جدیدترین اخبارجهان

مهر تایید بایدن بر کشته شدن رهبر القاعده؛ «عدالت اجرا شد»

رئیس جمهور آمریکا از کشته شدن رهبر القاعده در کابل خبر داد و گفت «عدالت برقرار شد»

ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل کشته شد/ جو بایدن: عدالت برقرار شد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده با انتشار یک بیانیه تلویزیونی کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان را تائید کرد.

بایدن، الظواهری را از شرکای اسامه بن لادن و طراحان حملات ۱۱ سپتامبر که موجب کشته شدن هزاران آمریکایی شد خواند و گفت او در بمب‌گذاری‌ها و حملات ضد آمریکایی در سراسر جهان نقشی فعال داشته است.

جو بایدن با بیان اینکه الظواهری از مخفیگاهش حملاتی را برضد ایالات متحده آمریکا هدایت می‌کرد و اکنون عدالت در رابطه با او اجرا شده در رابطه با نحوی کشته شدن وی در کابل نیز افزود: «ما در یک عملیات دقیق و حساب شده و بدون آنکه به اعضای خانواده او و سایر غیرنظامیان آسیبی برسد وی را به هلاکت رساندیم.»

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نمی‌دهیم افغانستان بهشتی امن برای تروریست‌ها و سکویی برای حمله به منافع آمریکا باشد.»

او با تاکید بر اینکه دشمنان آمریکا هرکجا باشند نابود خواهند شد گفت: «هر کسی برای آمریکا و مردم آمریکا تهدید باشد، مهم نیست چقدر طول می کشد یا کجا پنهان است، او را پیدا می‌کنیم و نابود می کنیم.»

ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل کشته شد/ جو بایدن: عدالت برقرار شد
ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل کشته شد/ جو بایدن: عدالت برقرار شد

ایمن الظواهری که بود؟

ایمن الظواهری، پزشک و نظریه‌پرداز، دومین و آخرین امیر جهاد اسلامی مصر و رهبر شبکه القاعده بود.

او در سال ۱۹۵۱ در شهر المعادی در نزدیکی قاهره در یک خانواده نسبتاً مرفه زاده شد. در ۲۳ سالگی و در رشتهٔ پزشکی از دانشگاه قاهره با درجه خیلی ممتاز (جید جداً) فارغ‌التحصیل شد. از او به عنوان دانشجویی درس‌خوان که از ورزش‌های خشن بیزار بوده یاد شده ‌است.

خواهر دوقلوی او هبه که استاد مؤسسه ملی سرطان در قاهره است، او را ساکت و خجالتی توصیف می‌کند.

او در ۱۴ سالگی به اخوان المسلمین پیوست. پس از اعدام سید قطب به اتهام خیانت به عضویت گروه حرکت جهاد اسلامی مصر درآمد. الظواهری و همفکرانش پس از ترور انور سادات، رئیس‌جمهور مصر، در عملیات پلیسی و امنیتی در مصر دستگیر، محاکمه و زندانی شدند.

الظواهری پس از آزادی از مصر خارج و به مجاهدین عرب که در افغانستان مشغول جنگ با شوروی بودند پیوست. در آنجا با اسامه بن لادن سعودی آشنا شد و در آن زمان شبکه القاعده پایه‌ریزی گردید.

وی به عنوان نفر دوم شبکه القاعده همچون اسامه بن لادن در ارتباط با حملات تروریستی بسیاری در سراسر جهان از جمله بمب‌گذاری‌های ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول، حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون تحت تعقیب بین‌المللی قرار داشت.

الظواهری مطابق قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل به خاطر عضویت مؤثر در گروه القاعده تحریم شد. وزارت امور خارجه آمریکا مبلغ ۲۵ میلیون دلار جایزه نقدی را برای اطلاعاتی که به دستگیری یا کشته شدن او منجر شود، اختصاص داد.

نام ایمن الظواهری در لیست ده رهبر خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی ذکر شده‌ است.

شرکای اسامه بن لادن و طراحان حملات ۱۱ سپتامبر  شرکای اسامه بن لادن و طراحان حملات ۱۱ سپتامبر

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا