جدیدترین اخبارجهان

پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد

بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد که راه را برای آزادی دیپلمات ایرانی محکوم به «تروریسم» باز می کند

پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد

نمایندگان پارلمان بلژیک روز چهارشنبه به تصویب معاهده تبادل زندانیان با ایران که به شدت مورد انتقاد واقع شده بود، رای دادند؛ تصویب این معاهده به طور بالقوه راه را برای آزادی دیپلمات ایرانی که به جرم تروریسم زندانی است، باز می کند.

پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد
پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد

پارلمان بلژیک پس از دو روز بحث با ۷۹ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف به این توافق رای داد. این معاهده قبلاً در ۶  جولای در یک کمیسیون پارلمانی تصویب شده بود.

منتقدان این توافق، هم بلژیکی‌ها و هم اعضای یک جنبش اپوزیسیون ایرانی در تبعید، می‌گویند که بلژیک در برابر آنچه که در واقع گروگان‌گیری توسط تهران می‌باشد، عقب‌نشینی کرده است.

اما دولت نخست‌وزیر الکساندر دو کرو (Alexander de Croo) استدلال می‌کند که این تنها راه ممکن برای آزادی یک شهروند بلژیکی است که از قبل در ایران زندانی شده است.

با این حال، تصویب این معاهده بدان معناست که بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را که سال گذشته به دلیل توطئه بمب‌گذاری به ۲۰ سال زندان محکوم شد، آزاد و احتمالاً حتی عفو خواهد کرد.

اپوزیسیون بلژیکی مدعی شد که توافق با تهران «به طور ویژه طراحی شده» بود تا مجوز آزادی اسدی را فراهم کند و ایرانیان تبعیدی تظاهرات خیابانی و کمپین لابی‌گری بسیار قوی و سترده ای را به راه انداخته‌اند.

اسدالله اسدی، ۵۰ ساله به دلیل سازماندهی یک پروژه تروریستی مجرم شناخته شد که این پروژه هنگامی که ماموران بلژیکی یک زوج بلژیکی-ایرانی حامل مواد منفجره را در یازدهم جون ۲۰۱۸ دستگیر کردند، خنثی شد.

این زوج برای هدف قرار دادن گردهمایی سالانه شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) که ائتلافی از مخالفان رژیم تهران است در حال سفر به فرانسه بودند.

دادگاه آنتوِرپ (Antwerp) حکم داد که اسدی این پروژه را از طرف اطلاعات ایران و تحت پوشش دیپلماتیک به عنوان نماینده سیاسی در اتریش طراحی کرده است و بنابراین در بلژیک_مصونیت ندارد.

تهران خشمگینانه به دستگیری اسدی واکنش نشان داد و از_بلژیک خواست است که وضعیت دیپلماتیک اسدی را به رسمیت بشناسد و او را آزاد کند.

وینسنت ون کوئیکن‌بورن (Vincent Van Quickenborne) وزیر دادگستری بلژیک در اوایل ماه جاری با ارائه معاهده «انتقال محکومان» به نمایندگان پارلمان اروپا سعی کرد متن را از پرونده اسدی جدا کند.

اما با این حال کوئیکن‌بورن اعتراف کرد که به محض دستگیری این شخص «به اصطلاح دیپلمات»، «منافع» بلژیک و ۲۰۰ شهروند آن در ایران هدف انتقام‌جویی‌های احتمالی قرار گرفت.

ون کوئیکن‌بورن گفت «از روز اول فشار ایران را احساس کرده‌ایم و وضعیت امنیتی منافع ما به‌طور سیستماتیک بدتر شده است.»

هنگامی که در ۲۴ فوریه وندکاستیل (Vandecasteele) امدادگر ۴۱ ساله ظاهراً بدون اتهام توسط مقامات ایرانی در تهران بازداشت شد این فشار به اوج خود رسید.

بلژیک در ۱۱ مارس، کمتر از سه هفته پس از دستگیری وی، که در آن زمان هنوز علنی نشده بود، معاهده تبادل زندانیان با ایران را امضا کرد که باعث مطرح شدن این ادعاها شد که بلژیک در مقابل «باج خواهی نفرت انگیز» عقب نشینی کرده است.

دی کرو که در واکنش به انتقاد نمایندگان مخالف به دلیل پرداخت «نوعی باج» با عصبانیت واکنش نشان داد، پرسید، «به خانواده او چه می گویید، که می گذاریم او در سلولش بپوسد؟»

دی کرو اظهار داشت که «بلژیک شهروندان خود را [در اسارت] رها نمی کند.»

خانواده وندکاستیل در یک پیام ویدئویی در ۱۱ جولای از مقامات خواستند تا «هر کاری» برای آزادی او انجام دهند و بر وخامت وضعیت جسمی و روانی وندکاستیل پس از پنج ماه حبس تاکید کردند.

وزیر دادگستری بلژیک  اسدالله اسدی      اسدالله اسدی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا