل رو به رشد مورد تاکید قرار می دهد.

در ماه مه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به ۷.۷ درصد رسید که بالاترین افزایش سالانه در تقریباً ۴۰ سال گذشته است. بانک مرکزی کانادا می گوید بیش از ۵۰ درصد از گروه های قیمتی ۵ درصد افزایش یافته اند.

بانک مرکزی پیش بینی می کند که در چند ماه آینده رشد تورم ادامه خواهد داشت و نهایتا با رسیدن به حدود ۸ درصد به اوج خود خواهد رسید. انتظار می رود تورم از اواخر سال ۲۰۲۲ کاهش یابد و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳ درصد برسد و تا پایان سال ۲۰۲۴ به نرخ هدف‌گذاری شده بازگردد.

بانک مرکزی همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را کاهش داده و پیش بینی تولید ناخالص داخلی (GDP)  را به ۳.۵ درصد برای سال ۲۰۲۲ و ۱.۷۵ درصد برای سال بعد کاهش داده است.

یکی از عوامل موثر در کاهش پیش بینی نرخ تورم قیمت کالاهایی مانند قیمت نفت است که انتظار می‌رود روند کاهشی آن ادامه یابد. بانک مرکزی انتظار دارد که گلوگاه های زنجیره تامین جهانی به تدریج برطرف شوند.

همچنین انتظار می‌رود نرخ‌های بهره بالاتر به کاهش تورم در بخش داخلی کمک کند، و «با افزایش نرخ‌های وام و رو به کاهش گذاشتن رشد تقاضای ناشی از پاندمی،» قیمت‌ها در بازار مسکن کانادا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و تا سال ۲۰۲۳ کاهش ‌یابد.

انتظار می رود افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد تا به تعدیل اقتصاد برافروخته کانادا کمک کند.

کوین پیج (Kevin Page,) می‌گوید «با توجه به نرخ بالای تورم، و به استثنای رویدادهای اقتصادی پیش‌بینی نشده، این احتمال وجود دارد که نرخ بهره تا پایان سال به افزایش تا سطح بیش از ۳ درصد ادامه دهد.

انتظار می رود که اعلام بعدی نرخ سیاست پولی در ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شود.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا