جدیدترین اخبارجهان

باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد

باربادوس در یک مراسم رسمی پس از ۴۰۰ سال اعلام وفاداری به ملکه برای اولین بار حکومت جمهوری تشکیل داد

باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد

باربادوس از روز سه شنبه اعلام وفاداری به ملکه الیزابت دوم را متوقف می کند و با کنار زدن نشان دیگری از گذشته استعماری خود برای اولین بار در تاریخ به یک حکومت جمهوری تبدیل می شود.

در ساعات پایانی روز دوشنبه چندین نفر از سران کشورهای جهان، مقامات عالی‌رتبه و هنرمندان از جمله شاهزاده چارلز و روبین ریانا فنتی در مراسمی در یکی از میدان های محبوب باربادوس شرکت کردند که سال گذشته در جریان تلاش های جهانی برای حذف نمادهای سرکوب شاهد حذف پیکره لرد معروف بریتانیایی از این میدان بود.

هم‌زمان با انتقال رسمی باربادوس به حکومت جمهوری، آتش بازی در آسمان نیمه شب را نورافشانی می کرد و در سراسر جزیره نیز دستگاه های تلویزیون نصب شده بودند تا مردم بتوانند این رویداد که شامل ارکستری متشکل از ۱۰۰ نوازنده و چندین خواننده، شاعر و رقاص بود را تماشا کنند.

این مراسم به صورت آنلاین نیز در حال پخش بود که موجب ارسال حجم انبوهی از پیام های شادی و هیجان از سوی باربادوسی های مقیم ایالات متحده، کانادا و سایر کشورها شد.

باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد
باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد

یکی از بینندگان نوشت «روز استقلال و آزادی بر همه مبارک باد.»

تلاش برای تبدیل شدن به حکومت جمهوری از بیش از دو دهه گذشته آغاز شده بود و با انتخاب اولین رئیس جمهور توسط مجلس این کشور با رأی اکثریت دو-سوم به اوج خود رسید. سندرا میسِن (Sandra Mason) فرماندار کل باربادوس پیش از طلوع آفتاب روز سه شنبه هم‌زمان با ۵۵ مین سالگرد استقلال کشور از بریتانیا سوگند یاد کرد.

خانم میسن گفت «همان طور که اولین نخست وزیر ما هشدار داد، نبایست بیش از این در حال پرسه زدن در قلمرو استعماری باشیم» «ما باید به دنبال بازتعریف هویت خود، دولت و نماد باربادوس در جهانی پیچیده، چندپاره و پرتلاطم باشیم. کشور و مردم ما باید رویاهای بزرگی داشته باشند و برای تحقق آنها مبارزه کنند.»

خانم میسن که ۷۲ سال دارد، وکیل و قاضی است و به عنوان سفیر در ونزوئلا، کلمبیا، شیلی و برزیل نیز خدمت کرده است. خانم میسن در هدایت جزیره ثروتمند کارائیبی با جمعیت بیش از ۳۰۰،۰۰۰ نفر که وابسته به جهانگردی، ساخت و تولید و سرمایه گذاری است به میا ماتلی (Mia Mottley) نخست وزیر کشور کمک خواهد کرد.

باربادوس برای تبدیل شدن به جمهوری نیازی به کسب اجازه از انگلستان نداشت با این وجود جزیره باربادوس یکی از اعضای قلمرو کشورهای مشترک المنافع باقی می ماند. انتقال به حکومت جمهوری رویدادی است که حوزه کارائیب از دهه ۱۹۷۰ هنگام تبدیل شدن گویان (Guyana)، دومینیک (Dominica) و ترینیداد و توباگو (Trinidad and Tobago) به جمهوری تجربه نکرده بود.

باربادوس در حدود سه قرن پس از ورود استعمارگران انگلیسی و تبدیل کردن این جزیره به یک مستعمره ثروتمند تولیدکننده شکر از طریق بهره‌کشی از صدها هزار برده افریقایی در نوامبر ۱۹۶۶ از انگلستان مستقل شد.

در دهه های اخیر این جزیره به تدریج از گذشته استعماری خود فاصله گرفت. در سال ۲۰۰۵ باربادوس شورای خصوصی بریتانیا مستقر در لندن را کنار گذاشت و سیستم دادگستری کارائیبی منطبق با ترینیداد را به عنوان دادگاه نهایی تجدیدنظر خود برگزید. سپس در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد برگزاری رفراندوم در مورد تبدیل شدن به حکومت جمهوری را مطرح کرد اما به طور موقت به تعویق افتاد. سال گذشته باربادوس برنامه های خود برای خروج از سلطنت مشروطه را اعلام کرد و پیکره دریاسالار انگلیسی هوراشیو نلسون (Horatio Nelson) را از میدان قهرمانان ملی که محل برگزاری مراسم جشن انتقال به حکومت جمهوری بود حذف کرد.

شاهزاده چارلز ضمن تشکر از مسئولان باربادوسی برای دعوت از او گفت «از روزهای تاریک گذشته ما و قساوت هولناک برده‌داری که برای همیشه تاریخ ما را لکه دار می کند، مردم این جزیره مسیر خود به سوی پایمردی خارق العاده را بنا نهاده اند.» و اضافه کرد که دستاوردهای آنها را عمیقاً تحسین می کند. «آزادی، عدالت، و حق تعیین سرنوشت چراغ راه شما بوده است.»

نخست وزیر در طول برگزاری مراسم نشان افتخار قهرمان ملی باربادوس را به ستاره محبوب موسیقی، ریانا اعطا کرد و به او گفت «امیدوارم که به درخشیدن مانند یک الماس ادامه بدهی» درحالی‌که هر دو می خندیدند.

به گفته سلیمان بُلبُلیا (Suleiman Bulbulia) ستون نویس روزنامه باربادوس تودی (Barbados Today) گفت پرچم، یونیفرم نظامی و سرود ملی باربادوس بدون تغییر باقی می مانند اما برخی از ارجاعات معین تغییر خواهند کرد.

بلبلیا نوشت «این آغاز یک دوران نوین است» «هر باربادوسی حالا می تواند آرزوی رئیس جمهور شدن در کشور ما را در سر بپروراند.» باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد

باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد
باربادوس در مراسمی با حضور شاهزاده چارلز و ریانا از ملکه خداحافظی کرد

ملکه الیزابت دوم        ملکه الیزابت دوم          ملکه الیزابت دوم          ملکه الیزابت دوم

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا