جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به ۰.۵ درصد افزایش داد

بانک مرکزی کانادا برای اولین بار از مارس ۲۰۲۰ نرخ بهره اصلی را افزایش داد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به ۰.۵ درصد افزایش داد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی خود را برای اولین بار پس از تقریبا به صفر رساندن نرخ بهره اصلی در اوایل پاندمی کووید-۱۹ افزایش داد؛ این اقدام تلاشی برای مقابله با نرخ تورم است که احتمالا همچنان به روند افزایشی خود از رقم فعلی که بالاترین سطح سه دهه گذشته است ادامه خواهد داد.

بانک مرکزی روز چهارشنبه در تلاش برای کمک به مقابله با نرخ تورم که در بالاترین سطح از ۱۹۹۱ تا به حال قرار دارد، نرخ بهره کلیدی خود را با یک چهارم درصد افزایش به ۰.۵ درصد رساند.

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به 0.5 درصد افزایش داد
بانک مرکزی کانادا نرخ بهره کلیدی را به ۰.۵ درصد افزایش داد

رویال بانک (Royal) و تی دی بانک (TD) نیز در پی اقدام بانک مرکزی نرخ وام اصلی خود را [انتظار می رود سایر بانک های بزرگ نیز از این اقدام پیروی کنند] به منظور افزایش هزینه وام ها از جمله وام مسکن با نرخ بهره متغیر که وابسته به نرخ بهره اصلی بانک مرکزی است را افزایش دادند.

بانک مرکزی کانادا در بیانیه اعلام این خبر گفت که انتظار دارد نرخ تورم در کوتاه مدت بالاتر از آنچه قبلا تصور می شد قرار بگیرد. بانک مرکزی هشدار داد که افزایش نرخ بهره در این هفته آخرین بار نخواهد بود، به طوری که کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که پیش از پایان سال چندین مورد افزایش نرخ بهره اصلی انجام شود.

بیتئا کارانچی (Beata Caranci) کارشناس ارشد اقتصادی تی دی بانک گفت افزایش نرخ بهره اصلی در گذشته پیش از تحقق ظرفیت کامل اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم انجام می شد. کارانچی گفت اما اکنون شرایط برعکس است، که همین امر فشار بر بانک مرکزی برای تعیین صحیح زمانبندی و آهنگ افزایش نرخ بهره کلیدی را افزایش می دهد.

این هفته دو سال از هنگامی که بانک مرکزی کانادا برای اولین بار نرخ سیاست کلیدی خود را برای پیش افتادن از پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از ظهور بحران کروناویروس جدید کاهش داد می گذرد. بانک مرکزی پس از آن دو بار دیگر نیز نرخ بهره کلیدی را در مارس ۲۰۲۰ کاهش داد که در نهایت نرخ سیاست کلیدی بانک را به ۰.۲۵ درصد رساند.

از آن هنگام تا به حال اقتصاد به سرعت بهبود یافته است.

سازمان آمار کانادا روز سه شنبه گفت که اقتصاد در طول سه ماهه آخر ۲۰۲۱ با نرخ سالیانه ۶.۷ درصد رشد کرده، که این رقم در مقایسه با پیش بینی بانک مرکزی عملکرد قوی تری داشته و تولید ناخالص داخلی حقیقی اکنون بالاتر از سطح پیش از پاندمی است.

بانک مرکزی اعلام کرد که حتی با وجود افت اقتصادی ناشی از اومیکرون در ژانویه که به از دست رفتن ۲۰۰،۰۰۰ شغل منجر شد، انتظار دارد رشد اقتصادی در سه ماهه اول امسال قوی تر از پیش بینی های قبلی در ماه ژانویه باشد.

بانک مرکزی انتظار دارد که افت بازار نیروی کار موقتی باشد و روند قوی خرج کردن توسط خانوارها با کاهش محدودیت های بهداشت عمومی هر چه بیشتر تقویت شود، همانطور که چندین استان کاهش محدودیت ها را از این ماه آغاز کرده اند.

یکی از عوامل افزایش دهنده فشار تورمی موجود تهاجم بی دلیل روسیه به اوکراین است که باعث بالا رفتن قیمت جهانی نفت شده و پیچیدگی های جدیدی به زنجیره تامین جهانی افزوده است.

فرانسوا-فیلیپ شامپین (François-Philippe Champagne) وزیر صنعت به خبرنگاران حاضر در پارلمان هیل گفت که از اداره رقابت کانادا خواسته است که قیمت ها در پمپ بنزین ها را تحت نظر بگیرد و با شرکتها نیز در مورد تقویت تولید داخلی برای مقابله با هر گونه کمبود احتمالی صحبت کرده است.

رویس مندز (Royce Mendes) مدیر و ریاست استراتژی های کلان دژاردین (Desjardins) گفت اگرچه بانک نمی تواند به طور مشخص با نرخ تورم وابسته به درگیری [روسیه با اوکراین] مبارزه کند اما می تواند با افزایش قیمت داخلی مانند قیمت بازار مسکن کشور مقابله کند.

بانک مرکزی امیدوار است که با گران تر کردن وام تقاضا برای خریداران نیز از تب و تاب بیافتد.

مندز گفت «اینها انواعی از فشارهای تورمی هستند که بانک مرکزی کانادا می تواند با افزایش نرخ بهره خود کنترل کند و این همان کاری است که بانک مرکزی در تلاش است که انجام دهد.»

داگلاس پورتر کارشناس ارشد اقتصادی بی ام او (BMO) گفت اولین افزایش نرخ بهره ممکن است بزرگترین تاثیر را بر چگونگی مدیریت بدهی توسط خانوارها داشته باشد اما بانک مرکزی باید نرخ بهره را به اندازه یک درصد کامل افزایش دهد تا بتواند بر بازار مسکن کشور تاثیر بگذارد.

«لازم است نرخ بهره بانک مرکزی ابتدا چندین بار افزایش یابد تا واقعا شاهد تاثیرگذاری جدی آن بر اقتصاد باشیم.»

افزایش نرخ بهره معمولا در حدود شش ماه یا ۱۸ ماه وقت نیاز دارد تا بر نرخ تورم بالفعل تاثیر بگذارد.

یکی دیگر از نگرانی های مبرم برای تصمیم گیرندگان ارشد بانک مرکزی که در بیانیه روز چهارشنبه نیز مورد اشاره قرار گرفت این است که کانادایی ها به تدریج پیش بینی می کنند که نرخ تورم به مدت طولانی تری در سطح بالا باقی خواهد ماند که می تواند به نرخ تورم افسارگسیخته منجر شود.

تو نویِن (Tu Nguyen) یکی از کارشناسان اقتصادی آر اس ام کانادا (RSM Canada)  گفت «از این لحاظ انتظار افزایش نرخ تورم باعث تورم می شود.» ««بنابراین بانک دست به اقدام می زند؛ اتخاذ یک لحن تندرو و طرفدار افزایش نرخ تورم می تواند به نوعی مفید باشد و به مصرف کنندگان و کسب و کارها اطمینان خاطر بدهد که بدانید این دوره بالا بودن نرخ تورم برای همیشه نیست، دوام بیاورد.»

#بانک_مرکزی_کانادا  #نرخ_بهره_کلیدی   #افزایش_نرخ_بهره_کلیدی   #تورم_کانادا  #نرخ_تورم_کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا